dizel će biti skuplji od benzina /

'Zaboravite eru jeftinog goriva': Cijene derivata će još rasti, a za to postoji nekoliko razloga

Image
Foto: Duško Marušić/Hrvoje Jelavić/Pixsell

Neke procjene kažu da bi do 2020. dizel trebao biti skuplji od benzina

24.10.2018.
17:52
Duško Marušić/Hrvoje Jelavić/Pixsell
VOYO logo

Prvi put u zadnjih deset godina te drugi put u povijesti cijena dizela u Hrvatskoj popela se iznad cijene benzina. Litra Europsupera 95 tako je pojeftinila za 23 lipe te sada košta 10,20 kuna, a cijena litre eurodizela pala je za 17 lipa te sada košta 10,22 kuna, objavio je u utorak portal cijenegoriva.info.

Tin Bašić, osnivač portala cijenegoriva, kaže da je u slučaju dizela zakon ponude i potražnje odradio svoje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Da ste me prije godinu dana pitali može li dizel biti skuplji od benzina rekao bih vjerojatno ne, i to samo zato što su trošarine na dizel u Hrvatskoj manje nego na benzin. Zakon ponude i potražnje je odradio svoje. Čini se da je potražnja za dizelskim gorivima veća nego za benzinskim gorivima i to se odrazilo na tržište Mediterana".

Dodaje kako ne može predvidjeti hoće li cijena dizela i dalje rasti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Što se tiče dugoročnih najava, cijene nafte će rasti. Činjenica je da možemo zaboraviti eru jeftinog goriva. Ići u neke dugoročne prognoze je nezahvalno. Nemoguće je reći što će se dogoditi za mjesec dana ili tri mjeseca, previše je faktora u igri", dodaje Tin Bašić.

Cijene skočile zbog modernizacije rafinerija

Procjene stručnjaka pak kažu da će cijena dizela samo rasti, a do 2020. on bi trebao biti skuplji od benzina. Energetski analitičar Davor Štern kaže da je to sasvim realno za očekivati, a porast cijena posljedica je modernizacija rafinerija te napora da se smanji emisija štetnih plinova.

"U postupku modernizacije rafinerija u svijetu i Europi dolazi do toga da svaka rafinerija pokušavajući poboljšati svoju ekonomičnost produbljuje dubinu prerade i pokušava doći do što većeg broja lakih derivata, odnosno do što manjeg broja teških produkata. Dakle smanjuje se količina dizela u odnosu na količinu benzina, a kad robe nema dovoljno u skladu s potrebama, normalno da njegova cijena raste."

"Drugo je pitanje napora svijeta da se oslobodi teških goriva i sve većih emisija štetnih plinova, odnosno trend smanjivanja broja dizel automobila u korist benzinaca, možda električnih u budućnosti. Proizvodnja dizela se smanjuje, a broj dizelaša je uvijek velik jer troše manje u odnosu na benzince".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poskupjet će i lož ulje

Štern kaže kako se očekuje porast cijena nafte na svjetskom tržištu, ali i drugih derivata, dizela više nego benzina. Upozorava da bi se u budućnosti mogli suočiti s još jednim problemom - povećanjem cijena lož ulja što bi također moglo izazvati određene promjene na tržištu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike