Ministar obrane Mario Banožić na današnjoj je konferenciji za novinare iznio podatke o remontu protupožarnih aviona Hrvatskog ratnog zrakoplovstva koji su na servisu u Zrakoplovno-tehničkom centru, a prije toga imao je sastanak s članovima Zrakoplovno tehničkog centra (ZTC).
"Danas sam bio na radnom sastanku u Zemuniku, razgovarali smo o stanju resursa i izazovima. Tu govorim o brojnom stanju kanadera i posade, ali i zahtjevima održavanja protupožarnih aviona u Zemuniku. Zahvalio bih se pilotima i tehničarima koji su angažirani u protupožarnoj sezoni koja je imala već nekoliko požara koji su zahtijevali snažan angažman. Uzmite samo jučer požare u Dubravi, Srimi i Vodicama, koje su gasili četiri kanadera i tri air-traktora, a prije tri tjedana i u Zatonu. Pokazujemo spremnost za sve izazove. Imali smo i gašenje požara u Sloveniji i u BiH. Tako radimo maksimalnim angažmanom. Zahvalio bih i onim a koji su podrška, vatrogascima, zapovjednom centru koji reagiraju na vrijeme. definitivno da bi bilo lakše protupožarnu sezonu raditi da smo u kapacitetu kao prije. Imamo pet kanadera i pet air-traktora", rekao je ministar.
Potom je iznio kada bi se trebali isporučiti zrakoplovi na popravcima:
"S obzirom na izvještajeuprave ZTC-a vidjeli smo da će se pojedini rokovi pomaknuti, prvo 15. srpnja pa onda 30. srpnja. Ta se dinamika iz tjedan u tjedan pomiče i kao ministarstvo izražavamo nezadovoljstvo jer smo osigurali sva potrebna sredstva da bi potpisali ugovor i oslonili se na jedinu tvrtka u Hrvatskoj koja može raditi održavanje protupožarnih aviona."
Ova sezona bez dvije letjelice
Direktor ZTC-a Zdravko Klanac dao je informacije što je na remontu:
"Trenutno u trećem hangaru imamo dva zrakoplova 881 i 888 koji se sad na njemu rade probe sustava zrakoplova. Nadamo se početkom sljedećeg tjedna da ćemo moći zvati posadu za preuzimanje. A 881 ostaje cijelo ljeto, na njega ne računamo. U drugom hangaru imamo air-traktor 896, a onaj 897 famozni čiji se popravak otegao na više mjeseci predali smo prošli tjedan. Jedan od razloga što će kasniti 896 je taj što smo imali izuzetno problematične radove. Imali smo varenje strukture traktora na četiri mjesta, to je zahtjevan posao na najmlađem traktoru, trpi velike pritiske jer je dvosjed jer se uz gašenje na njemu radi i obuka pilota. Jučer je iz Zadra došao 893. To je traktor koji je imao slijetanje na plovki. Mi ćemo napraviti defektaciju i krenuti s redovima, ali mislim da će on također ostati preko ljeta jer uz ove radove ima i radove godišnjeg pregleda. Za ovu sezonu dva zrakoplova, jedan kanader i jedan traktor će ostati za ovu sezonu."
Na pitanje, koliko stoje informacije o bolovanjima i godišnjim odmorima mehaničara te smatra li se odgovornim za stanje, rekao je: "Smatram, ja sam na čelu ZTC-a i odgovoran sam za sve dobro i loše. Ali moja savjest je mirna, kao i velikog broja ljudi koji smo napravili sve da se radovi naprave. Imamo 27 mehaničara koji rade direktno na traktorima i kanaderima, njih 6 ih je na godišnjem, dvoje će se vratiti u ponedjeljak. Dva radnika, koja su na bolovanju, rade vani i ja sam to čuo iz medija. Činjenica je da smo za jednog od njih prije nekoliko godina tražili od inspekcije provjeru njegova bolovanja, ne mogu o imenu, ali znamo tko je to. Čio sam da postoji snimka, ja je nemam, za mene je ona dokaz za izvanredni otkaz i tako ću postupiti ako snimku dobijem. Čuo sam da se radi o mehaničaru koji je sam sebe snimao u Austriji i slao kolegama. Ne želim se pretvoriti u istražni organ, ako ih netko ima, molim vas, dostavite ih."
Rekao je da ministar Banožić nije tražio njegovu ostavku. Na pitanje novinara ugrožava li nacionalnu sigurnost jer nisu obavili naručeni posao, odgovorio je: "Ne znam, to vam ne mogu reći. Ja sam osobno napravio sve što sam mogao, ovdje su predstavnici CERP-a, moj mandat je uvijek na raspolaganju. Ostavka? To bi bio bijeg od problema."
Na pitanje je li na godišnjem i voditelj za protupožarne zrakoplove, rekao je: "Ne, direktor servisa je tu, postoji i njegov zamjenik koji je na godišnjem koji je ujedno i vodite PP zrakoplova i direktor i on se mijenjaju na godišnjem." Odgovorio je i na pitanje o svom godišnjem: "Ja sam u ZTC-u sam, prije je postajala uprava, predsjednik i član uprave, ja sam sam. Kad bih ja trebao otići na godišnji? Ja sam sad tu, vratio sam se."
Je li sezona loše preipremljena?
Na pitanje, je li loše pripremio protupožarnu sezonu, odgovorio je: "Što znači loše? Imali smo tešku godinu, na presici 1. srpnja sve smo obrazložili, ove godine imali smo četiri petogodišnja pregleda koji iziskuju duplo više vremena od običnih godišnjih pregleda. Sukladno uputi proizvođača Vikinga odradili smo opsežne biltene, to je provjera svih veza tijela i krila letjelice. To znači skidanje kompletno svih vijaka. To je izuzetno bilo zahtjevno i jedni smo od rijetkih u Europi koji smo napravili taj pregled. S obzirom na to da je za to trebalo puno vremena, s Vikingom smo isposlovali da se drugom metodom pregleda."
Na pitanje može li jamčiti da će ostale zrakoplove isporučiti do roka, rekao je: "Ne postoji nitko na svijetu koji može jamčiti ovakvu vrstu radova na letjelicama, napravit ćemo sve da bude gotovo sukladno rokovima. Mi ne proizvodimo cipele, da imamo tekuću liniju i štancamo. Radimo na zrakoplovima, neki su stariji više od 20 godina. Svako testiranje kod mene budi strah jer ne znamo što ćemo otkriti. Ne smijemo dozvoliti da avion iz ZTC-a izađe neispravan. "
Na konstataciju da je ipak iz centra izašao jedan neispravan zrakoplov i to air-traktor koji je nedavno isporučen rekao je: "Ako se radi o 897 traktoru, naša ekipa je otklonila nedostatak."
Popravljali aute van radnog vremena
Novinari su pitali i što je s informacijom da su se u ZTC-u popravljali aute, da postoje fotografije i snimke toga.
Klanac je odgovorio: "Ja sam dozvolio uvoz vozila van radnog vremena i to je politika firme, mi pomažemo našim djelatnicima onoliko koliko možemo. To nije utjecalo na rad na zrakoplovima, radi se o slučaju iz prošle godine, bio je kolovoz ili rujan".
Na pitanje, ima li prioritet popravka zrakoplov koji se dva tjedna nalazi u hangaru u vlasništvu srpskog poduzetnika, odgovorio je: "Ne radi se o popravku, nego lakiranju. U ovom trenutku naši lakireri nisu angažirani ni na jednoj od letjelica HRZ-a. Imamo slobodan kapacitet i normalno je da 200 tisuća kuna zaradimo za firmu."
Novinari su pitali ministra Banožića hoće li tražiti ostavku direktora ZTC-a. Odgovorio je: "Ja neću tražiti ostavku, na to nemam pravo. Sad mi trebaju avioni protupožarne sezone, a ne ostavke. Kada sezona završi možemo tražiti da se ubrzaju procesi. Nije mi u interesu pokretati garancije pa da mi netko sutra kaže da se ne može isporučiti air-traktor ili kanader jer je MORH ovršio račun ZTC-a pa nisu mogli kupiti rezervne dijelove. Tu sad treba malo mudrosti."
Odgovorio je novinarima da je ZTC-u do sad plaćeno oko 30 milijuna kuna, te nastavio da očekuje da će letjelice biti isporučene i prije roka od 15. kolovoza. "Air traktor danas do kraja dana ili sutra ujutro bi išao vani. Meni ne treba ničije ostavke, penali, nama trebaju kanaderi i air-traktori, da u idućih 8 do 10 dana ZTC da maksimalni angažman. Nakon sezone sve raščlaniti."
Novinari su ustrajali na pitanju odgovornosti direktora ZTC-a te je direktorica sektora za restrukturiranje i prodaju u CERP-u Jadranka Čengija Šarić rekla je da je CERP zatražio izvješće nadzornog odbora ZTC-a, izvješće Uprave i kada ih zaprime, da će nadležno tijelo CERP-a donijet odluku. Dodala je da se ne isključuje ništa, pa ni ostavku.
Ministar Banožić također je rekao: "Hoćemo li u 15 dana sa smjenom direktora i uvođenjem novog, dobiti kanader? Nećemo. Meni treba kanader. S obzirom na broj požara to je ono što nas u ovih 15 do 20 dana treba zanimati. Rekao sam da smo prvi razgovor bio puno prije. Budućnost zrakoplova, to je tema nakon 15. kolovoza."
Zamjenik zapovjednika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane Michael Križanec odgovorio je na pitanje hoće li raspoložive letjelice biti dovoljne za ovu protupožarnu sezonu: "Bitna je preventiva, koliko će biti pažljivi u paljenju vatre na otvorenom ili zlonamjerne. Drugo načelo je rana dojava, treća je pametna i optimalna uporaba snaga. idemo dalje naći uzrok zašto je nešto nastalo, djelovati represivno ako je bilo namjerno. Hoće li biti dovoljno, ne znam."
S obzirom na informacije da su dva pilota van sustava, da su ponekad i u izolacijama, odgovorio je na pitanje je li posada popunjena: "HRZ je organizam koji poseže za svim resursima, pa smo posegnuli za pilotima koji imaju obuku na kanaderima i zrakoplovima i to nije nenormalno." Na pitanje leti li i Davor Turković, bivši zapovjednik protupožarne eskadrile, rekao je: "
Bivši zapovjednik Turković leti. Zašto zato što može, smije i treba."