Jedna od najvažnijih tema tjedna danas stiže na sjednicu Vlade Republike Hrvatske gdje će biti donesena konačna odluka o nabavi borbenih zrakoplova od Izraela.
Ono što za sada znamo jest da će njihova nabava koštati 500 milijuna dolara te da se radi o trideset godina starim avionima koje su Izraelci dobili od Amerikanaca.
No stručnjaci baš i nisu suglasni oko toga koliko su izraelski F-16 dobra prilika. Postavljaju se pitanja o tome je li se moglo uzeti manje novih Gripena, zašto su se odlučili za izraelske žestoko modificirane F-16, umjesto "čistih" grčkih, koliko je izraelski Barak (u prijevodu Bljesak) kompatibilan s NATO-ovim standardima…
Premijer Plenković u svojem je obraćanju na početku sjednice pokušao obraniti pitanje kompatibilnosti.
"Ovo je odluka koja je odgađana niz godina, odluka koju do sada iz niza razloga nisu preuzele brojne ranije vlade. Mi smo prošle godine na Vijeću za obranu raspravili ovu temu, ocijenili kakve su potrebe, donijeli konsenzualnu odluku da nam je potrebno zrakoplovstvo, da postojeće stanje HRZ-a ne udovoljava kriterijima i nije dugoročno rješenje. Stoga smo u jednom transparentnom procesu donijeli donijeli odluku", rekao je Plenković.
Odabir je kvalitetan
Premijer kaže kako je stručni tim analizirao četiri ponude koje su pristigle, te da je pregledano sve sa svih mogućih aspekata. Tvrdi kako je odabir koji je na temelju sugestije i preporuke stručnog tima i sastanka Vijeća za obranu pao na državu Izrael kvalitetan.
'Radi se o borbenim zrakoplovima F-16 koji su proizvodnje Lockheed Martina, to su zrakoplovi koji u Hrvatsku dolaze u potpunosti prilagođeni NATO-ovim standardima. U cijenu troškava u cijelosti će biti uračunato sve što je potrebno da oni budu na raspolaganju Hrvatskim oružanim snagama najmanje sljedećih 25 godina, a siguran sam da će zbog razvoja tehnologije ti avioni osigurati sposobnost Hrvatskog ratnog zrakoplovstva do polovice ovog stoljeća. Ovu odluku donosimo s punom odgovornošću', rekao je Plenković.
U financijskom pogledu, troškovi su previđeni da u sljedećih 10 godina godišnje koštaju 50 milijuna dolara najviše, a vrlo vjerojatno i manje, kaže Plenković i dodaje kako ovim potezom jačamo strateško partnerstvo i s SAD-om i s državom Izrael.
"Ova odluka jedna je od najvećih odluka u obrambenom resoru od završetka Domovinskog rata. Ova je odluka investiranje u sigurnost RH. Država s borbenim zrakoplovima ima mogućnost spriječiti rat i čuvati mir, to je stvar nacionalnog ponosa i naša odgovornost prema budućim generacijama. Ovo je povijesni dan za HRZ, zadržali smo sposobnost obrane i tradiciju ratnog zrakoplovstva", rekao je resorni ministar Krstičević i istaknuo kako je ova odluka priuštiva i najbolja koju su mogli donijeti. Tvrdi i kako su prilikom donošenja ove odluke uzeli u obzir sve segmente hrvatskog društva, od školstva do poljoprivrede.
Što sve uključuje izraelska ponuda
Odluka Vlade o kupnji moderniziranih borbenih zrakoplova F-16 C/D Barak uslijedila je nakon što je u utorak Vijeće za obranu to jednoglasno preporučilo na temelju prezentacije Stručnog povjerenstva Ministarstva obrane.
U izraelskoj ponudi predviđena je isporuka 12 aviona (deset jednosjeda i dva dvosjeda) s NATO-ovom kompatibilnom opremom i naprednim avionskim sustavima, osobnom opremom pilota, F-16 simulator letenja, obuka pilota i tehničkog osoblja u Izraelu po načelu "obuka obučavatelja", inicijalni paket pričuvnih dijelova, paket opreme za zemaljsku potporu letenju, inicijalni paket naoružanja, izgradnja i prilagodba infrastrukture te tri godine cjelokupne logističke potpore.
To uključuje nazočnost instruktora ponuditelja u Hrvatskoj radi pomoći u održavanju i osposobljavanju osoblja, također po načelu "obuka obučavatelja“ te transport dijelova i opreme prema definiranom rasporedu, navode iz MORH-a. Predloženi koncept za potporu i održivost aviona F-16 podrazumijeva, uz ugovornu logističku potporu u Hrvatskoj, i inženjersku potporu u Izraelu.
Na ponuđenim avionima provedene su višestruke nadogradnje i modernizacija sustava i strukture aviona, što osigurava da su avioni na visokoj tehnološkoj razini. Ponuđeni avioni bit će isporučeni s resursom od 3000 efektivnih sati naleta što je, prema stručnim projekcijama korištenja u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu, dostatno za idućih 25 godina.