Ministarstvo obrane Izraelu je dalo rok da se do 11. siječnja izjasni može li Hrvatskoj isporučiti dogovorene borbene zrakoplove F-16 Barak. Ukoliko ne može, Hrvatska će poništiti natječaj.
Time je vojni posao stoljeća nakon 9 mjeseci od odabira nadomak propasti. Ministar obrane Damir Krstičević i dalje tvrdi da je s hrvatske strane sve bilo transparentno, ali prvi put javno priznaje da je spreman preuzeti odgovornost.
Na pitanje je li realno očekivati da se u ovoj fazi postigne dogovor između SAD-a i Izraela, vojni analitičar Igor Tabak kaže da je moguće, ali malo vjerojatno.
"Ti pregovori traju već dosta dugo, zadnjih mjeseci su bili žestoki, ali nije bilo naznaka da je dogovor postignut. Izrael ima vrlo čvrste američke uvjete na koje mora pristati i tu nema prostora za igre, a izgleda da Tel Aviv na to dosad nije bio spreman."
Ako se poništi natječaj i rapiše novi, za očekivati je da se jave isti ponuđači. Na pitanje koji bi bio plan B odnosno, drugi najbolji izbor nakon F-16 Barak za Hrvatsku, Tabak kaže:
"Bilo je jako šarenih ponuda, i novih i rabljenih aviona. Takvo miješanje nije dobro jer otežava ocjenu, a miješa kruške i jabuke. Čini mi se da bi bilo bolje orijentirati se makar na manje, ili slabije opremeljene za prvu ruku nove avione, jer time na dulji rok odmičemo potrebu ponovnog otvaranja ove teme, a ona je za sve zemlje teška. Ako Hrvatska opet za 10-15 godina, a taman nam je toliko trebalo za doći do ove odluke, to je nemila situacija, koju treba izbjeći."
Kad bi se birali novi, ali manji broj aviona, bi li bolja solucija bili Gripen ili američki F-16?
"To nije samo pitanje aviona. To nije kupovina automobila, tu se kupuje i obuka pilota, i održavanje tih aviona kroz dugo vremena, ima dodatne opreme. Naravno govorimo i o industrijskoj suradnji, s jedne strane Švedskom ili tvrtkom Lockheed Martin... tu ima jako puno za razgovarati, nije samo pitanje tri aviona puta toliko dolara jednako, govorimo o nizu ugovora, velikom paketu roba i usluga i tu treba puno pregovarati."
MiG-ovima je rok do 2024., kažu iz MORH-a. Upitan je li to realan rok i dokad bi se onda trebao završiti novi natječaj, Tabak kaže:
"Hrvatska ima dosta iskustva s MiG-ovima 21, prema tome mi imamo ljude koji njima znaju baratati, to je dobar znak. Jedno dvije - tri godine treba da se uvede novi avion."