Pet premijera, šest obećanja /

Sve o mitskom mostu otkriva reportaža s Pelješca: tko će ga graditi za RTL Direkt otkriva ministar Oleg Butković

Država je ušla u zadnju fazu odabira najboljeg ponuđača za gradnju Pelješkog mosta. U finalu su ostale tri ponude

20.9.2017.
22:35
VOYO logo

Pelješki most, gotovo mitska građevina. Svi o njemu pričaju nitko ga još nije vidio. Pet premijera, šest obećanja. Ivo Sanader dva puta je otvorio radove na fantomskom mostu. Prvo je pred jedne izbore obećao da će biti gotov 2008., a onda pred druge izbore da će biti gotov 2012. Onda je došla Jadranka Kosor koja je isto tako negdje pred izbore objavila da će se most graditi i biti gotov do 2017. Zoran Milanović je raskinuo ugovore o gradnji sklopljene u Sanaderovo doba, u trenutku kada je izvedeno bilo nevjerojatnih 3% radova. Ali se na kraju predomislio, i naravno pred kraj mandata ipak odlučio graditi most, koji je trebao biti gotov 2018. Ni Tim Orešković nije mogao ne dati obećanje koje su dali svi prije njega: pa je čak objavljen i natječaj za izvođače radova. Ali Tim nije stigao vidjeti svoju prvu  lopatu. Ali i Tim i  njegovih troje prethodnika nešto su na tome ipak napravili, napravljeni su projekti, pokrenute procedure, otvoreni natječaji,  osigurano financiranje iz Eu fondova. Ali kako to u životu biva, slavu će na kraju pobrati netko peti - Andrej Plenković

Evo nas u Komarni tek par kilometara dalje od mjesta gdje BiH presijeca Hrvatsku na dva dijela. Ova hrđa, ova dizalica , spomenik su mostu zvanom čežnja, čarobnom mostu čiji su radovi otvarani svečano u više navrata, mostu  koji je svojedobno imao nevidljive radove.., dakle ovdje su čuda moguća, pa tako  i dva i pol kilometra do pelješca , za premostiti, nikad nije bilo bliže

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vozit ćemo se jednom valjda i mostom, no za sada morali smo od Komarne do Brijeste, krenuti starom i jedinom rutom dugom 54 kilometra. Od mjesta do mjesta pitali smo Pelješčane kako bi most njima promijenio život. 

Gospođo Luce imate tu svakakvoga voća i povrća, je li ovo sve iz stonskog polja

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Jeste, jeste", kaže nam Luce Kužumilović iz Stona.

A što recimo da sada uzmete ovo i odlučite to poć prodat u ne tako daleki Metković? 

"Bio bi veliki problem, prvo što su to veliki rashodi, drugo čekanje na granicama i onda pretres papira koje bi carinik pretražio", ističe Luce.

Što je po vama rješenje?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Po meni je rješenje Pelješki most, pod svaku cijenu, koji je davno trebo bit gotov", jasno će.

Granice ne zadaju glavobolju jedino Luci. Preko njih svakodnevno iz Hrvatske za Hrvatsku idu i šleperi puni znanog pelješkog eliksira

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako to izgleda kad tu u zadruzi nakrcate kamion i kad on krene na put, koliko će to biti lakše kad most dođe?

"To su dvije neusporedive stvari kada imamo transport preko svog kopna i kad imamo transport preko tuđe države trebaju opet posebni papiri, kamioni se moraju zapečatit u neumskom koridoru i moraju tako proć taj dio BiH-a. Mi na jugu, ovaj dio dubrovačko neretvanske županije, zbog papirologije imamo teže uvjete poslovanja od ostatka RH", ističe Miro Bezek, rukovoditelj vinarije Zadruge Putnikovići.

Kamenice koje nisu odvojene i posebno upakirane, školjkari uopće ne smiju prenositi preko granice, jer su živuća životinjska vrsta. Kamioni sa školjkama moraju zato skupljom i dugotrajnijom varijantom -  trajektom  sa Pelješca u Ploče. 

Koliko će bit lakše školjkarima kad most dođe tu u Brijestu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Puno lakše. Izbjeć ćemo dvije granice, bit ćemo puno, puno bliže drugim tržištima, većim gradovima, npr. Splitu, gore prema Istri i Zagrebu", jasno će Nikolina Bautović.

Odsječeni granicom, povezani lošim i uskim cestama, mladi teško vide blistavu pelješku perspektivu.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tomislave, vidim berete grožđe, trgate, a čuo sam da vam Francuzi dolaze na Pelješac, zašto?

"A dolaze radi branja grožđa, zato jer nema mlade snage, nema mladih ljudi koji ostaju na Pelješcu, svi idu ća, slabo smo povezani, tu granica, nemamo most", kaže Tomislav Dedović.

Bi li bilo drukčije da je most tu?

"Kako ne, i sigurno će više mladih ostajati i sve", poručuje Tomislav.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Helena, vi berete grožđe ali berete i mušule?

"Tako je, imamo i proizvodnju mušula", kaže nam Helena Dedović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A recite mi kako vi s njima prolazite granicu?

"A čekajući, moram sad puno čekat jer ima gosta, moram po uru, po uru i pol nekad i dva sata, zavisi. Ovaj bi nam most super bio samo da se otvori", iskreno će.

Pelješki raj lagano odumire i zato su i Pelješčani i Korčulani i općenito južnjaci sigurni da im most život znači, svakako svi su sretni što će ga izgleda ipak izgrađenog za života i vidjeti.

Butković za RTL Direkt: 'Početkom 2021. bi se mogli voziti Pelješkim mostom'

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Država je ušla u zadnju fazu odabira najboljeg ponuđača za gradnju Pelješkog mosta, u finalu su ostale tri ponude: najskuplju je predao austrijski Strabag u iznosu od 2,6 milijardi kuna, iza njega je Talijansko-turski konzorcij Astaldi-Ictas sa 2,5 milijardi kuna i financijski najpovoljniju ponudu je dala kineska državna tvrtka China Road and Bridge od 2 milijarde kuna. 

Zanimljivo je da su Hrvatske ceste vrijednost radova procijenile znatno niže, na 1,7 milijardi kuna ili 230 milijuna eura, dakle 300 milijuna kuna manje od najjeftinije ponude.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ukupna vrijednost radova, dakle i Mosta i pristupnih cesta i obilaznice oko Stona je oko 420 milijuna eura, a država kaže kako će EU sufinacirati 85 posto od tog iznosa dakle oko 357 milijuna eura. 

Kako god, vrlo blizu smo proglašenja sretnog dobitnika ovog posla koji je jedan od najvećih infrastrukturnih zahvata u Europskoj uniji iduće godine.

Tim povodom gost RTL Direkta bio je ministar koji će za njega biti i najodgovorniji, ministar mora prometa i infrastrukture, Oleg Butković.

Pogledajte što je rekao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo