Ono što se nama čini kao hrpa nepovezanih informacija, zapravo su jasno propisane procedure. Matej i Luka budući su kontrolori leta. Nemaju pravo na pogrešku, loš dan, a ni mjesta za drugu priliku. Njihove greške mogu biti kobne za desetke tisuća ljudi.
"Planiranje unaprijed, da ja već znam kad oni ulaze u sektor gdje bi se mogli sresti. Tako ja rješavam konflikte kada ulaze u sektor, a ne da 5 minuta prije nego će se sresti da onda idem rješavat, 10-ak minuta unaprijed riješim i onda sam miran", rekao je student aeronautike na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Matej Kolić.
Pogled koji imaju samo rijetki. Iskustvo na simulatoru za svakog je studenta neprocjenjivo. U kontroliranim uvjetima rješavaju i najekstremnije situacije.
"Treba znati unaprijed razmišljati, što će se dogoditi, kako će se dogoditi, Treba imati sliku koja će biti za 5 do 10 minuta, trebamo reagirati u pravom momentu", rekao je student aeronautike na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Josip Delić.
Najmanje 200 studenata svake godine želi postati kontrolor leta, ipak priliku za obuku dobiju rijetki.
"Nama je kvota godišnja 15 studenata na modulu kontrole leta, inače na cijelom studijskom programu aeronautike primamo između 40 i 50 studenata, međutim svake godine smo puni na kontroli leta", rekla je predstojnica Zavoda za aeronautiku na Fakultetu prometnih znanosti, Biljana Juričić.
Za plaću visoku plaću i beneficirani radni staž potrebna je visoka tolerancija na stres, samouvjerenost, odlučnost, sposobnost donošenja brzih i točnih odluka, te odlično pamćenje i pažnja.
"Ideja je da se greške događaju kada ste najviše sigurni u sebe, a to se dogodi kada imate najmanje prometa", rekao je voditelj laboratorija za Kontrolu zračne plovidbe na Fakultetu prometnih znanosti, Bruno Antulov-Fantulin.
Pa je neprocjenjivo iskustvo stalno na testu.
"Mi moramo uvježbavati takve situacije, mi moramo znati što očekivati od posade zrakoplova, i imamo određene procedure kako tada postupati u slučaju da se nešto događa s zrakoplovom", kazao je nadzornik smjene u Hrvatskoj kontroli zračne plovidbe, Željko Oreški.
Vježba koja se odrađuje svake tri godine, vježba o kojoj im ovisi budućnost. Ako padnu na simulatoru, povratka nema - mogu slobodno tražiti novi posao.