Ustavni sud u slučaju financiranja spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi nije našao osnove za postupanje jer je riječ o predreferendumskoj fazi postupka, iako je utvrdio da je medijska kampanja jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
Ustavni sud napomenuo je pritom kako je u svojoj dosadašnjoj praksi izrazio stajalište prema kojem se iznimno ne isključuje mogućnost njegove intervencije i u predreferendumskoj fazi postupka, no da bi reagirao u toj fazi moralo bi doći do grubog kršenja pravila demokratske procedure, odnosno do takvog postupanja nadležnih vlasti koje faktično dokida ili ozbiljno narušava pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma.
"Slijedom navedenog, a s obzirom na to da je u konkretnom slučaju riječ o predreferendumskoj fazi postupka, da bi Ustavni sud intervenirao morale bi biti ispunjene naprijed navedene pretpostavke”, stoji u priopćenju Ustavnog suda.
Temeljem očitovanja o financiranju spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi koje je dobilo od Ministarstva rada i mirovinskog sustava, Ustavni sud je utvrdio da je medijska kampanja promoviranja cjelovite mirovinske reforme jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
Nisu predočeni dokazi o kršenju pravila demokratske procedure
Ustavni sud navodi, međutim, da mu nisu predočeni nikakvi dokazi koji bi ukazivali na to da su Vlada, odnosno resorno Ministarstvo korištenjem proračunskih sredstava ili na drugi način grubo kršili pravila demokratske procedure, odnosno postupali na način koji faktično dokida iii ozbiljno narušava pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma, niti su se u vezi s time Ustavnom sudu obratili inicijatori referenduma.
VEZANA VIJEST
Prema očitovanju Ministarstva, navodi Ustavni sud, da je medijska kampanja promoviranja reforme, koju Ministarstvo naziva informativnom, planirana u tri faze te je započela 17. listopada 2018. Treća faza, koja se sastoji od emitiranja spornog trećeg "spota" u programima javnih televizija započela je 26. travnja 2019. i traje do 10. svibnja 2019.
Za treću fazu kampanje, prema navodima Ministarstva, planirana su sredstva u iznosu od 1.056.267 kuna, dok su ukupno u 2018. i 2019. godini za kampanju utrošena sredstva u iznosu od 3.772.997 kuna, koja su osigurana u državnom proračunu na poziciji 3233, Prornidzba i informiranje, unutar aktivnosti A854006 -Administracija i upravljanje.
Sever: Odluka Ustavnog suda je zakašnjela
Krešimir Sever, jedan od sindikalnih čelnika inicijative "67 je previše", rekao je u četvrtak kako je odluka Ustavnog suda zakašnjela budući da ništa ne može promijeniti učinak negativne promidžbe spota Ministarstva rada i mirovinskog sustava.
"Kakva god je bi ta odluka bila sada je ona i tako zakašnjela. Da su donijeli i suprotnu odluku ništa ne bi mijenjalo sam učinak te negativne promidžbe koji je išao tijekom svih ovih dana", rekao je Sever za Hinu upitan za komentar odluke Ustavnog suda veznog uz emitiranje spota Ministarstva rada i mirovinskog sustava kojeg sindikati i oporbeni političari smatraju usmjerenim protiv referendumske inicijative "67 je previše".
Ustavni sud u slučaju financiranja spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi nije našao osnove za postupanje jer je riječ o predreferendumskoj fazi postupka, iako je utvrdio da je medijska kampanja jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
Navodeći kako objašnjenje Ustavnog suda smatra više nego zanimljivim, Sever drži kako to ne bi trebalo gledati tako usko jer je činjenica kako je šteta napravljena kroz negativnu promidžbu. Za objašnjenje poslano iz Ministarstva rada i mirovinskog sustava i odgovor Ustavnog suda poručio je: U tvornici se mogu napraviti svakakvi proizvodi ako se za to ima dovoljno vremena i ako za to imate obučene ljude.
Sever je na tu temu za petak najavio i konferenciju za novinare sindikalnih čelnika inicijative "67 je previše".
Ministarstvo rada: Odluka Ustavnog suda potvrdila naše tvrdnje
Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava ustvrdilo je u četvrtak da je odluka Ustavnog suda u vezi s njihovom promidžbenom kampanjom koja se provodi tijekom referendumske kampanje sindikata koji žele da se reforma ukine, potvrdila njihove tvrdnje da nisu grubo kršili pravila demokratske procedure ili narušavali pravo građana na izjašnjavanje.
Ustavni sud u četvrtak je donio odluku u slučaju financiranja spotova o cjelovitoj mirovinskoj reformi u kojoj navodi da nije našao osnove za postupanje jer je riječ o predreferendumskoj fazi postupka, iako je utvrdio da je medijska kampanja jednim dijelom motivirana referendumskom inicijativom i usmjerena uvjeravanju građana da bi podržavanjem inicijative doveli u pitanje one aspekte reforme koje Vlada smatra poželjnima ili neophodnima.
U odluci suda navodi se da mu nisu predočeni nikakvi dokazi koji bi ukazivali na to da bi Vlada Republike Hrvatske, odnosno Ministarstvo, korištenjem proračunskih sredstava ili na drugi način grubo kršili pravila demokratske procedure, odnosno postupali na način koji faktično dokida ili ozbiljno narušava pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma.
"Na osnovu Priopćenja koje je danas poslao Ustavni sud jasno je izrečeno da Vlada Republike Hrvatske odnosno Ministarstvo rada i mirovinskoga sustava korištenjem proračunskih sredstava ili na drugi način nisu grubo kršili pravila demokratske procedure ili narušavali pravo građana na izjašnjavanje o potrebi da se zatraži raspisivanje referenduma", stoji u priopćenju ministarstva.
Ističu da je resorni ministar Marko Pavić to otpočetka tvrdio te da je naglašavao da je informativna kampanja o cjelovitoj mirovinskoj reformi kontinuirana i provodi se od listopada 2018. s ciljem informiranja sugrađana o cjelovitoj mirovinskoj reformi te je u potpunosti transparentna.
Ministar je, dodaje se, također naglašavao da je referendum demokratsko pravo koje Vlada podupire, ali smo isto tako, kao Vlada, dužni kontinuirano informirati svoje građane o reformama koje provodimo i što one donose.
"U predreferendumskoj fazi, odnosno u trenutku dok se ne zna hoće li biti referenduma Vlada je dužna informirati građane i o fiskalnim učincima sindikalne inicijative na državni proračun. To je potvrdio i predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović, kada je izjavio da je legitimno da Vlada svojim aktivnostima objašnjava do čega bi sindikalna aktivnost dovela te da Vlada ima pravo informirati građane i emitirati spotove plaćene javnim novcem jer u načelu i nema druge izvore sredstava nego proračunska", navodi Ministarstvo u priopćenju.
Predsjednik Ustavnog suda, napominju, također je potvrdio da je legitimno da Vlada emitira spotove plaćene javnim novcem u predreferendumskoj fazi kada se još prikupljaju potpisi, kada još nije jasno hoće li će se potpisi prikupiti, kada se ne zna hoće li biti referenduma te je li pitanje u skladu s Ustavom.