U HRT-ovoj emisiji Otvoreno gostovali su Sanja Ožić, povjerenica Sindikata vozača Čistoće, Davor Vić, voditelj zagrebačke Čistoće, Mislav Herman, HDZ, Trpimir Goluža, Most i Marina Ivandić, Možemo! koji su govorili o tome zašto su radnici Čistoće u isti kamion istovarili sve vrste otpada koji građani razdvajaju, što radnici zamjeraju Upravi Zagrebačkog holdinga i kada će s ulica Zagreba nestati prizori pretrpanih kontejnera.
Sanja Ožić kazala je kako je inicijalni zahtjev radnika Čistoće bio da se povuku otkazi kolegama jer su isti bili neopravdani i ishitreni. Oni su prikupljali otpad koji se nalazi na tlu i stavljali ga u prazne spremnike.
"Otpad koji prazne je plastika i oni ga prazne u spremnik za plastiku. Prilikom pražnjenja papira, nije se radilo o čistoj sirovini već je bila pomiješana s plastikom i stoga su radnici ispraznili to u plastiku", rekla je Ožić, te dodala kako smatra da su otkazi bili ishitreni stoga što su radnici dobili izvanredni otkaz i to je u sagledavanju šire slike Uprava protumačila kao teško kršenje, uz komentare koji su se odnosili na narušenu reputacijsku sliku.
Pokušaj smanjenja tenzija
Nakon sagledavanja svih segmenata zaključak je bio da je možda to bilo prestrogo i da bi se trebalo pribjeći nekoj drugoj mjeri, rekla je. Prosvjednici su formulirali 12 zahtjeva koje su radnici uputili upravi i nakon komunikacije s istom od 12 zahtjeva ostalo je sedam, a spornih je pet.
"Ono što je njima ključno je to da će im uprava potvrditi oko pregovora glede sistematizacije njihovi koeficijenti ići s 1,65, na 1,80 i sa 2,20 na 2,40 kada su vozači u pitanju. Tu nije došlo do dogovora", naglasila je.
Dodaje da ovo što se trenutno događa nije u organizaciji sindikata i da se pokušavaju smanjiti tenzije kako bi došlo do komunikacije radnika i uprave.
Plaće vozača u prosjeku 1240 eura
Vić je rekao da su, što se tiče prosvjeda, zahtjevi artikulirani u suradnji sa sindikatima, naglasio je.
"Pozivamo na zdrav razum i da se počne što prije razgovarati o zahtjevima koji nisu nešto što već nije predočeno upravi i nije nešto što je ona odbila. Moramo reći da je uprava cijelu prošlu godinu pregovarala oko novog kolektivnog ugovora. U jednom trenutku je došlo do razmimoilaženja između koncepata kako bi se ostvarila materijalna povećanja i da radnici ne trpe i ne čekaju", kazao je Vić.
Dodaje kako je uprava 28. prosinca donijela jednostranu odluku da se ide u povećanje materijalnih prava s 1. siječnja. Radnici su već u siječnju dobili povećanje.
"Prosjek za komunalnog radnika je 990 eura, a 1240 eura za vozača", rekao je Vić.
Radnici Čistoće: Informacija o plaćama nije točna
Međutim, jedan radnik Čistoće kazao je da informacija o plaćama nije točna.
"Ono što je gospodin Vić jučer rekao da imamo plaću oko 900 eura nije istina", rekao je radnik Čistoće za Jutarnji list, a njegov kolega dodao je:
"Ja inače dobivam oko 750 eura plaću, prošli sam mjesec sa svim dodacima, jednom nedjeljom i dvije prekovremene subote imao 830", kaže te napominje da bi spomenutih 900 eura mogli imati vozači, oni s dodacima za djecu ili velikim dodacima za prijevoz.
Najslabije plaćeni u Holdingu
Herman je rekao kako se nada da će se socijalnim dijalogom ova loša situacija glede Zagreba završiti. Kako kaže, razumije zahtjeve radnika jer rade složen posao i nije logično da su najslabije plaćeni od svih u Holdingu.
"Povećano razdvajanje je važno, ali je važna izgradnja infrastrukture, rekla je Ivandić i dodala kako je nova vlast dobila mandat za promjene koje s jedne strane imaju otpore, ali zahtijevaju i prilagodbe, kazala je.
Dodaje kako se novi model odvoza otpada mora prilagoditi činjenici stalnog povećanja razdvajanja otpada.
"Moramo imati razumijevanje za radnike koji imaju radno intenzivan posao i pred koje su stavljeni zahtjevi, ali isto tako uvažiti činjenicu da građani moraju zadržati motivaciju i povjerenje u sustav", istaknula je.
Plave vrećice su trebale biti povučene s tržišta
Goluža je rekao kako sustav nije dovoljno dobro pripremljen da bi se uveo novi model prikupljanja otpada.
"Državni je inspektorat rekao kako plave vrećice nemaju adekvatnu deklaraciju i da kao takve trebaju biti povučene s tržišta, one nisu povučene. Ako gledamo podzemne spremnike koji su trebali biti napravljeni da bi ovaj sustav zaživio, u Zagrebu od planiranih više stotina postavljen je samo jedan pokazni, a onda je provedena javna nabava za nove podzemne spremnike, a prije toga nisu utvrđene lokacije za iste. Ta je javna nabava poništena u trenutku kada je bilo jasno da se pogoduje jednom proizvođaču", kazao je Goluža.
Vić poziva sve na zdrav razum, a ako se to ne dogodi posao će se morati povjeriti nekom drugom i angažirati agencijske radnike.