Od danas u prometu vrijedi cijeli set novih pravila jer je na snagu stupio novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
Tako je prvi put regulirana vožnja električnih romobila, monocikala, segwaya i sličnih vozila koja su sada svrstana u posebnu kategoriju - osobno prijevozno sredstvo. Oni će biti pod posebnim povećalom policije.
Osobno prijevozno sredstvo je, prema novom Zakonu, vozilo koje nije razvrstano ni u jednu drugu kategoriju, bez sjedećeg je mjesta, motor im nije jači od 25 'kubika' ili 0,6 kW, a maksimalna brzina veća od 25 km/h. Svi vozači takvog vozila moraju imati kacigu, a ne samo stariji od 16 godina kao kod vožnje bicikla. No, moraju voziti biciklističkom stazom, a ako ih nema, trebaju se kretati polako po nogostupu te tzv. zonama smirenog prometa.
Tijekom noći ili smanjene vidljivosti svi vozači bicikala, romobila i sličnih električnih vozila moraju biti označeni reflektirajućim prslukom ili nekom drugom reflektirajućom oznakom.
Također, od danas će se sa 300 kuna kažnjavati oni vozači e-romobila i bicikala koje policija uhvati da imaju slušalice na oba uha.
Ako je električni romobil snažniji od 0,6kW ili brži od 25 km/h ne smije se koristiti u javnom prometu pa je jedina opcija da se limitiraju ili atestiraju i, ako je to moguće, registriraju.
Novi pojam potpuno automatiziranog vozila
Povećava se i kazna za prekoračenje brzine. Ona je do sada bila 500 kuna, a od danas će biti 1000 kuna.
Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala vozilom u trenutku prekršaja. Naime, događalo se kod prekršaja snimljenih nadzornim kamerama da se "muljalo" s podacima tko je vozio automobil. Sada su propisane sankcije za one koji ne dostave vjerodostojne podatke o identitetu osobe kojoj su dali vozilo na upravljanje.
Kaznu od 300 kuna novi zakon propisuje vozačima koji nemaju kutiju prve pomoći, a jasno se definira i koridor za prolazak vozila hitnih službi na prometnicama sa više od dvije prometne trake.
Novim zakonom prvi put se regulira sudjelovanja jahača u prometu na cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati cestom bez prisutnosti vozača. Propisuje se i sankcija za vozače koji koriste djelomično automatizirano vozila na način da ono upravlja samostalno, a pritom vozači ni ne sjede na vozačkom sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim slučajevima.
Privremena nesposobnost za vožnju
Puno je bilo polemike oko uloge liječnika kod utvrđivanja nesposobnosti vozača, odnosno oduzimanja vozačke dozvole. Uvedna je obveza svim liječnicima, odnosno liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača da ga upozore o privremenoj nesposobnosti. Takva zabrana ne može biti duža od šest mjeseci, a liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u medicinskoj dokumentaciji.
Nakon isteka privremene nesposobnosti vozač neće morati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te to ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su prekršajne sankcije. Sankcije su predviđene i za vozače koji će voziti u vrijeme dok im je izdano navedeno liječničko upozorenje.
No, u MUP-u ističu da će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača stupiti na snagu donošenjem Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva, a mora biti donesen najkasnije za 12 mjeseci.