Nakon što je jučer u Splitu, vjerojatno zbog neprilagođene brzine i prolaska kroz crveno svjetlo došlo do tragične prometne nesreće na raskrižju Vukovarske i Dubrovačke ulice, gdje je taksist Škodom Octavijom Combi udario u vozačev bok Peugeota 307 te ga odbacio na istočni pločnik, gdje je naletio na dvije ženske osobe, od kojih je jedna preminula, a druga teško ozlijeđena, Željko Marušić je za Autoportal iznio svoje mišljenje kako na sva opasna raskrižja treba postaviti radarske kamere, a prolaske kroz crveno svjetlo nakon sigurnosne treće sekunde treba kažnjavati s 12 kaznenih bodova, izravnim zatvorom i oduzimanjem vozila jer je to "pokušaj ubojstva".
Prema Marušićevu mišljenju u toj nesreći vjerojatno je riječ o podijeljenoj krivnji oba vozača, iako će istraga utvrditi koji je od vozača u inicijalnom sudaru prošao kroz crveno svjetlo. To raskrižje nije opremljeno radarskom kamerom, pa se neodgovorni vozači znaju zalijetati kroz crveno svjetlo, a i bitno otežava i komplicira očevid prometne nesreće i kasniji pravosudni postupak. Iz cijele te tragične nesreće, Marušić izvlači četiri "pouke".
Neprilagođena brzina u raskrižju
Marušić tvrdi da se kroz raskrižje ne smije proći vozeći se 50 km/h, iako je ograničenje brzine na tom dijelu ceste 50 km/h.
"Premda je i u Vukovarskoj i Dubrovačkoj ulici ograničenje 50 km/h, mnogi ne znaju, a policija to na žalost ne sankcionira, kroz raskrižje se ne smije protutnjati tom brzinom. Ne smije! Jeste li ikada vidjeli situaciju da je policija zaustavila i kaznila, jer je vozeći 50 km/h prekršio čl. 51 st. 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ne prilagođujući brzinu uvjetima, vidljivosti... kako bi se mogao "pravodobno zaustaviti pred svakom zaprekom koju, u konkretnim uvjetima, može predvidjeti"?! Primjerice za slučaj da izleti dijete...
Sve preko 30 km/h kroz raskrižje je neprilagođena brzina, a problem povećava tolerancija policijskog mjerenja od 10 km/h, dakle 20 posto! Na to ukazuju stravične posljedice nesreće u Splitu, kad je automobil nesretnu djevojku odbacio 30 metara te je ishod mogao biti i tragičniji. Stoga je potrebno početi kontrolirati i sankcionirati vozače koji se ne pridržavaju tog temeljnom članku ZOSPC, a kaznu s 500 kn treba povisiti na 1500 kn", piše Marušić.
Kriv je i vozač koji je prošao kroz zeleno svjetlo?
Nadalje, Marušić kaže da vozač koji nije prilagodio brzinu u prolasku kroz zeleno svjetlo može biti kriv do 10 posto. Primarna krivnja je na vozaču koji je prošao kroz crveno svjetlo. Nesreća u Splitu, tvrdi, pokazuje kako bi trebalo početi stupnjevati kršenje čl. 59. st. 1. tako da se u prvoj sekundi dobije 1 kazneni bod, u drugoj sekundi 3 kaznena boda, u trećoj sekundi 6 kaznenih bodova, a u četvrtoj sekundi 12 kaznenih bodova, izravna zatvorska kazna i oduzimanje vozila.
"One kojima se četvrta odredba čini preoštro, treba ukazati, a jučerašnja nesreća u Splitu školski može poslužiti kao primjer, je pokušaj ubojstva. Tu prometno-tehnički više nema nikakve sigurnosne redundancije i može pomoći samo puka sreća. Jučer je, nažalost, nije bilo. Onima koji naprave taj prekršaj ne treba dati drugu šansu u prometi, odnosno čekati da nekoga ubiju. Treba im na licu mjesta poništiti vozačku dozvolu", smatra Marušić.
Oštrije kazne za korištenje mobitela
Predlaže također oštrije sankcije i učinkovitiju kontrolu za korištenje mobilnog telefona u prometu, ali također i stupnjevati taj prekršaj. Čitanje poruka, pogotovo odgovaranje na poruke i surfanje treba kažnjavati do 7500 kn, s tri kaznena boda i oduzimanjem vozačke dozvole. "Pa to može biti opasnije od teške alkoholiziranosti!"
Visokorezolucijske radarske kamere
Osim toga, Marušić i predlaže da se na sva opasna križanja postave certificirane visokorezolucijske radarske kamere, čije se izmjere i snimke mogu koristiti na sudu kao izravni dokaz. To smatra da je temelj prometne i opće sigurnosti u gradovima.