Hrvatska će se zauzimati da se u osnovnu mrežu europskih
koridora, koji će imati prioritet u financiranju iz europskih
fondova, uključe željeznički pravci Vb - Rijeka-Zagreb-Botovo,
pravac na koridoru X od Bregane do granice sa Srbijom te pravac
Xa - Zagreb-Krapina-Graz, izjavio je u srijedu u Bruxellesu
hrvatski ministar prometa, pomorstva i infrastrukture
SinišaHajdaš-Dončić.
"Tako bi luka Rijeka i grad Zagreb postali dominantni logistički
cargo centri u novoj prometnoj karti Europe", rekao je ministar
Hajdaš-Dončić, koji u Bruxellesu sudjeluje na konferenciji na
kojoj se raspravlja o izmjenama uredbe o europskoj prometnoj
mreži i o financiranju europske prometne mreže.
"U interesu Republike Hrvatske također je i uključivanje u
osnovnu mrežu i koridora na rijeci Dunav i njegovim pritokama.
Također pokušavamo da na Jadransko-jonskom pravcu dio auto-ceste
od Bosiljeva do Ploča, koji je već izgrađen te dalje od Ploča do
granice s Crnom Gorom uključimo u prvo vrijeme bar u sveouhvatnu
mrežu, a kasnije i u osnovnu mrežu", rekao je.
U razvoju Europske prometne mreže (TEN-T) razlikuje se
sveoubhvatna mreža i osnovna mreža. Sveouhvatna mreža uključuje
svu postojeću i planiranu infrastrukturu, a cilj njezina
dovršetka je 2050. Osnovna mreža uključuje samo strateški
najvažnije dijelove sveobvatne mreže i ima rok dovršetka do kraja
2030.
Ukupno na teritoriju Europske unije definirano je 10 koridora
osnovne mreže, od kojih se Hrvatska može uključiti na tri
Mediteranski, Baltičko-jadranski i koridor
Strasbourg-Dunav.
Koridori osnovne mreže moraju uključivati najmanje tri vrste
prijevoza, prolaziti kroz najmanje tri zemlje članice i imati
dvije prekogranične dionice.
Stoga Hrvatska za uključivanje u osnovnu mrežu treba suglasnost
susjednih zemalja članica EU-a.
U pristupnim pregovorima u poglavlju Promet kao prioriteti od
zajedničkog interesa za EU i Hrvatsku definirani su željeznička
veza na koridoru X te plovni put rijeke Dunav (koridor VII) s
plovnim putem Save od Slavonskog Broda. Ti će prioriteti sigurno
biti dio osnovne mreže i koridora osnovne mreže.
Hajdaš-Dončić ističe da su u tijeku intenzivni razgovori sa
slovenskom stranom u vezi s uključivanjem koridora X i Xa u
osnovnu mrežu. "Za koridor Xa već smo postigli dogovor s
Austrijom i imamo potporu Češke", rekao je ministar dodajući da
uskoro očekuje i suglasnost slovenske strane.
Hajdaš-Dončić je rekao da Hrvatska stavlja naglasak na
željeznicu. Rekao je da je HŽ infrastruktura potpisala veliki
broj ugovora za izradu projektne dokumentacije, posebice na
riječkom pravcu i na koridoru X, koja treba biti dovršena do
2015., tako da se od 2015. do 2019. očekuju najveće investicije u
hrvatske željeznice od kada postoje.
'Tako bi luka Rijeka i grad Zagreb postali dominantni logistički cargo centri u novoj prometnoj karti Europe', rekao je ministar Hajdaš-Dončić, koji u Bruxellesu sudjeluje na konferenciji na kojoj se raspravlja o izmjenama uredbe o europskoj prometnoj mreži i o financiranju europske prometne mreže.