Nakon što je Vlada najavila da će od početka iduće godine sniziti PDV na meso, ribu, voće i povrće na 13 posto, građani očekuju da će potrošačka košarica biti povoljnija. No, hoće li trgovci sniziti cijene zbog nižeg PDV-a i tako pomoći da građani osjete financijsko rasterećenje koje najavljuje Vlada? Nitko ih ne može obvezati da to učine.
To se nikada do sada nije dogodilo
Za Slobodnu DalmacijuIskra Maras Jelavić, savjetnica za financije u splitskom Savjetovalištu za zaštitu potrošača objašnjava kako je dosadašnja praksa pokazala da potrošači uglavnom nisu osjetili sniženje PDV-a na određene proizvode, dok bi na povećanje PDV-a trgovci odmah reagirali većim cijenama
"Trgovci će vjerojatno i ovog puta minimalno sniziti cijene mesu, ribi, voću i povrću, a sebi će povećati marže i prihode. Sumnjam i da će spomenuto porezno rasterećenje osjetiti i radnici u trgovačkim lancima kroz povećanje svojih plaća, to se nikad dosad nije dogodilo. Ako Vlada uistinu ima dobru namjeru i želi biti socijalno osjetljiva prema građanima, onda bi trebala pratećim zakonskim propisima natjerati trgovce da za isti postotak za koji je smanjena stopa PDV-a, smanje i cijene tim proizvodima", objašnjava savjetnica za financije.
24.12.2016., Pula - Ponuda u ribarnici tijekom jutra bila je velika. Photo: Dusko Marusic/PIXSELL
Ministarstvo gospodarstva za sada ne odgovara na pitanja o potencijalnim mehanizmima kojima bi se moglo utjecati na trgovce kako bi kupci u praksi osjetili da se Vlada doista brine za obitelji s najnižim primanjima. Trgovci pak nude neku tanku nadu.
Ako drugi snize cijene i mi ćemo
"Konzum je zadnji u lancu u kojem svi moraju ugraditi smanjenje PDV-a u svoje cijene kako bi od toga na kraju korist imali kupci. Iskreno se nadamo da će svi naši dobavljači to i učiniti. Ako bude tako, smanjenje PDV-a moći ćemo u potpunosti prenijeti na krajnje kupce kroz sniženje cijena za iznos sniženja stope PDV-a. Konzum sigurno neće koristiti smanjenje PDV-a za povećanje svoje marže i, kao što smo rekli, možemo se samo nadati da će i drugi tako postupiti", poručuje Ivan Širanović iz sektora marketinga "Konzuma".
Na sličan način razmišljaju i u trgovačkom lancu "Lidl": "Budući da je zadovoljstvo kupaca uvijek u središtu našeg poslovanja, cijene će biti prilagođene upravo u njihovu korist. Ako zakon bude izglasan, kupci će osjetiti porezno rasterećenje pri kupovini svježeg voća, povrća, mesa i ribe u Lidlovim trgovinama".
Budući da će se smanjenje PDV-a odnositi i na pelene, što je, kako je objasnio sam premijer Andrej Plenković, jedna od demografskih mjera u Vladinom programu, očekuje se da bi uz voće, povrće, ribu i meso pojeftiniti i pelene. Iz 'DM-a' poručuju kako imaju namjeru sniziti cijene pelenama nakon uvođenja snižene stope PDV-a.
"Pozdravljamo ovu mjeru jer je usmjerena prema roditeljima novorođene i male djece, odnosno kupcima dm-a kojima pelene trenutno predstavljaju jednu od najznačajnijih stavki kućnog budžeta", kaže za Slobodnu DalmacijuMaja Bogdanović, menadžerica za asortiman u DM-u.