Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga RH. Također, zimska oprema može biti obvezna na pojedinim cestama prije ili nakon tog razdoblja, što ovisi o trenutnim vremenskim uvjetima, u slučaju snijega ili poledice.
Prema novom Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, pod zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N, čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tone, podrazumijevaju se četiri zimska pneumatika (M+S) ili četiri ljetna pneumatika s najmanjom dubinom profila od 4 milimetra i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.
Zimska oprema za autobuse podrazumijeva lance na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače.
Autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
U zimske dionice javnih cesta ulazi 839,2 kilometara autocesta i 1523,3 kilometara državnih i županijskih cesta te 68,1 kilometar državnih cesta za tranzitni promet iz trajektnih luka Vukovar, Osijek, odnosno luke i rafinerije Sisak.
Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, zimski uvjeti podrazumijevaju snijeg i poledicu na kolniku.
Zatekne li policajac vozilo koje se kreće cestom (na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno) bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da prekine kretanje vozilom ili da nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom vozaču prijeti novčana kazna od 700 kuna.
HAK upozorava da je vožnja s ljetnim gumama u zimskim uvjetima svojevrsni rulet na kotačima.
Gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a kako posreduju između automobila i ceste presudne su za sigurnost. Dobro je da u svakom razdoblju godine vozilo ima odgovarajuće gume, jer već pri temperaturi zraka nižoj od 7 stupnjeva Celzijusa ljetne gume gube elastičnost, kao i svojstva prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koje su predviđene.
Najbolje je stoga već od studenoga na automobil staviti sve četiri zimske gume, istog proizvođača, marke i modela te dimenzija koje propisuje proizvođač automobila.
Ljetna guma po snijegu gotovo da nema nikakve šanse, Najbitnije, njome se produljuje zaustavni put, što može biti opasno. Kod temperature od minus 10 Celzijevih stupnjeva automobil s ljetnim gumama, pri brzini od 60 kilometara na sat, zaustavit će se nakon 55 metara, dok će se automobil koji na kotačima ima zimske gume zaustaviti nakon 44 metra.
Na nižim temperaturama put kočenja još je duži. Ako automobil ima ljetne gume, zaustavit će se nakon 62 metra, a sa zimskim gumama najdalje do 50 metara.