Mada, recentna povijest upravljanja glavnim gradom govori da se ne valja nadati previše. Ili čak uopće.
Zagrepčanima je odavno poznata muka holdinga i njegovih kompanija s dostavom računa za (preskupe) usluge građanima. Visoki poštanski troškovi dostave tih računa i uplatnica bili su nešto oko čega su se svojevremeno lomila koplja i često su se baš ti troškovi izvlačili kao opravdanje za dio gubitaka koje generiraju kompanije u holdingu. Prije šest godina je, stoga, uz velike fanfare i obećanja, svečano najavljen projekt jedinstvene uplatnice koju će dobivati građani Zagreba, a koja će onda sadržavati račun za sve usluge koje građani koriste od gradskih poduzeća. Dakle, plin, voda, smeće, komunalne naknade i sve ostalo - sve na jednom računu. Jedinstvena uplatnica se uvodila polako, dio po dio grada i nije poznato jesu li u Holdingu uspjeli u proteklih šest godina uvesti jedinstvenu uplatnicu za sve dijelove grada.
Eureka, deset godina kasnije
U međuvremenu, zapravo, četrdesetak godina prije nego što su mudre glave Holdinga uspjele dokučiti da je dostava jednog papira jeftinija od dostave njih šest, izumljen je e-mail. Usluga elektroničke pošte. Ne treba vam papir. A poruka-pismo stiže maksimalno u roku od nekoliko sati. Dakle, dostava je bitno jeftinija i brža. Deset godina nakon masovne popularizacije interneta, a time i elektroničke pošte, i godinama nakon što je hrvatska Vlada donijela strategiju razvoja širokopojasnog interneta u Hrvatskoj vijest o hvalevrijednoj inovaciji došla je i do Zagrebačkog holdinga. I stoga već nekoliko mjeseci od Gradske plinare i od poduzeća Vodovod i odvodnja možete dobiti svoje račune na adresu elektroničke pošte. Eureka!
Stvar još uvijek ne funkcionira savršeno. Ako se predbilježite za dostavu računa elektroničkim putem još ćete ih uvijek dobivati i klasično, kroz poštu. Da ne dodamo da u Vodovodu i odvodnji još uvijek nisu u potpunosti ovladali tehnikom kako nešto što su prije iz računala stavljali na papir sada staviti nazad u računalo (tzv. PDF dokument koji dobijete kao račun kroz e-mail je nepotpun, tako da svejedno morate čekati onaj papirnati da biste bili sigurni o čemu se točno radi). No, prvi korak je tu. Mogućnost dostave računa na ovaj način je jedan kanal kojim se može dosta uštedjeti posebno uzme li se u obzir sedamsto tisuća građana Zagreba i činjenicu da im pola tuceta gradskih kompanija svakog mjeseca šalje račune.
Ušteda i praktičnost u Holdingu... Vrlo sumnjivo!
Žalosno u svemu tome je da su se u Holdingu, odnosno u nekim njegovim podružnicama, elektroničke pošte sjetili tek sad, godinama nakon što je niz drugih kompanija počeo račune za svoje usluge dostavljati na taj način. Da su o tome, recimo, razmišljali 2007. kad su pokretali očito potpuno bespotreban projekt jedinstvene uplatnice, sav novac i vrijeme potrošeno na taj projekt mogli su se usmjeriti u dostavu računa elektroničkom poštom.
No, ušteda i praktičnost su ionako riječi čija je upotreba zabranjena u Zagrebačkom holdingu. I mada novitet dostave računa e-mailom izgleda kao dugoočekivana naznaka sposobnosti u jednoj od najvećih hrvatskih kompanija, iskustvo nas uči da je to najvjerojatnije tek šarena laža kojom će se probati stvoriti dojam da se tamo nešto korisno i radi.