GRAVITACIJSKA BRDA KOJA PRKOSE ZAKONIMA FIZIKE: / Jedan od najčudnijih prirodnih fenomena kojeg ste vidjeli

Foto: YouTube

Širom svijeta nalaze se misteriozne točke na kojima gravitacija baš i ne vrijedi - mjesta gdje auti sami od sebe skliznu uz brdo, a biciklisti se moraju dobro podruditi kako bi se spustili nizbrdo.

12.3.2017.

Poznata i kao gravitacijska brda, ovi bizarni prirodni fenomeni inspirirali su glasine o vješticama i divovskim magnetima zakopanima u brdima, no znanstveno će vas objašnjenje navesti da ubuduće ispitujete svaku kosinu na koju naiđete, piše Science Alert.

PROZOR U NOVU FIZIKU: /

Jesmo li otkrili prirodnu silu koja 'nedostaje'?

PROZOR U NOVU FIZIKU: /

Jesmo li otkrili prirodnu silu koja 'nedostaje'?

Kad vam nezakočeni auto odjuri uz brdo

Postoje deseci prijevljenih gravitacijskih brda širom svijeta, u SAD-u, Brazilu, Australiji, Britaniji i Italiji, i sva imaju jednu stvar zajedničku - ako odvezete svoj automobil u podnožje brda i stavite mijenjač u neutralni položaj, auto će sam od sebe krenuti uz brdo.

Pogledajte samo ovaj auto na gravitacijskom brdu u Aryshireu, Škotska:

Foto: Science Channel
Foto: Science Channel

Možete doslovno izaći iz auta i gledati kako odlezi prema gore.

Ovaj YouTuber bacio je loptu niz cestu u Pennsylvaniji, a ona mu se otkotrljala natrag uz brdo:

Foto: Phenomenal Travel Videos
Foto: Phenomenal Travel Videos

Sve je to iluzija

U čemu je dakle stvar? Ispada da je ovaj bizarni prirodni fenomen samo jedna velika optička iluzija, i to toliko dobra iluzija da je nemoguće ne vjerovati u nju bez prave opreme.

No ako imate geodsku opremu ili GPS markere kako biste mogli stvarno izmjeriti visinsku razliku između 'vrha' i 'dna' padine, shvatiti ćete da je sve u stvari naopako.

"Nasip je nagnut na način koji stvara dojam da idete uzbrdo" objasnio je fizičar materijala Brock Weiss još 2006. "Vi u stvari idete nizbrdo, iako vam vaš mozak stvara dojam da idete uzbrdo."

Ali ako je brdo fizički nagnuto na jednu stranu, i to toliko da automobili dobiju dosta veliko ubrzanje kada krenu, kako nas oči svaki put uspiju tako prevariti.

Za sve je kriv obzor

Psiholozi kažu kako je za sve odgovoran obzor - bilo da je zaklonjen u područjima s gravitacijskim brdima, tako da nemamo pravu referentnu točku, ili je obzor vidljiv, ali prikriva način na koji se brdo nakrivljeno u odnosu na ostatak terena.

Ovo bi drugo moglo biti slučaj kod škotskog Aryshirea.

"Stojimo na nakrivljenom terenu", kaže psiholog Rob Macintosh.

"Cijeli okolni teren nakrivljen je na jednu stranu, a i cesta se okreće na tu stranu, ali manje, pa relativni obronak djeluje kao da su mu viši i niži kraj zamijenili mjesta."

A evo i gravitacijsko brdo u Pennsylvaniji:

Eksperimantalna provjera

Studija iz 2003. proučavala je kako nepostojanje obzora isto tako može iskriviti našu perspektivu na gravitacijskim brdima tako što su u laboratorijskim uvjetima stvorili prava 'antigravitacijska' mjesta da vide kako će sudionici reagirati.

Znanstvenici sa sveučilišta u Padovi i Pavijo napravili su stolne modele nekoliko gravitacijskih brda s raznih strana svijeta, a zatim tražili od sudionika istraživanja da vire na njih kroz rupu koja im je stvarala perspektivu kao da se stvarno nalaze tamo.

Zatim su mijenjali obzor na modelu kako to utječe na perspektivu sudionika.

Otkrili su da, bez pravog vidljivog obzora, oznake na terenu poput stabala i prometnih znakova djeluju na promatrača tako da mu mijenjaju percepciju.

"Otkrili smo da percipirani nagib ovisi o visini vidljivog horizonta; da se kut nagiba površine procijenjuje u odnosu na horizontalnu ravan, te da kada je prije, poslije ili pored nje strmi obronak, lagana se nizbrdica percipira kao uzbrdica", javili su iz talijanskog tima.

"Vizualni (i psihološki) efekti primjećeni u našim eksperimentima bili su u svakome respektu nalogni onima na samome mjestu čiji smo model koristili. Nakon što je završen zadatak svakog promatrača, postavili smo malu rolu trake na krivo procijenjenu padinu i traka je izgledala kao da se kreće u suprotnosti sa zakonom gravitacije. Rezultat je bilo iznenađemnje, a ponekad čak i strah."

Ovo je još jedan dokaz da, koliko god naš mozak bio robustan, perspektiva je ipak sve.