'DEMONSKI' ASTEROID VEČERAS PROLAZI POKRAJ ZEMLJE: Sada smo sigurni, ali poznato je kada bi mogao zaprijetiti Zemlji

Foto: NASA

Asteroid veličine Eiffelovog tornja zaobići će Zemlju u petak oko 20:15. Idući put stiže 13. travnja 2029. godine, a problematična je 2068. godina

5.3.2021.
NASA

Svemirska stijena, nazvana Apophis, prvi je put primijećena 2004. godine i neće predstavljati nikakvu opasnost za Zemlju tijekom ovotjednog leta. No, znanstvenici ovaj tjedan koriste kao generalnu probu za sljedeću prolazak asteroida, 13. travnja 2029. godine, kada će se Apophis približiti Zemlji poput nekih satelita s najvišom orbitom.

"Apophis 2029. bit će nam zaista nevjerojatna prilika za promatranje", rekla je Marina Brozović, radarska znanstvenica iz NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon u Kaliforniji za Space.com. Apophis je širok 340 metara i izrađen je od kamena, željeza i nikla. Vjerojatno je oblikovan otprilike poput kikirikija, iako će astronomi imati bolju predodžbu o njegovom obliku kada ovaj tjedan prođe pored Zemlje, poručili su iz NASA-e.

Petog ožujka doći će na 150 milijuna kilometara od Zemlje u 20:15. Premda predaleko da bi bio vidljiv golim okom, znanstvenici će koristiti planetarni radar za snimanje Apophisa dok leti pomoću NASA-inog Goldstone komunikacijskog kompleksa za duboki svemir u Kaliforniji i teleskopa Green Bank u zapadnoj Virginiji te se nadaju se da će utvrditi oblik asteroida i saznati više o načinu na koji se okreće.

POKRAJ ZEMLJE ĆE IDUĆI MJESEC PROĆI NAJVEĆI POZNATI ASTEROID: /

Ovaj bi zbilja mogao biti opasan, ali hrvatski astronom upozorava na nešto još gore

POKRAJ ZEMLJE ĆE IDUĆI MJESEC PROĆI NAJVEĆI POZNATI ASTEROID: /

Dobio ime po drevnom egipatskom demonu

"Znamo da je Apophis u vrlo kompliciranom stanju okretanja, konstantno se vrti", rekao je Richard Binzel, planetarni znanstvenik. "Ova planetarna radarska studija pružit će istraživačima polazište za mnogo bliži prolet 2029. godine, kada će se Apophis približiti Zemlji na udaljenosti od 31.900 kilometara. To je dovoljno blizu da bi Zemljina gravitacija mogla promijeniti oblik asteroida ili raspršiti gromade po njegovoj površini. Kako i ako se asteroid mijenja dok leti, pomoći će otkriti detalje o unutarnjoj strukturi asteroida", rekao je Binzel.

Pri najbližem pristupu 2029. godine, Apophis će biti kratko vidljiv golim okom nad zapadnom Australijom, rastući sjajno poput zvijezda, poznatiji kao Veliki medvjed. Najbliže će biti Zemlji u 18 sati 13. travnja 2029. kada će biti iznad Atlantika koji će prijeći za samo sat vremena, a asteroid bi trebao prijeći Sjedinjene Države do 19 sati.

Apophis je dobio ime po drevnom egipatskom demonu koji je personificirao kaos i zlo, ponajviše zato što su astronomi u početku izračunali da postoji 3% šanse da bi asteroid mogao utjecati na Zemlju tijekom leta 2029. godine. Sada su pokazali da se asteroid neće sudariti sa Zemljom 2029. godine, niti na sljedećem prolazu 2036. godine. Još uvijek postoje male šanse da bi asteroid mogao pogoditi Zemlju 2068. godine, a proleti 2021. i 2029. bi trebali astronomima pružiti više informacija s kojim bi se izračunala Apophisova budućnost.

U slučaju udara - kraj za čovječanstvo

U slučaju udara oslobodila bi se energija od 1480 megatona. Za primjer uzmimo da je atomska bomba u Hirošimi oslobodila energiju od 0,015 megatona. Apophis je inače najopasniji za čovječanstvo jer se s njega “otkidaju” meteori Perzeidi koje možemo vidjeti na nebu sredinom kolovoza. “Sa svojim promjerom i brzinom većom od 60 kilometara u sekundi, to bi bio kraj višestaničnih bića na Zemlji”, rekao je svojedobno astronom i voditelj zvjezdarnice u Višnjanu Korad Korlević. Ipak, Korlević ja tada kazao kako se to sigurno neće dogoditi u idućih 500 godina, dokle se može predviđati.