U prosincu prošle godine u promet je pušteno 12,2 kilometara pruge od Gradeca do Svetog Ivana Žabna. Bili su to prvi kilometri pruga izgrađeni u Hrvatskoj nakon 52 godine, a koštali su 258 milijuna kuna. Izvođači radova su bili španjolska tvrtka Comsa i njemačka kompanija Wiebe, dok je nadzor obavljao švicarsko-hrvatski konzorcij SGS i Investinženjering.
Iako se promet njome odvija već deset mjeseci, investitor i održavatelj pruge, HŽ Infrastruktura nikako ne može utvrditi je li željeznički tucanik kvalitetan ili nije. Domaći i inozemni građevinski laboratoriji dosad su proveli čak 76 ispitivanja, no nisu ponudili odgovor na to pitanje. Na cijeloj dionici su posuta 34.902 kubna metra tucanika, čija je vrijednost 7,7 milijuna kuna.
Uskoro bi, doznaje Jutarnji, trebalo biti provedeno još jedno ispitivanje tucanika, koji se ugrađuje u najgornjem sloju podloge pruge i osigurava stabilnost tračnica, odnosno služi za fiksiranje pragova kako se oni ne bi pomicali i tako omogućavali sužavanje ili širenje tračnica.
Pregledi nisu otkrili probleme
Cijela priča s tucanim kamenom počela je još za vrijeme radova, u kolovozu 2018. Tada je obavljen interni tehnički pregled pruge nakon kojeg je Sektor održavanja u HŽ Infrastrukturi zatražio novo laboratorijsko ispitivanje kamena koje obavljaju zagrebački IGH i slovenski ZAK. Oni su utvrdili da na dva mjesta kamen nije dovoljne tvrdoće, ali su preporučili obavljanje glavnog tehničkog pregleda. Prije njega angažiran je i laboratorij CSS, čiji su stručnjaci utvrdili da je sve u redu. Još su za vrijeme radova izvođači i nadzornici angažirali laboratorije kako bi ispitali kvalitetu tucanog kamena i nisu našli nikakve nedostatke.
Drugi interni tehnički pregled obavljen je u ožujku 2019. Povjerenstvo za interni tehnički pregled je unatoč pozitivnom mišljenju i sazivanju državnog tehničkog pregleda kojeg provodi Ministarstvo graditeljstva zatražilo još jedno ispitivanje kvalitete tucanika. No, i to je ispitivanje pokazalo kako tucanik zadovoljava sve uvjete tražene Ugovorom, glavnim projektom i tehničkim specifikacijama, pa je tri mjeseca kasnije ipak obavljen državni tehnički pregled kojim je ustanovljeno da su svi radovi obavljeni sukladno Zakonu, pravilima struke i projektu. Ministarstvo graditeljstva izdalo je u prosincu uporabnu dozvolu, a četiri mjeseca poslije, u ožujku ove godine, Agencija za sigurnost željezničkog prometa izdala je konačno rješenje za prometovanje vlakova.
Golim okom vidjeli da se kamen drobi
Ranije spomenuti Sektor održavanja je u prosincu preuzeo održavanje pruge, da bi šest mjeseci kasnije u Sektor građenja HŽ Infrastrukture poslao popis nedostataka na pruzi u kojemu se tucanik uopće ne spominje. No, sredinom listopada ove godine Sektor održavanja odradio je novi pregled pruge na kojem je primijećeno drobljenje tucanika na pojedinim dijelovima dionice, zbog čega su zatražili novo laboratorijsko ispitivanje. HŽ Infrastruktura je održala hitan sastanak kako bi utvrdila kako je moguće da se nakon 76 laboratorijskih ispitivanja u kojima je sve bilo u redu odjednom pojavilo "nezadovoljavajuće stanje kamenog agregata".
Navodno su predstavnici Sektora priznali da su radnici nedostatke utvrdili golim okom bez ikakvih daljnjih ispitivanja, no direktoru Sektora, Damiru Ćavaru i to je dovoljno da ponovno inzistira na još jednom laboratorijskom ispitivanju, kojeg će ovog puta provesti IGH i tvrtka TPA na cijeloj dionici pruge. Neslužbeno se doznaje kako bi ispitivanje trebalo koštati oko 100.000 kuna. Ako se utvrdi da je tucanik loše kvalitete, štetu će morati podmiriti izvođači radova.
Uz to, doznaje se i kako su na cijeloj dionici neispravni uređaji na cestovno-željezničkim prijelazima, no iz HŽ Infrastrukture uvjeravaju kako "svi ugrađeni željezničko-cestovni prijelazi rade ispravno".