Darwin je pogriješio, najjači ne preživljavaju

Žudnja da se osvoji novi životni prostor važnija je za opstanak vrste nego sposobnost da se svlada konkurencija, tvrdi grupa britanskih znanstvenika osporavajući staru tezu o nadmetanju.

24.8.2010.

Sisavci su imali izobilje prostora za razmnožavanje nakon izumiranja dinosaura. Charles Darwin je, čini se, pogriješio kad je tvrdio da je natjecanje među vrstama sila koja pokreće evoluciju.

arti-200911250048006On je zamišljao svijet u kojem se organizmi bore za prevlast, a preživljavaju samo najsnažniji i najsposobniji. No, novo istraživanje ukazuje da je 'životni prostor', a ne natjecanje među vrstama ključni faktor za evoluciju. Nove spoznaje propituju staru predodžbu o prirodi 'krvavih zubi i kandži'.

Sarda Sahney i njene kolege sa Sveučilišta Bristol objavili su rad u časopisu Biology Letters i uz pomoć fosilnih dokaza ukazali na evolucijske putove u 400 milijuna godina.

Koncentrirajući se na kopnene životinje i ptice, znanstvenici su ukazali da količina bioraznolikosti u danom trenutku odgovara količini životnog prostora.

Životni prostor – poznat i kao koncept ekološke niše – odnosi se na određene zahtjeve koje ima organizam da bi se mogao razmnožavati. Tu ulaze i faktori kao što su dostupnost hrane i odgovarajuća okolina.

Nova studija ukazuje da su se zaista velike evolucijske promjene dogodile kad su se životinje preselile u prazan prostor na kojem nije bilo drugih životinja. Primjerice, smatraju, let je pticama omogućio da nebo doslovno postane granica i otvorio im put u prostor koji nije zauzimala nijedna druga životinjska vrsta.

Slično, izumiranje dinosaura ostavilo je otvoren prostor za sisavce kojima se 'posrećilo'. Ovaj koncept dovodi u pitanje staru Darwinovu ideju o nadmetanju u pretrpanom prostoru.

Profesor Mike Benton, koautor studije, objasnio je da nadmetanje nije igralo veliku ulogu u cjelokupnoj evoluciji.

"Primjerice, iako su sisavci živjeli uz dinosaure 60 milijuna godina, nisu mogli poraziti dominantne reptile. No, s njihovim izumiranjem sisavci su brzo popunili prazan prostor i postali su dominantni na kopnu."

Prethodni članci:

arti-200911250048006 arti-201006160241006 arti-201003230240006