Osnivač i direktor tvrtke Rimac Automobili Mate Rimac u sklopu međunarodnog festivala umjetnosti, robotike i novih tehnologija Device_art u ponedjeljak je u Muzeju suvremene umjetnosti (MSU) održao gostujuće predavanje "Spoj tehnologije, znanosti, umjetnosti i strasti", temeljeno na njegovim dosadašnjim iskustvima s novim tehnologijama i na njegovoj životnoj priči.
"S velikim zadovoljstvom sudjelujem kao govornik na temu koja mi
je vrlo bliska. Rimac tehnologija i vozila - osmišljeni,
razvijeni i proizvedeni na periferiji Zagreba u Hrvatskoj,
savršen su primjer tehnološkog remek-djela kao umjetničkog
medija, upravo onog što je festival", rekao je osnivač i direktor
tvrtke Rimac Automobili Mate Rimac.
Ispričao je kako se zanimao za aute od malena, a sve je započelo
u njegovoj garaži. Od 12. godine pobjeđivao je na natjecanjima
elektronike u školi, a s 18 godina kupio je svoj prvi rabljeni
auto na kojemu je eksperimentirao i poboljšavao ga za
trke.
Inspiracija mu je bio Nikola Tesla i zanimalo ga
je zašto nitko ne koristi električni motor za trke pa je to
napravio sam, a njegov stari BMW e-M3 postao je prvi električni
automobil koji je pobijedio benzinski na službenoj utrci te
kategorije.
"Nije baš vjerojatno da će netko pokrenuti tvrtku
automobila u Hrvatskoj. Velike automobilske tvrtke su financijski
jače od cijele naše države i ljudi me često pitaju zašto sam
ostao u Hrvatskoj. Htio sam osnovati tvrtku ovdje, baš da pokažem
da se može", istaknuo je Rimac.
Sveta Nedjelja lider na tržištu akumulatora
hiper-automobila
Kazao je da su morali prevladati teške izazove, bili su na rubu
prekida mnogo puta, pogotovo u 2017. godini, dane i noći
provodili su u tvornici u Svetoj Nedjelji, a nisu ni znali
"baratati s cijenama i ugovorima".
"Tražio sam odvjetnika u Zagrebu koji bi pomogao s time, ali
nisam ga mogao pronaći jer ugovori koje su naši ulagači tražili
nisu česti u Hrvatskoj", ocijenio je.
Naglasio kako su se tek prije godinu dana stabilizirali dovoljno
da se ne moraju brinuti za sljedeći mjesec. Danas, Rimac
Automobili zapošljava 500 zaposlenika na više lokacija i surađuje
s vodećim imenima autoindustrije za koje proizvodi
auto-dijelove.
"Znate kako se kaže da vrijeme leti. Osobno, čini mi se kao
da sam preživio pet života u ovih 10 godina. Najveći uspjeh nam
je što još postojimo", kazao je dodavši da trenutno proizvode i
razvijaju baterije za četiri od pet hiper-automobila koji uskoro
dolaze.
"To znači da je Sveta Nedjelja svjetski lider na tržištu
akumulatora hiper-automobila", istaknuo je.
Ne želi se uspoređivati s Elonom Muskom,
južnoafričkim izumiteljem koji stoji iza tehnoloških imena Tesla
i SpaceX, iako je njegov električni auto jači od Teslinog, ali,
dodaje, da možda postoje sličnosti s njim i Muskom od prije 20
godina, kada je i Musk tek osnovao jednu od svojih prvih tvrtki
PayPal.
Automobili su umjetnost
Na pitanje zašto ne radi komercijalne automobile koje bi si
prosječan Hrvat mogao priuštiti, odgovara kako ga to ne zanima -
strast su mu sportski automobili u kojima vidi
umjetnost.
Kaže da su automobili kombinacija materijala, kemije, programa,
elektrotehnike, simulacije, metodologije, znanosti, umjetnosti i
dizajna; kombinacija koja mora zadovoljiti sve pretpostavke, od
aerodinamičnosti do propisa.
"To su složeni uređaji koji kombiniraju sve što čovječanstvo čini
u jedan proizvod. Mislim da na svijetu ne postoji toliko mnogo
drugih proizvoda koji kombiniraju toliko različitih polja i
toliko zanimljivih kutova u samo jedan proizvod", ocijenio je
Rimac dodavši kako materijali i elektronika zajedno čine
svojevrsnu simfoniju.
Objasnio je kako kod automobila nije bitno da samo radi, nego da
i dobro izgleda. Kvalitetne tvrtke testiraju i razvijaju svaki
detalj, od osjećaja koji se dobi kada se pritisne gumb, do zvuka
zatvaranja vrata.
"Mali detalji su zanimljivi. Stvari koje će rijetko tko vidjeti.
I ružan i lijep dio mogu imati jednaku cijenu, ali
lijep dizajn pokazuje da je nekome stalo i da je uložio
dodatan trud u proizvod", poručio je.
Device_art je međunarodni festival koji se od 2004. godine bavi
tehnološkim napravama, strojevima i robotikom u suvremenoj
umjetnosti, organizira ga udruga Kontejner, a od 7. prosinca
2018. do 3. veljače 2019. održava u Splitu, Zagrebu i
Rijeci.