osnivačica 'women in adria' za rtl / Poduzetnice u Hrvatskoj u teškom položaju: 'Rastrgane su između obitelji i posla'

Image
Foto: Woman in Adria

Tvrtke i obrti u ženskom vlasništvu puno sporije rastu i većina ih ostaje u mikro segmentu

17.6.2020.
12:29
Woman in Adria
VOYO logo

Prema podacima iz 2018. godine 34 posto obrta i 22 posto tvrtki je u vlasništvu žena i u zadnjih 10 godina taj broj sve više raste. Najčešće se bave raznim uslugama, trgovinom, turizmom…

Podaci govore i da biznisi u vlasništvu žena puno sporije rastu i većina ih ostaje u mikro segmentu. Ključan problem u razvoju biznisa je nedostatak vremena. Žene su rastrgane između obiteljskih i poslovnih obveza, kaže u intervjuu za RTL.hrIvana Matić, osnivačica zajednice poslovnih žena koja se bavi poticanjem ženskog poduzetništva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Women in Adriaje zajednica ambicioznih žena s kojima komuniciramo na puno načina, kroz portal, događaje uživo, članski program, društvene mreže i newsletter. Pratimo ih u svim stadijima poslovnog razvoja, bilo to korporativna karijera ili pokretanje i izgradnja vlastitog biznisa", otkriva Ivana Matić, osnivačica i CEO brenda za žene u biznisu s kojom smo razgovarali uoči gala večere na kojoj će 18. lipnja okupiti najbolje hrvatske poduzetnice.

Na ideju da osnuje Woman in Adria, Ivana je došla kad je u zadnjoj krizi ostala bez posla i vidjela koliko su žene slabije u networkingu, a koliko je s druge strane važan utjecaj ženskih uzora za njihove poslove i karijere.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Počeli smo 2012. s eventom koji se održao do danas -''Networking breakfast'', ali budući da nisam novinarka nisam imala viziju da bi postali medij. Brzo sam vidjela da biznis ne može biti samo od evenata, shvatila sam da priča mora biti puno šira. I tad je krenula ova dugogodišnja borba'', govori Matić za RTL.hr.

Image
Nagrađivani projekt /

Upoznajte mlade poduzetnice koje su se uhvatile ukoštac s problemom globalnog recikliranja

Image
Nagrađivani projekt /

Upoznajte mlade poduzetnice koje su se uhvatile ukoštac s problemom globalnog recikliranja

Nagrade najboljim poduzetnicama

Zajednica trenutno ima 350 članica koje dobivaju promociju na portalu, pogodnosti partnera, popuste na ulaznice za evente ili ekskluzivne evente samo za njih. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Na većinu evenata mogu doći i žene koje nisu naše članice, samo će više platiti ulaznicu, a imamo i evente koji su besplatni i otvoreni za sve žene. Na primjer, krajem lipnja imamo besplatnu edukativnu konferenciju za žene koje „mućkaju" neke svoje proizvode koje bi htjele prodavati u maloprodaji ili već imaju proizvod na polici, a žene unaprijediti poslovanje. Imamo toliko raznih događanja koje u zadnje 3 godine organiziramo diljem Hrvatske da je svaki tjedan barem jedan event u nekom gradu", kaže Matić.

Cilj im je da se zajednica što više širi, i to ne samo u Hrvatskoj. Za sada imaju franšizu u Makedoniji i neke aktivnosti u Bosni i Hercegovini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Woman in Adria

Najuspješnije među sobom, od 2015. godine nagrađuju u sklopu projekta ''Nagrade najboljim poduzetnicama''. Priznanja se dijele u četiri kategorije Mikro, Perspektivna, Startup i Inspirativna. 

''Cilj je nagraditi i promovirati žene u svim fazama razvoja biznisa jer sve želimo biti one Inspirativne jednog dana, ali krećemo od Mikro", govori Matić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Žiri, koji odlučuje o dobitnicama, čini podjednaki broj žena i muškaraca, a u zadnjih nekoliko godina pridružuju mu se i Inspirativne poduzetnice.

''Projekt Nagrade najboljim poduzetnicama ima najveći utjecaj na promociju ženskog poduzetništva jer biramo žene s pravim osobnim i poslovnim vrijednostima. Od ostalih mi je jako drag projekt Mame poduzetnice. To je konferencija za mame poduzetnice, izdali smo i knjigu ''Kako pokrenuti i voditi posao od kuće''. S njim smo normalizirali kućni ured kao inkubator ženskog poduzetništva, ali i ukazujemo na to da on nije akcelerator biznisa. Ovim projektom smo uspjeli pokazati zašto moramo govoriti o ženskom poduzetništvu i što je to što poduzetnice koči u odnosu na muške kolege'', poručuje Matić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Raste broj tvrtki i obrta u vlasništvu žena

Prema podacima iz 2018. godine 34 posto obrta i 22 posto tvrtki je u vlasništvu žena i u zadnjih 10 godina taj broj sve više raste. Najčešće se bave raznim uslugama, trgovinom, turizmom…

Nažalost, tvrtke i obrti u ženskom vlasništvu puno sporije rastu i većina ih ostaje u mikro segmentu. Ključan problem u razvoju biznisa je nedostatak vremena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''One su rastrgane između obiteljskih i poslovnih obveza. Kroz vlastiti biznis pokušavaju ostvariti ambicije i ostvariti ravnotežu s obitelji. To je moguće dok ste na početku, ali ako želite biti ozbiljan biznis treba vam mir i tišina", kaže Matić.

Nedostatak vremena

Kako bi lakše balansirale privatni život i želju za profesionalnim razvojem, mnoge žene, biznis pokreću iz kućnog ureda. Na isti način krenula je i naša sugovornica, ali ističe da upravo takav način rada dovede tzv. burnouta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Radite 20 sati dnevno, kuhate, telefonirate, pišete mailove, razvozite djecu, a efektivno napravite jako malo jer se ne možete fokusirati. Većina ih se ne uspije izvući iz tog začaranog kruga što se onda vidi i na rezultatima njihovih tvrtki. Ženama koje stvaraju radna mjesta i istovremeno rađaju i odgajaju djecu treba šira pomoć od one unutar obitelji.''

Kako pomoći poduzetnicama?

Trenutno je najveća barijera ženskom poduzetništvu i općenito poduzetnicama početnicima izmijenjeni zakon o doprinosima koji zahtijeva da direktori tvrtki budu zaposleni na puno radno vrijeme od samog početka poslovanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Taj zakon je na snazi od 1. siječnja 2019. i zbog njega su se početkom ove godine počele gasiti tvrtke, a Matić smatra da će koronakoriza još više ubrzati.

''Zbog tog silnog balansiranja djece i posla, poduzetnice efektivno ne rade 8 sati dnevno i to se jako dobro vidi na prihodima njihovih tvrtki. Početnicima, a osobito poduzetnicama početnicama treba vremena da biznis stave na noge. Dobra stvar od prošle godine je što su troškovi čuvanja djece u vrtiću porezno priznati, ali to ne pomaže onima koje nemaju još prihoda", kaže naša sugovornica.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Poziva zato vladajuće da poduzetnicama omoguće da poticaje mogu koristiti i za troškove vrtića, kako bi dobile prijeko potreban kapital vremena.

''Također je potrebno omogućiti da su troškovi čuvanja djece izvan vrtića porezno priznati što bi doprinijelo i smanjenju rada na crno'', naglašava Matić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kaže kako najbolje primjere imamo u privatnom sektoru na Balkanu gdje su dio banaka lideri u prilagodbi poduzetnicama i zbog toga imaju dobre poslovne rezultate.

''Ženama je bolje gdje je općenito bolje okruženje za poduzetnike, ali smo još daleko u EU i svugdje u svijetu od sustavne podrške poduzetnicama sa strane javnog sektora'', poručuje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nema uspjeha preko noći

U pokretanju vlastitog biznisa mnoge žene koči osjećaj straha i nesigurnosti, ali i komplicirana birokracija.

''Poručila bi im da samo krenu, važan je naravno poslovni plan, ali s prvim danom biznisa on pada u vodu. Jako je važno okružiti se poduzetnicama i poduzetnicima, s kim ste - takvi ste i tada će im biti puno lakše. I trebaju biti spremne na dugogodišnje krv, znoj i suze, jer uspjeh preko noći dolazi nakon 10 godina noći.''

Tekst se nastavlja ispod oglasa

A tko zna, jednog dana, možda se upravo one nađu među dobitnicama Nagrade najboljim poduzetnicama.

Toma
Gledaj od 29.travnja
VOYO logo