Zbog Vladine intervencije, gorivo će od srijede pojeftiniti. Da u ponedjeljak nisu donijete dvije uredbe, gorivo bi od sutra bilo znatno skuplje - litra eurodizela čak 15 kuna i 80 lipa, a tek nekoliko lipa manje bio bi eurosuper. Plavi dizel, unatoč mjerama, poskupjet će za 20 lipa.
Predsjednik Ceha ribara Splitsko dalmatinske županije Antonio Šunjić rekao je u HRT-ovoj emisiji "U mreži prvog" da pozdravlja vladine mjere i da se nada da neće stati na tome.
"Cijena od 9.50 kuna za nas je još uvijek velika, neizdrživa i nemamo razloga za izlazak na more. Prošle godine cijena je bila 3.50 kuna, bili smo rentabilni, ove godine je 9.50. Neisplativost je krenula čim je gorivo prešlo 5.50-6 kuna. Sve je to preživljavanje i rad radi toga što na svakom brodu imaju četiri čovjeka, a na plivaricama osma ljudi", rekao je.
Predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović rekao je da njima vladina mjera nije pomogla. "Prijevoznici su bili u poziciji da su trošarine bile povrat. Sada kada su te trošarine smanjene nama je povrat manji. Istovremeno marže koje su nam dobavljači prije davali sada ih nemamo. Znam da je za građane ovo dobra mjera i politički ispravna, ali za prijevoz je pogubna jer umjesto da se išlo u smjeru da nam se kao i ribarima omogući jeftinije, imamo situaciju da nam je gorivo svakim danom skuplje", rekao je.
Mjere su razumljive
Profesor ekonomije na Fakultetu političkih znanosti Luka Brkić, rekao je da su mjere razumljive. "Moramo znati da su veliki problemi na relaciji bogati - siromašni. Teško je sve izbalansirati pogotovo što rješavanje problema ne može biti riješeno monetarnom politikom. S obzirom da je situacija izvanredna Vlada radi što u ovom trenutku može i što rade manje više sve vlade. Ne vidim da ima većeg manevarskog prostora u ovom trenutku", rekao je istaknuvši da nije za zadiranje u PDV.
Državni tajnik ministarstva gospodarstva Ivo Milatić, rekao je da PDV mora ostati jer je to porez koji zahvaća sve. "Mi smo za linearni pristup koji se pokazao dobrim i odgovornim od strane vlade jer nismo napravili ekshibicije kao neki naši susjedi. Išli smo da marže držimo koliko je moguće, a nismo neskloni tome da kada na razini EU-a budu razgovori o minimalnim trošarinama da se pridružimo zemljama koje će ukinuti taj cenzus", rekao je.
Šunjić je kazao kako bi im dobro došla mjera subvencioniranja ulaznih troškova vezano za plin, struju, vodu i gorivo, "gdje bi se ta cijena primakla našoj psihološkoj od 6 kuna".
Rekao je i kako veći brodovi preko 22-23 metra ne plove jer su veliki potrošači. "Ljetno doba 24 sata 1300 litara goriva. Teško je taj novac zaraditi i tu ribu uloviti", istaknuo je.
Nekoliko rješenja
Prijevoznici imaju dva-tri rješenja. "Kada bi dobili plavi dizel to bi bilo vrlo efikasno da se brzo pomogne. Druga prava mjera je u tijeku, ali se sporo rješava, a to je uvođenje javne usluge u cijeloj državi. Vlada je pripremila sredstva i apsurdno je da se u ovoj krizi ne pokreće. A treća stvar je da se na razini države uvede jedinstvena mjesečna karta kao što su Nijemci napravili. Pokaz za devet eura i vozite se gdje želite", rekao je.
Istaknuo je kako je jedan od izlaska iz ove krize da se smanji potražnja za gorivom i da ljudi koriste što više javni prijevoz. "On je pravi moment za smanjenje zagađenja, potrošnje goriva i navika u našem društvu", rekao je.
Dodao je kako bi to vrijedilo za dnevne migracije, a ne za međugradski prijevoz. "Ako vlada ima sposobnost da osigura i između velikih gradova dapače, ali primarno govorimo o dnevnom ritmu gdje je najveća potreba građana".