Još nema službene potvrde, a i kad ona dođe tek slijedi potpisivanje ugovora i moguće druge zavrzlame. Zašto Rafal, a ne F16 ili švedski Gripen? Koliko će brzo hrvatski piloti pohvatati francuske komande? Gost RTL Direkta je legendarni vojni pilot Ivan Selak
Je li Vas iznenadila odluka da se ide s Francuzima?
Odluka, koliko sam ja shvatio, nije službena. Dim još nije izišao iz kapele van. O Rafalu možemo razgovarati. Nedvojbene su mi dvije stvari, da nam treba borbeno zrakoplovstvo, da je Rafal, kao i F16, apsolutno vrhunski avion.
Nije li naša vojska do sada u opremanju bila amerikocentrična? Od oklopnih vozila do helikoptera, sve nam je stizalo od američke vojske. Hoće li ovo biti velika promjena, ako se pokaže da stvarno kupujemo francuske avione.
Ne bi rekao amerikocentrična. Mislim da je NATO centrična. Saveznici smo u NATO-u i sa Francuzima. Nije ogromna razlika između francuskog, švedskog niti francuskog proizvoda. Mi smo NATO centrična zemlja i cilj nam je imati NATO zrakoplove.
Bi li hrvatsko nebo bilo sigurnije uz Krstičevićeve izraelske ili je to sve slično?
Ja sam presretan što nismo uzeli avione koji u bili potpuno iskorišteni od strane Izraela, ako je odluka o nabavi francuskih aviona, ima niz pitanja i dvojbi za koje se ja nadam da su dobro prezentirani i premijeru i predsjedniku države.
Koja su to pitanja i dvojbe?
Za mene je prva dvojba da li je dobro prezentirano koje su to naše stvarne mogućnosti i koje su naše potrebe. Koliko vidim, a Vi ste to rekli, gospodin Marić najveća dvojba je bila tko će odriješiti kesu i da li u kesi ima dovoljno novaca. Ako je Marićodlučio da ima, onda ćemo kupiti ili smo kupili Rafale. No treba razgovarati o našim mogućnostima i stvarnom stanju. Jesu li naše mogućnosti iskreno prezentirane? Koliko je broj pilota, zrakoplovnih tehničara, inženjera i ljudi visoke struke i kakva nam je infrastruktura.
Što znači polovan avion od 10 godina? Možete li malo to pojasniti?
Uopće nije upitno jesu li to ili nisu dobri avioni. Rafal je praktično najbolji avion na svijetu 4. ++ generacije. Dvojbeno je da li si mi to u ovom trenutku možemo priuštiti. Ja sam predlagao drugi način, ako stručna ekipa smatra da nam odgovaraju svi modaliteti koje nam daju Francuzi i da smo mi to spremni prihvatiti, onda u uredu. Međutim ja u to nisam siguran zbog naših trenutnih mogućnosti. Imamo jako malo pilota. Pilote starije od 30 godina nema smisla slati na preobuku. Zašto? Kad krenu ozbiljno letjeti imat će preko 40. Mora se i uspostaviti sustav u ratnom zrakoplovstvu. Trideset godina smo imali MIG druge generacije, koristili smo ga sa 30 posto njegovih stvarnih mogućnosti. Sada kupujemo iz četvrte generacije, koliko ćemo mogućnosti koristiti? Ne isplati se kupiti Mercedes ML, koji će služiti za do dućana i nazad, a pitanje je imate li za gorivo i hoćete li biti gladni.