Vijeće za obranu RH preporučit će Vladi kupnju 12 rabljenih izraelskih borbenih aviona F-16 C/D Barak. Iako se radi o neobvezujućoj preporuci, očekuje se da će Vlada prihvatiti ovaj prijedlog. Još uvijek nema službenih podataka o tome kada će Banski dvori donijeti konačnu odluku i potpisati ugovor, no spekulira se da bi prva dva borbena aviona trebala stići 2020. godine, a preostalih deset do 2022. godine.
Izraelci će svoje rabljene, tri desetljeća stare avione prodati za oko 500 milijuna dolara, a s njima bi u paketu trebalo doći i naoružanje, dva simulatora i borbena obuka za pilote.
Inače, prvi primjerci F-16 Baraka stigli su u Izrael davne 1987. godine, a u bazu tamošnjeg vojnog zrakoplovstva na sjeveru zemlje dovezli su ih američki piloti. Službeni naziv zrakoplova je F-16 C/D, no dobio je nadimak Barak što na hebrejskom jeziku znači svjetlost. Jedan dio svoje eskadrile Izraelci su kupili tijekom i neposredno nakon Zaljevskog rata kada je napetost na Bliskom istoku bila na vrhuncu.
U odnosu na švedski Gripen, koji je bio najveći konkurent izraelski avionima, F-16 ima dvostruko veću nosivost naoružanja, a i testiran je u stvarnim borbenim operacijama. Iako nema sumnje da se radi o moćnom vojnom zrakoplovu, stručnjaci su posljednjih mjeseci upozoravali na njegov najveći nedostatak - godinu proizvodnje.
"Odličan je avion čim ga je izabrao Izrael, ali to mu je i mana jer znam kako i koliko je taj korišten i iskorišten. Oni su najbolji i iskoristili su ga maksimalno. Za mene on nije rabljen već izrabljen. Zašto u ponudama nismo tražili manje rabljen, ne znam", rekao je nedavno za 24 sata umirovljeni vojni pilot IvanSelak.
"Naravno aspekt njegova naoružanja je impresivan, on je letno agilan. Imao sam priliku i zadovoljstvo isprobati njegove letne maksimume. Oprema je pretpostavljam vrhunska, no što god tko rekao i mislio znam da se na njemu neće letjeti ni blizu onoga što se vrti po novinama. Na žalost mali broj i te godine su izvor niske ispravnosti, naročito kad odu Izraelci", poručuje Selak.
U odnosu na model A/B, F-16 C/D ima nekoliko vidljivih poboljšanja. U prvom redu snažniji motor s većim statičkim potiskom, bolji radar, napredni kokpit s dva višenamjenska zaslona i holografski širokokutni zaslom s glavnim zaslonom. Također, ima jači zračni okvir koji omogućuje veću nosivost naoružanja, kontrole 'fly-by-wire' te bolji sustav za noćnu borbu.
A kako to izgleda kada Barak krene u akciju provjerite na sljedećim snimkama:
Osnovne karakteristike F-16 Baraka:
- Posada: 1
- Dužina: 14,8 metara
- Raspon krila: 9,8 metara
- Površina krila: 27,87 m2
- Visina: 4,8 metara
- Masa zrakoplova: 8670 kilograma
- Najveća brzina: 2414 km/h
- Ekonomska brzina: 800 km/h
- Dolet: 4220 kilometara
- Borbeni dolet: 550 kilometara
- Brzina penjanja: 254 m/s