EUROPOM HARA NEOBIČAN NOVI SOJ KORONAVIRUSA: / Znanstvenici su otkrili odakle potječe i zašto se proširio tako velikom brzinom

Foto: Profimedia

Nova inačica koronavirusa koji se proširio Europom potječe od španjolskih radnika: 'Iz širenja 20A.

29.10.2020.
Profimedia

Inačica koronavirusa, koji se od španjolskih poljoprivrednih radnika od ljeta proširio diljem Europe, sada čini većinu novih slučajeva covida-19 u nekoliko zemalja, tako da, primjerice, u Velikoj Britaniji čini 80 posto novih slučajeva zaraze, piše Financial Times, prenosi Jutarnji list.

U četvrtak će biti objavljen novi znanstveni rad, koji se bavi praćenjem virusa putem njegovih genskih mutacija, opisao je neobično širenje inačice koronavirusa nazvane 20A.EU1, koji posjeduje svoj genetski potpis. Znanstvenici tvrde da su ljudi koji su se vraćali s ljetovanja u Španjolskoj odigrali ključnu ulogu u prenošenju virusa širom Europe te se pitaju je li trenutni drugi val mogao biti smanjen detaljnijim pregledima turista u zračnim lukama i drugim prometnim čvorištima.

"Iz širenja 20A.EU1 čini se jasnim da mjere prevencije širenja virusa često nisu bile dovoljne da zaustave daljnji prijenos novih sojeva virusa ovog ljeta", rekla je Emma Hodcroft, genetičarka sa Sveučilišta u Baselu i voditeljica studije koja tek treba biti objavljena u znanstvenom časopisu.

DRAMATIČNO U ČEŠKOJ: /

Krenula je regrutacija volontera koji se obučavaju kako bi rasteretili iscrpljene medicinske radnike

DRAMATIČNO U ČEŠKOJ: /

Specifičnost inačice

Hodcroft naglašava da "nema dokaza da je brzo širenje ovog soja posljedica mutacije koja povećava prijenos ili utječe na klinički ishod nakon zaraze". Ipak, dodaje i da se 20A.EU1 razlikuje od bilo koje verzije Sars-Cov-2 virusa na koju je ranije naišla. "Nisam vidjela nijednu inačicu s takvom dinamikom sve dok u Europi nisam gledala genomske sekvence koronavirusa", rekla je.

Timovi posebno surađuju s virološkim laboratorijima kako bi utvrdili nosi li 20A.EU1 određenu mutaciju u "šiljastom" proteinu koji virus koristi za ulazak u ljudske stanice, što bi moglo promijeniti njegovo ponašanje.

Identificirana je još jedna mutacija Sars-Cov-2, nazvana D614G, za koju se vjeruje da virus čini zaraznijim. Nova inačica virusa, koja ima šest prepoznatljivih genskih mutacija, pojavila se među poljoprivrednim radnicima na sjeveroistoku Španjolske u lipnju i brzo se proširila kod lokalnog stanovništva, navodi se u studiji.

Više puta uvezen u nekoliko zemalja

Tanja Stadler, profesorica računalne evolucije na ETH Zürich, koja je dio projekta, rekla je da je analiza uzoraka virusa uzetih iz cijele Europe posljednjih tjedana pokazala da su izvedeni iz te iste varijante. "Možemo vidjeti da je virus više puta uvezen u nekoliko zemalja, a mnogi od tih uvoza proširili su se stanovništvom", kaže Stadler.

Istraživači su zaključili da je "rizično ponašanje" turista u Španjolskoj, poput ignoriranja smjernica za socijalno udaljavanje, koji se "i dalje događa" pomoglo širenju novog soja virusa. Nova inačica virusa činila više od osam od deset slučajeva u Velikoj Britaniji, gotovo jednako toliko u Španjolskoj, 60 posto u Irskoj i do 40 posto u Švicarskoj i Francuskoj, piše Financial Times.

Situaciju s koronavirusom u Hrvatskoj i svijetu iz minute u minutu možete pratiti OVDJE.