UGLEDNI THE ECONOMIST OPRAO I HDZ I SDP: /

'Hrvatska? Tamo je politika zaostala u 80-ima, ako ne i 40-ima'

Image
Foto: Pixsell, Glebov Šćitar
27.8.2016.
8:32
Pixsell, Glebov Šćitar
VOYO logo

U članku "Vapaj za partizanima – Gdje je politika ostala u '80-ima, ako ne i u '40-ima", Economist ističe kako političku situaciju u mnogočemu ilustrira papagaj Koki.

Kad bi papagaj pričao...

Image

"Papagaj Koki živi na Brijunima, mjesto gdje je Tito provodio velik dio vremena, i gdje su vile još uvijek rezervirane za državne dužnosnike. Ako posjetitelji imaju sreće, mogu ga čuti kako ih psuje ili im krešti "Tito, Tito, Tito". No da ima bogatiji vokabular, sigurno bi mogao otkriti i najmračnije državne tajne koje je čuo", piše The Economist, dodajući kako je 16. kolovoza počela nova izborna trka koja najbolje pokazuje koliko je politika u Hrvatskoj ostala zamrznuta – "ključna pitanja u kampanji vrte se oko razgovora koje je slušao Koki", slikovit je The Economist.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao primjer ističu ubojstvo Stjepana Đurekovića, "koji je bio émigré active, aktivan u hrvatskim nacionalističkim krugovima" i presudu Josipu Perkoviću i Zdravku Mustaču.

"Glavne hrvatske stranke, SDP i HDZ žestoko su sukobljene oko toga što točno znače te presude. Zoran Milanović žestoko se borio protiv izručenja, pa HDZ-ovci tvrde kako je štitio ljude koji su ubijali hrvatske nacionaliste. SDP-ovci uzvraćaju kako su UDBA-ški likvidatori bili tijesno povezani s Franjom Tuđmanom", stoji u članku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Folklor koji skriva bitno

"Sadašnje platforme tih dvaju stranaka ne razlikuju se toliko koliko se razlikuje njihova povijest. SDP se poziva na antifašizam Titovih komunističkih partizana koji su se borili protiv nacista. U kontrastu mnogi u HDZ-u se dive ustašama, nacističkom kvislinškom pokretu. Presuda u Njemačkoj dala je samo novi sloj njihovim sukobima oko povijesti. Još jedna točka sukoba je posjet HDZ-ovog ministra otkrivanju spomenika hrvatskom nacionalistu čije je dostignuće ubojstvo jugoslavenskog veleposlanika u Švedskoj 1971." analizira The Economist.

"Sav taj folklor odvlači pozornost od važnih pitanja. Hrvatska politička scena mjesecima je u rasulu. Prošli izbori bili su u studenom no nastala koalicija predvođena HDZ-om pala je u lipnju zbog korupcijskog skandala oko nacionalne naftne kompanije. HDZ je tada smijenio svog vođu, koji je pustio ustašofilne elemente u središte stranke. Novi predsjednik, Plenković, je umjereni europarlamentarac. Stranku želi odvući u centar i kaže kako ne voli populizam koji se širi Europom. Kada su u pitanju povijesna pitanja, kaže Hrvatska treba "trezvenu debatu" oko zločina i ustaša i komunista.

Nemaju se čime hvaliti

Jedan od razloga zbog kojeg se obje stranke drže prošlosti su njihovi poražavajući rezultati u sadašnjosti. SDP prati katastrofalni gospodarski rezultati, dok su bili na vlasti ekonomija se smanjivala četiri od pet godina. U godinama koje su prethodile, HDZ se "proslavio" korupcijom, a najnoviji skandal nije tu sliku nimalo popravio.

HDZ puzi za SDP-om i nijedna stranka neće osvojiti dovoljno mandata da samostalno formiraju većinu. Neki analitičari predviđaju veliku koaliciju iako Plenković ističe da ona "nije opcija". Opsjednutost prošlošću možda objašnjava to što je u TV debati Milanović pokušao pridobiti HDZ-ove glasače ponosno otkrivajući da je njegov djed bio ustaša.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Takve taktike mnoge zgražaju. Boris Miletić je na čelu regionalne stranke koja vodi Istru, područja u kojem živi Koki. Turizam je glavna grana gospodarstva; za ovo godinu Miletić kaže kako je "fantastična, možda i najbolja od rata". No tada se smrknuo. Govoreći o ustašama i prošlosti koja je "uistinu sramotna" kače: "Trebamo govoriti o budućnosti", i nabraja reforme koje su HDZ i SDP obećavali godinama: decentralizacija, racionalizaciju regija. No po svemu sudeći, glavne političke stranke nesposobne su napraviti išta osim papagajski ponavljati jedne te iste parole."

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo