ABECEDA POJMOVA /

S kao statistika ili strategija

Image
Foto: RTL

Rezultati statističkih analiza izbora prikazuju se u obliku tablica, dijagrama i izborne kartografije. Izborna statistika osnova je analize izbora i ostalim granama psefologije.

18.11.2011.
11:52
RTL
VOYO logo

Statistika izbora - znanstvena poddisciplina - psefologije koja se temelji na upotrebi službenih statističkih podataka mjerodavnih državnih tijela. Standardna izborna statistika obuhvaća podatke o: 1. broju registriranih birača; 2. broju birača koji su sudjelovali u izborima; 3. broju važećih glasova u izborima za neko tijelo; 4. broju nevažećih glasova; 5. broju glasova svih kandidata i političkih stranaka koji su sudjelovali u izborima; 6. broju mandata političkih stranaka. Cjelovita izborna statistika podrazumijeva dvije skupine podataka: podatke o pojedinim izbornim okruzima i agrerirane podatke za cijelu državu. Rezultati statističkih analiza izbora prikazuju se u obliku tablica, dijagrama i izborne kartografije. Izborna statistika osnova je analize izbora i ostalim granama psefologije.

Strateško glasovanje - različiti oblici racionalnog ponašanja birača u izborima koji su ponajprije usmjereni ka postizanju učinkovitosti vlastitoga glasa, a ne izražavanju vlastitih političkih preferencija. U većinskim izborima motivirano je: (1) osobnim uvjerenjem i procjenom birača da kandidat kojega on preferira nema stvarnih izgleda da pobijedi; (2) nakanom da se spriječi pobjeda kandidata čija su politička pozicija, vrijednosti i ličnost biraču najdalji i najneprihvatljiviji; (3) potporom kandidatu čija je politička pozicija “podnošljiva”. U razmjernim izbornim sustavima očituje se u napuštanju izbornih lista koje su “preslabe”, ali i “prejake” u usporedbi s ostalim izbornim akterima (Cox, 1997). Birači napuštaju preslabe izborne takmace iz jednakih razloga zbog kojih to čine i u većinskim izborima, a prejake zato da bi omogućile stjecanje mandata i ostalima. Naziva se i racionalnim, taktičkim i sofisticiranim glasovanjem, ali  i proračunatim i licemjernim izbornim ponašanjem, jer birači ne postupaju “iskreno”, u skladu sa svojom pravom političkom voljom i preferencijama, nego “neiskreno”, sukladno očekivanju osobne koristi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo