UOČI POČETKA IZBORNE KAMPANJE /

Gong upozorava: 'Politička propaganda na Facebooku mora biti transparentna'

Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Izbori za Europski parlmanet su već prozvani izborima koji bi mogli biti najviše hakirani

26.3.2019.
11:22
Patrik Macek/PIXSELL
VOYO logo

Kako se izborna kampanja za Europski parlament ne bi pretvorila u trolanje i širenje dezinformacija, Gong je u utorak pozvao Državno izborno povjerenstvo (DIP) i Ministarstvo financija da u obrascima za izvještavanje i uputama o financiranju promidžbe propišu da je oglašavanje na društvenim mrežama medijsko oglašavanje i da kao takvo treba biti posebno iskazano u financijskim izvješćima o troškovima izborne promidžbe.

Novim Zakonom o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, limit potrošnje na ovim izborima gotovo je utrostručen -  s 1,5 na 4 milijuna kuna. Istovremeno, stari pravilnik i obrasci za izvještavanje o financiranju promidžbe ostaju na snazi jer je zakon, suprotno Kodeksu dobre prakse u izborima Venecijanske komisije, donesen par dana uoči raspisivanja izbora, a prema njemu novi pravilnik treba biti donesen najkasnije do 23. travnja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim što su već prozvani izborima koji bi mogli biti najviše hakirani, poziv na transparentnost u vođenju kampanje za Europski parlament potaknut je i nedavnom istragom Uskoka zbog utaje poreza putem tvrtke "Napredni modeli", koju je HDZ angažirao u kampanji za parlamentarne izbore 2015. godine, ističe Gong.

"Usluge za kojoj je tvrtki isplaćeno 1,7 milijuna uključivale su trolanje na društvenim mrežama i preuzimanje popularne facebook stranice, čijih je gotovo 100.000 pratitelja time nesvjesno i nimalo transparentno bilo izloženo političkoj propagandi. Istovremeno, troškovi oglašavanja na facebooku u financijskom izvješću o troškovima promidžbe HDZ-a nigdje se ne spominju", ističe se u priopćenju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gong je tijekom javnog savjetovanja o nacrtu prijedloga zakona upozoravao kako bi pojam "medijsko oglašavanje izborne promidžbe" trebalo proširiti tako da obuhvaća i društvene mreže, obzirom na sve veća i nimalo transparentna ulaganja u taj vid oglašavanja. Prijedlog je odbijen, no Gong će ga ponoviti i u e-savjetovanju o pravilniku.

Na rizik netransparentnog financiranja oglasa na društvenim mrežama Gong je upozorio i u preporukama za tijela javne vlasti koje su proizašle iz rasprava na međunarodnoj konferenciji o prijetnjama demokraciji na internetu u veljači ove godine.

Tu je i rizik financiranja oglasa iz inozemstva koje je u Hrvatskoj zabranjeno, a novi zakon ne uvodi nikakve mehanizme za praćenje izvora financiranja političkih oglasa na društvenim mrežama, upozorava Gong.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo