Tako jedan gospodin u Ezo TV-u mami očajnike da mu se jave obećavajući im da će ih riješiti njihovih briga. Jasno, svaka osoba koja se javi žrtva je uroka, nagaza, nabačaja ili takozvane magije sa zadrškom, kao da je čitava Hrvatska ukleta, a "skidanje" s istih će košta 6,88 kuna po minuti razgovora s fiksnog telefona, ili 8,28 kuna s mobitela.
Razgovor s osobom pred gledateljima traje vrlo kratko, no ista se nerijetko prosljeđuje drugim tarot i inim "majstorima" ukoliko se zaključi da postoji nešto na čemu valja dodatno poraditi.
U drugoj emisiji jedna gospođa nam poručuje: "Vrijeme je da uzmemo svoj život u svoje ruke." A kako se to radi? "Uz pomoć magičnih kockica i magičnog ruleta." Druga gospođa vodi emisiju simboličnog naziva: "Kada ću ostvariti...?" Odnosno gospođa daje odgovor na to kada ćete konačno dobiti posao, naći ljubav, dobiti dijete, riješiti stambeno pitanje, vjenčati se i slično. "Ja uvijek odgovaram istinito. Može se dogoditi da vam se odgovor i ne svidi, ali ja sam dužna odgovoriti istinu. Nema lažnog optimizma, samo istina", uvjerava nas gospođa s ekrana.
Tko je dovoljno očajan taj i naziva.
Nadriliječništvo ili ne?
Gospodi i gospođama iz Ezo TV-a i Astro showa, emisijama koje se vrte u kasnim noćnim satima na komercijalnim i lokalnim televizijama koje tako obmanjivanjem građana pune svoje džepove, odnosno one svojih poslodavaca, sve je dopušteno, osim govoriti o zdravlju. No, i tu je granica tanka. Tako jedan gospodin rješava sve vezano uz blokade i energije. Televizijskim putem. A tu je i bijeli i crveni mag, za probleme energetske prirode.
Odete li na internetske stranice jedne od tih emisija, tamo jasno možete vidjeti kako se nudi i davanje savjeta vezano za zdravlje. Osim toga, kako možemo biti sigurni da se gledateljima isto ne prodaje onda kada se savjeti ne daju u eteru, nego su prebačeni na liniju "stručnjakinji" s kojom vodi privatni razgovor? Tako nešto zvalo bi se nadriliječništvo koje je zakonom zabranjeno.
Ljudi se većinom zgražaju nad ovim televizijskim sadržajem. No, s komercijalnih televizija kažu da se jednostavno radi o teletrgovini. Nikakvu zapaženu akciju u vezi s ovakvim obmanjivanjem lakovjernih i praznovjernih te pražnjenjem njihovih novčanika nije poduzelo niti Vijeće za elektroničke medije. Ono se u ožujku 2010. godine složilo da se radi o teletrgovini te od televizija tek zatražilo da se sporne emisije emitiraju u kasnim noćnim satima i da se na njih stavi oznaka 18. I tu svaka aktivnost Vijeća za elektroničke medije, prilično netransparentne organizacije, prestaje.
Mlaka reakcija iz Vijeća za elektroničke medije
No, tko kojim čudom uspije doći do njezinog predsjednika Zdenka Ljevaka i postaviti mu nekoliko protupitanja vezano za sporne emisije, može ga vrlo lako uhvatiti kako u obrani isuviše obećava.
Nama to nije uspjelo, unatoč brojnim pokušajima, no spomenuti je prije točno godinu dana dnevnom listu Slobodna Dalmacija izjavio:
"Slažem se s vama da se ljude ne može u tim emisijama tako olako slati u liječnika, obmanjivati ih, iskorištavati njihovu naivnost i davati opasne sugestije vezane uz zdravstveno stanje. To nije bezazleno, a ni moralno. No, krši li se i neki zakon, to ćemo utvrditi našim nadzorom koji ćemo provesti idućih dana. Na prvoj sljedećoj sjednici raspravljat ćemo o tome. Stoga ću vidjeti što Vijeće može poduzeti. Također, odlučili smo pokrenuti i pojačan nadzor tih emisija, a budući da čuvamo snimke, pregledat ćemo i sadržaj." Dodao je Ljevak još i kako se televizije ne mogu izvući tvrdeći da emisije nisu njihova proizvodnja, nego da su oni samo ustupili prostor u svrhu teletrgovine, jer oni i naplaćuju to prikazivanje, pa ako ima nepravilnosti, trebaju odgovarati i televizije, kao i proizvođači spornih emisija.
Fiktivno pokazani zubi
No, od Ljevakovih, pokazalo se, fiktivno pokazanih zuba kasnije ništa. Vijeće smo, naime, u nekoliko navrata molili da nam kaže je li održana najavljena sjednica, jesu li doneseni kakvi zaključci, hoće li djelovati i kako prema komercijalnim televizijama koje emitiraju takav sadržaj. Odgovor na tražena pitanja nismo dobili. Dva dana smo slali upite, nazivali smo u prostorije Vijeća, gdje nam se nakon nekog vremena prestala javljati čak i tajnica, a počela se javljati gospođa iz pisarnice tvrdeći da su oni u Vijeću u tolikom poslu da je to strahota. Zato ne mogu uzvratiti na telefonski poziv u trajanju od nekoliko minuta.
Neobično, jer onaj koji puno radi, obično ima potrebu svoje rezultate podastrijeti javnosti, osobito ako se radi o državnoj ustanovi koja je peta na listi najplaćenijih, s članovima Vijeća koji zarađuju neto iznos od oko 16.000 kuna.
Kriv je sustav
Kako od takvog Vijeća nikakvu pomoć za građane nismo mogli dobiti, obratili smo se za informacije jednoj gospođi koja isto jako puno radi, ali nam se uredno javlja na telefonske pozive i pomaže nam razriješiti naše dileme.
Članica našeg Stručnog tima, voditeljica savjetovališta za potrošače u Splitu Nela Kovačević kazala nam je da ove emisije koje se izdaju za teletrgovinu nisu klasične usluge koje su regulirane zakonom o zaštiti potrošača.
"Ovdje se u širem smislu radi o prodaji psihološke pomoći. Ako zakon to nije definirao na način da je to zabranio, onda to spada u usluge alternativnog karaktera koje podrazumijevaju puno toga. Ja bih ovom prilikom apelirala da se to uredi, da se definira koje su alternativne usluge prihvatljive i dostupne građanima, te da se zna što je to što građanin dobiva i koliko to košta. U ovom trenutku je činjenica da velik broj građana zbog teške ekonomske situacije ne vidi izlaza iz svakodnevnih problema, pa posežu za ovim rješenjima. S druge strane nedostatak je sustava što to nije adekvatno uredio. Ja ne mislim da to treba zabraniti, ali mora biti kontrolirano, kao i druge trgovačke aktivnosti", kaže nam Nela Kovačević.
Plodno tlo za sivu ekonomiju
Prema njezinom mišljenju, s obzirom da ovdje imamo teletrgovinu, onda njihove usluge moraju podlijegati zakonima o zaštiti potrošača, odnosno to treba regulirati Ministarstvo gospodarstva, koje je nadležno za sve poslove trgovine. "No, učinak ove usluge jako je teško definirati, pa to otvara prostor i za one koji to rade nestručno i gdje su našli prostor za bogaćenje."
Nela Kovačević osvrnula se i na činjenicu da se građane upućuje i ostavlja na liniji za daljnje dogovore za konzultacije sa "savjetnicima". "To su specifične usluge koje se plaćaju u gotovini i za koje se ne izdaje račun te su sivi prostor naše ekonomije. U nekim državama postoje udruge i stručnjaci koji rade to po pravilima. Ako građani imaju potrebu za tim oblikom usluge, to je sasvim u redu", kaže nam Kovačević.
Danas.hr postavio je i novinarski upit po ovom pitanju i Ministarstvu gospodarstva, no do zaključenja ovog teksta od njih nismo dobili odgovor. Naljutio vas je neki potez Vlade? Niste sigurni kako će se novi zakon odraziti na vašu budućnost? Muče li vas komunalna poduzeća neopravdano visokim računima ili lošom uslugom? Imate neki drugi problem o kojem želite mišljenje nekog od članova našeg Stručnog tima? Pišite nam na strucnitim@portal.net.hr