dizel će biti skuplji od benzina /

'Zaboravite eru jeftinog goriva': Cijene derivata će još rasti, a za to postoji nekoliko razloga

Image
Foto: Duško Marušić/Hrvoje Jelavić/Pixsell

Neke procjene kažu da bi do 2020. dizel trebao biti skuplji od benzina

24.10.2018.
17:52
Duško Marušić/Hrvoje Jelavić/Pixsell
VOYO logo

Prvi put u zadnjih deset godina te drugi put u povijesti cijena dizela u Hrvatskoj popela se iznad cijene benzina. Litra Europsupera 95 tako je pojeftinila za 23 lipe te sada košta 10,20 kuna, a cijena litre eurodizela pala je za 17 lipa te sada košta 10,22 kuna, objavio je u utorak portal cijenegoriva.info.

Tin Bašić, osnivač portala cijenegoriva, kaže da je u slučaju dizela zakon ponude i potražnje odradio svoje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Da ste me prije godinu dana pitali može li dizel biti skuplji od benzina rekao bih vjerojatno ne, i to samo zato što su trošarine na dizel u Hrvatskoj manje nego na benzin. Zakon ponude i potražnje je odradio svoje. Čini se da je potražnja za dizelskim gorivima veća nego za benzinskim gorivima i to se odrazilo na tržište Mediterana".

Dodaje kako ne može predvidjeti hoće li cijena dizela i dalje rasti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Što se tiče dugoročnih najava, cijene nafte će rasti. Činjenica je da možemo zaboraviti eru jeftinog goriva. Ići u neke dugoročne prognoze je nezahvalno. Nemoguće je reći što će se dogoditi za mjesec dana ili tri mjeseca, previše je faktora u igri", dodaje Tin Bašić.

Cijene skočile zbog modernizacije rafinerija

Procjene stručnjaka pak kažu da će cijena dizela samo rasti, a do 2020. on bi trebao biti skuplji od benzina. Energetski analitičar Davor Štern kaže da je to sasvim realno za očekivati, a porast cijena posljedica je modernizacija rafinerija te napora da se smanji emisija štetnih plinova.

"U postupku modernizacije rafinerija u svijetu i Europi dolazi do toga da svaka rafinerija pokušavajući poboljšati svoju ekonomičnost produbljuje dubinu prerade i pokušava doći do što većeg broja lakih derivata, odnosno do što manjeg broja teških produkata. Dakle smanjuje se količina dizela u odnosu na količinu benzina, a kad robe nema dovoljno u skladu s potrebama, normalno da njegova cijena raste."

"Drugo je pitanje napora svijeta da se oslobodi teških goriva i sve većih emisija štetnih plinova, odnosno trend smanjivanja broja dizel automobila u korist benzinaca, možda električnih u budućnosti. Proizvodnja dizela se smanjuje, a broj dizelaša je uvijek velik jer troše manje u odnosu na benzince".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poskupjet će i lož ulje

Štern kaže kako se očekuje porast cijena nafte na svjetskom tržištu, ali i drugih derivata, dizela više nego benzina. Upozorava da bi se u budućnosti mogli suočiti s još jednim problemom - povećanjem cijena lož ulja što bi također moglo izazvati određene promjene na tržištu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo