Nakon što je njegova tvrtka objavila detaljne planove za novi kampus u Kerestincu, koji će uključivati i prvu tvornicu automobila u Hrvatskoj, Mate Rimac je poručio da će njegov fokus ostati na proizvodnji malih serija vozila, odnosno najviše 100 električnih hiperautomobila godišnje. Naime, Rimac je za Bloomberg otkrio da time želi izbjeći nadmetanje s proizvođačima koji su već uložili značajan novac u udjele njegove tvrtke.
Uostalom, Rimac Automobilima temeljno poslovanje nije vezano uz proizvodnju električnih vozila, već komponenti za njih. Tako se Rimčeva tehnologija ugrađuje u automobile kao što su Aston Martin Valkyrije i Koenigsegg Regere. Uz to, najveći partner tvrtke, Volkswagen grupa, preko njih već neko vrijeme želi konsolidirati Bugatti. Nakon što je Rimac odbio prebacivanje većinskog vlasništva u ruke VW-u, odnosno Porscheu u zamjenu za Bugatti, izvršni direktor Volkswagena Herbert Diess, u ožujku je predložio zajedničko ulaganje Rimca i VW-a u kojemu bi naš poduzetnik, uz većinski udio u novoosnovanoj tvrtki, preuzeo Bugatti.
Zajedničko ulaganje s Volkswagenom
Dakle, Volkswagen, odnosno Porsche bi se odrekao većeg dijela vlasništva nad uglednim brendom sportskih automobila samo da ga preuzme i modernizira najuspješniji europski proizvođač tehnologije za električna vozila. Rimac se, pritom, našao u nezahvalnoj poziciji, jer je upravo Porsche najveći pojedinačni suvlasnik njegove tvrtke čija je tržišna vrijednost, zahvaljujući tome, narasla na nešto manje od milijardu dolara, čime je došla jako blizu statusu jednoroga, odnosno tvrtke koja je u kratkom vremenu "iz ničega" došla do te vrijednosti.
Bloomberg piše da Rimac, iako nije sklon izlasku na burzu putem posebno namijenjene tvrtke za ulaganje (SPAC), o tome barem teoretski razmišlja. "Ne bi mi bio dobar osjećaj da dok svi skupljaju hrpe novca na taj način i možda nemaju toliko stvari za pokazati, supstance, kao mi, da mi ostanemo iza njih bez kapitala, tako da naravno, provjeravamo tu mogućnost", rekao je Rimac.
Prodavanje dionica kroz drugu kompaniju
SPAC je, inače, poseban način izlaska na burzu, gdje se stvara kompanija koja ima obvezu preuzeti neku drugu kompaniju i kroz sebe prodavati dionice te druge kompanije. Iako ima visoko mišljenje o tvrtkama poput Ricid Automotivea, koju podržavaju Lucid i Amazon.com, sumnjičav je koliko SPAC-ove mogu koristiti drugi startupi za elektromobilnost. Naime, još potkraj prošle godine, izjavio je da bi često korištenje SPAC-ova moglo naštetiti dugoročnim izgledima industrije u kojoj posluje.
"Menadžeri takvih specijaliziranih tvrtki (SPAC) ne snose istu odgovornost za potencijalne izglede za rast kompanije kao menadžeri koji skupljaju novac inicijalnom javnom ponudom (IPO) na tržištima dionica, što potiče bojazni od stvaranja balona", smatra on.
Plaši ga što je danas moguće pribaviti jako puno novca za tvrtke koje nemaju nikakav proizvod. "Kad mi uvrstimo dionice u burzovnu kotaciju, želim pokazati brojke, želim da se dionicama trguje na temelju činjenica, a ne nabrijavanja. Nadam se da će SPAC-ovi biti uspješni. Mnogi od njih neće. Nadam se da neće previše naštetiti sektoru", poručio je potkraj prošle godine Rimac.
Imaju vrijednu ponudu
Sada, pak, ističe da se niti jedna druga tvrtka iz sektora elektromobilnosti ne može pohvaliti da već pet godina uzastopce stvara profit. Tako su Rimac Automobili u 2019. imali 23 milijuna eura prihoda i 1,4 milijuna eura dobiti. U tvrtki ističu da su i prošle godine ostvarili snažan rast čiji nastavak očekuju i tijekom ove godine. Zbog toga, ali i činjenice da mu konkurencija putem SPAC-ova lako dolazi do kapitala, Rimac ipak ne bi trebao zanemariti ovakav oblik izlaska na burzu.
"Djevojka kojom se svi žele oženiti - to smo trenutno mi za SPAC-ove. Svi nas zovu jer imamo ovu jedinstvenu priču i vrijednu ponudu. Razgovaramo, provjeravamo sve mogućnosti i vidjet ćemo kasnije ove godine", zaključuje Rimac.