Internetski trolovi aktivirani su nekoliko dana prije prvog kruga predsjedničkih izbora koji će se održati u nedjelju 22. prosinca. Cilj im je jasan - plasirati negativne informacije o kandidatu ljevice Zoranu Milanoviću te u manjoj mjeri o Miroslavu Škori.
Zahvaljući Facebookovim alatima pomoću kojih je moguće vidjeti koliko se novca troši na promoviranje pojedinog oglasa, u ovom slučaju negativnog, kao i kome je taj oglas usmjeren - kojoj dobnoj i spolnoj skupini - jasno se može iščitati kakav je plan onih koji su oglas platili. U najvećoj mjeri oglasi su usmjereni na ljude iz Zagreba, što je i logično jer osim što je Zagreba najveći bazen birača predstavlja i uvjerljivo najveći digitalni prostor u Hrvatskoj.
Sve je krenulo u subotu
Tko točno stoji iza stranice "Normalno - sad ili nikad, jedna duša a nas dvoje", nemoguće je točno saznati bez sudskog naloga jer Facebook štiti podatke o osnivaču stranice. No, s obzirom da stranica plasira isključivo negativne oglase o Milanoviću i Škori, glavnim protukandidatima HDZ-ovoj kandidatkinji Kolindi Grabar Kitarović, moguće je spekulirati o ljudima koji stoje iza svega.
Spomenuta stranica koja u nazivu kombinira slogane dvaju od tri vodeća kandidata osnovana je u subotu 14. prosinca, dakle osam dana prije prvog izbornog kruga.
Istog dana krenuli su plaćati oglas s fotografijom bivšeg ministra u Milanovićevoj Vladi Slavka Linića uz slogan "Normalno, u zatvor s lopovima". Na taj su oglas potrošili manje od sto dolara, a targetirali su, odnosno usmjerili ga ponajviše prema muškarcima starijima od 55 godina.
Istog dana, na sam dan otvaranja stranice manje od sto dolara utrošeno je i na ovaj oglas na fotografiji niže, ovog puta s Milanovićevom slikom. Targetiranje je tu bilo nešto drugačije - usmjeren je najviše prema ženama od 25 do 34 godine:
Dok su ova dva spomenuta oglasa neaktivna, odnosno završilo je njihovo plaćeno prikazivanje, oglas na fotografiji niže je još uvijek aktivan. S obzirom da njegovo prikazivanje nije isteklo, nemoguće je točno reći koliko je novca u njega uloženo:
Oglas u kojem su na fotografiji Milanović i jedan od ključnih ljudi njegove kampanje Orsat Miljenić, također je neaktivan. "Normalno, ovršili smo 325.000 hrvatskih građana", stoji u antireklami na koju je potrošeno manje od sto dolara, a targetirani su muškarci od 18 do 34 godine:
Oko sto dolara utrošeno je i na oglas koji Milanovića titulira kao "najgoreg premijera u povijesti RH".
Oglas koji parafrazira Škorin slogan "Sad ili Kanada", uz status "Isto kao i '1991.", također je plaćen. S obzirom da je njegovo plaćeno prikazivanje u tijeku, nemoguće je reći koliko je točno novca u njega uloženo i kome je usmjeren. Ovaj je oglas krenuo s prikazivanjem 15. prosinca.
Još jedan oglas usmjeren protiv Milanovića krenuo je 17. prosinca. Plaćen je, ali s obzirom da je još uvijek aktivan, nemoguće je reći točno koliko.
Milanović glavni protivnik ljudi iza stranice
Stranica "Normalno, sad ili nikad", ima tek stotinjak likeova što je i logično s obzirom da je pokrenuta prije manje od tjedan dana. No, s obzirom na plaćene objave, ovakav sadržaj prikazuje se i po nekoliko tisuća puta.
Riječ je dakle o manjem intenzitetu prljave kampanje - no očito je da je krenula. Ljudi koji stoje iza stranice očito kao najvećeg protivnika svog kandidata ili kandidatkinje vide Zorana Milanovića s obzirom je velika većina objava usmjerena protiv njega. Jedna objava je usmjerena i protiv Miroslava Škore.
Dosad je plaćeno sedam oglasa, a na onima koji su završeni stoji kako je potrošeno manje od sto dolara. Za tri oglasa koja su još uvijek aktivna bit će moguće reći koliko je potrošeno tek kada ih nepoznati vlasnik stranice zaustavi.