Ministarstvo unutarnjih poslova (MUP) potpuno je spremno za ulazak u Schengen 1. siječnja 2023., dok HŽ Infrastruktura, koja je trebala prilagoditi šest željezničkih graničnih prijelaza, nijedan projekt nije dovršila, piše u četvrtak Jutarnji list.
MUP je iz EU-a povukao sva dostupna sredstava od oko 120 milijuna eura i dovršio projekte za nabavu moderne opreme, vozila i prilagodbu graničnih prijelaza na vanjskim granicama Unije sa Srbijom, BiH i na moru s Crnom Gorom.
S druge strane HŽ Infrastruktura, koja je trebala prilagoditi šest željezničkih graničnih prijelaza, nijedan projekt nije dovršila. Još 2018. raspisan je natječaj za izradu tehničke dokumentacije prilagodbe željezničkih graničnih prijelaza Erdut, Tovarnik, Drenovci, Slavonski Šamac, Volinja i Metković. Radovi nigdje nisu počeli, a u rujnu ove godine tek je raspisan prvi natječaj za kolodvor Slavonski Šamac.
“Zbog globalnog poremećaja na tržištu i rasta cijena građevinskog materijala procijenjenu vrijednost nabave bilo je potrebno korigirati. Do kraja godine planirano je pokretanje postupaka nabave za radove na kolodvorima Metković i Drenovci, a planirani završetak nastavka radova očekuje se u periodu od 2023. do 2024.”, kažu u HŽ Infrastrukturi.
Nije zapreka
Na svim prijelazima izvedeni su radovi prve faze, odnosno privremene mjere kao preduvjet ulaska u šengen, pa u HŽ-u kažu da dovršetak projekata nije zapreka za funkcioniranje šengenskog režima.
S 1. siječnja ukinut će se granične kontrole i na cestovnim graničnim prijelazima sa Slovenijom i Mađarskom, ali kućice će još neko vrijeme ostati. Dignut će se rampe na unutarnjim granicama kako bi promet tekao nesmetano, a kućice će se postupno uklanjati. Sva informatička infrastruktura ostaje, a u MUP-u planiraju prilagoditi sustav tako da se kućice po potrebi mogu vratiti jer uvijek postoji mogućnost da se uvedu privremene granične kontrole, kao za vrijeme pandemije.
Kada je riječ o sustavima kontrole, Hrvatska već primjenjuje Šengenski informacijski sustav (SIS), ali će od 1. siječnja moći i izdavati šengenske vize na granici.
Na razini Unije pregovora se o uvođenju novog sustava za ulazak i izlazak građana trećih zemalja koji ne trebaju vizu, a to su Hrvatskoj sve susjedne države nečlanice EU. Putem sustava će se uzimati i provjeravati biometrijski podaci za te građane, ali će se i automatski računati vrijeme provedeno na šengenskom prostoru.
Kad je riječ o morskim prijelazima, ulaskom u Schengen smanjit će se broj graničnih prijelaza s 25 na 13, s obzirom na olakšice u obavljanju granične kontrole nad osobama koje plove na plovilima za sport i razonodu. Tako će granična kontrola biti potrebna nad takvim plovilima koja dolaze iz trećih zemalja. Ako, primjerice, kruzer dolazi u Dubrovnik iz Grčke, tu je lakša provjera, a ako dolazi iz Turske, onda je stroža, piše novinar Jutarnjeg lista Goran Penić.