KRATKA PRIČA O EKV-U / Ukleti glasnici izgubljene generacije

Image

Povodom izlaska koncertnog albuma Ekatarine Velike, prisjećamo se tog jedinstvenog, neprežaljenog i nesretnog benda

Vedran Harča

2.8.2015.
15:45
VOYO logo

Kult Ekatarine Velike na ovim prostorima po svemu sudeći neće tako skoro izblijediti – ime Milana Mladenovića nose ulica u Zagrebu i plato u Beogradu, diljem bivše Juge egzistira čitav niz „tribute“ bendova koji sviraju pred podjednakim brojem ljudi kao EKV osamdesetih, a preživjeli i bez iznimke manje važni članovi na redovnoj se bazi okupljaju i naplaćuju nostalgiju izvodeći pjesme koje su izvorno u studiju odsvirali neki drugi ljudi.

Image
POSVETA VELIKANIMA /

'Novi' album i videospot neprežaljene Ekatarine Velike

Image
POSVETA VELIKANIMA /

'Novi' album i videospot neprežaljene Ekatarine Velike

Uzmemo li u obzir sve navedeno, izlazak „novog“ albuma EKV-a predstavlja nešto čemu stvarno vrijedi posvetiti posebnu pozornost. U pitanju, na žalost, nisu neobjavljene i nekim čudom „iskopane“ pjesme, već snimka posljednjeg beogradskog koncerta grupe, održanog u studenom 1993. godine, kada nitko nije mogao pretpostaviti koliko je tragičan kraj blizu. Tih dana, Ekatarina Velika bila je mnogo više od običnog benda, kako u njihovoj zemlji, tako i u Hrvatskoj gdje su nam Milanovi stavovi i poruke budili nadu da ćemo na ovim tradicionalno zajebanim prostorima jednom opet moći živjeti normalno. Rat je Mladenovića, Margitu Stefanović i ostatak ekipe rasturio sasvim – upravo oni su u osamdesetima spadali među rijetke zbog kojih smo imali osjećaj da ne živimo toliko daleko od „obećanih zemalja na Zapadu“ i da se tadašnji „omladinci“ po ničem ne razlikuju od svojih vršnjaka u New Yorku ili Londonu. „Radostan dan“, „Oči boje meda“, „Aut“ i drugi njihovi klasici ni po čemu nisu zaostajali za onim što se tada događalo vani pa se i danas teško sjetiti (čak i inozemnog) sastava čiju bismo glazbu mogli nazvati sličnom ili srodnom. Za razliku od podilaženju masovnom ukusu sklonih autora poput Bregovića i Balaševića, nikad nisu postali „svejugoslavenski“ miljenici, djelomično i jer su inspiraciju za svoje stihove pronalazili u umjetnosti, književnosti, životu na gradskim ulicama i drogama koje su odigrale važnu ulogu u njihovom preranom odlasku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Te apokaliptične devedeset prve postali su stranci u vlastitoj zemlji te, s još nekolicinom istomišljenika poput Partibrejkersa i Električnog Orgazma, pokušavali zaustaviti bezumlje ili u čitavom ratnom ludilu barem sačuvati čist obraz, što je iz dana u dan postajalo sve teže. Velik broj njihovih sljedbenika i suradnika preko noći je od fronta i regrutacije pobjegao u Amsterdam, Berlin i druge europske gradove, a mnogo onih koji su ostali Milanov su pacifizam smatrali i proglašavali izdajom. Tako je jednom zgodom, prilikom primanja nagrade za najbolji rock bend, zatražio minutu šutnje za Dubrovnik koji je tih dana bio nemilosrdno bombardiran. Umjesto šutnje dobio je zvižduke i povike „hapsi ga“, zbog čega im se stvarno moglo učiniti da su u svojoj borbi ostali sami i postali glasnogovornici izgubljene generacije koja je bezbrižno odrastanje i provode odjednom morala zamijeniti puškom ili gladovanjem po nekim dalekim, tuđim gradovima. Usprkos tome, EKV je zadnjih godina karijere konačno dosegnuo popularnost kakvu je odavno zaslužio i postao jedan od najuspješnijih i najpopularnijih sastava u Srbiji, dok ga fanovi u ostalim bivšim republikama, pogotovo oni mlađi, nikada nisu uspjeli do kraja prežaliti. Među takve se ubraja i potpisnik ovog teksta, koji je najbliže ispunjenju sna da ih vidi uživo stigao jedne davne večeri u Ksetu, kada se zagrebačkoj grupi Veliki bijeli slon za klavijaturama pridružila Magi. Taj je nastup, međutim, ostavio izuzetno gorak okus u ustima jer je, gledajući je kako stoji na pozornici potpuno izgubljena i izobličena od svega što je gurala u sebe, bilo jasno da će se svojim prijateljima uskoro pridružiti na nekom nebeskom „sessionu“. Umrla je u teškoj bijedi, ostavljena i zaboravljena od gotovo svih, ispisavši tako posljednje, možda i najtužnije poglavlje priče o Ekatarini. Milan nije uspio dočekati ni da završi taj prokleti rat i da ponovno vidi i zagrli sve one do kojih zadnjih godina života nije mogao, a basist Bojan Pečar u Londonu je doživio koban srčani udar točno u trenutku kada je u britanskoj prijestolnici, prema brojnim svjedočenjima, konačno krenuo „očistiti“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gledajući spot za prvi singl s albuma „Iznad grada“, čije nas je objavljivanje i potaknulo na pisanje ovog teksta, nisam se mogao othrvati dojmu da je tako moralo biti i da su jednostavno bili predodređeni da u našim sjećanjima zauvijek ostanu mladi, slobodni i tako posebni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Imaš priču? Javi nam se!
Imaš priču, ekskluzivu ili jednostavno temu za koju bi se trebalo čuti? Javi nam se, a mi ti jamčimo anonimnost.
Pošalji priču