Svakog ljeta, posebno u kolovozu, Hrvate na jugu potresu vijesti o prometnim nesrećama u kojima pogibaju mahom stranci, piše Dubrovački dnevnik. U subotu, 5. kolovoza u ranim jutarnjim satima u mjestu Baćina, na Jadranskoj magistrali smrtno je stradao muškarac (28), državljanin Bosne i Hercegovine. Do nesreće je došlo kada je državljanin Kosova (59) izgubio nadzor nad automobilom zbog prebrze vožnje i udario u državljanina BIH koji je stajao pored automobila na makadamskom proširenju.
Teška nesreća dogodila se i 13. kolovoza na Jadranskoj magistrali u blizini Orašca. Smrtno je stradalo maloljetno dijete, a šest osoba je zadobilo teške tjelesne ozljede. Nesreća se dogodila nešto prije 3:00 sata u noći kada je Albanac (33) koji je vozio automobil talijanske registracije prešao u suprotnu traku i tako izazvao lančani sudar.
Tranzitna zona
Ceste u Dubrovačko-neretvanskoj županiji tijekom kolovoza postaju svojevrsna tranzitna zona, nastaju ogromne gužve zbog velikog broja Albanaca i Kosovara koji se u tom razdoblju iz europskih zemalja gdje žive i rade, vraćaju u svoje rodne krajeve na godišnji odmor. Nerijetko voze skupocjene automobile, njihove tablice su europske, a kreću se zabrinjavajućim brzinama jer su umorni i žure doma.
Oni nerijetko prelaze tisuće kilometara duga putovanja 'u jednom mahu', zaustavljaju se rijetko i tek za osnovne potrebe poput odlaska na toalet. Opasna je to praksa koje su sve više postali svjesni Hrvati koji s njima dijele te iste ceste u kolovozu, pa na društvenim mrežama pozivaju da se uvede sustav koji bi ovakve tragedije spriječio. Predlažu vinjete koje bi bile puno skuplje u noćnim satima kako bi odvratile putnike od vožnje noću, a neki idu toliko daleko pa predlažu i uvođenje obveze zaustavljanja i jednog noćenja za sve one koji jug zemlje koriste kao tranzit.
"Umor i pospanost nerijetko dovode do tragedije“, ističu iz Udruge Sigurnost u prometu Dubrovnik i dodaju kako po pitanju sigurnost ne treba štedjeti, već na kolnike ugrađivati središnju zvučnu vibrirajuću traku, koja bi u slučaju da vozač zaspe i skrene u suprotnu traku bučila i vibrirala.
Osim toga, predlažu da se uz kontrolu isprava, vozače upozorava i po potrebi one umorne isključuje iz prometa na graničnim prijelazima. Navode i kako bi na državnim cestama trebalo povećati vidnost policije kroz selektivni nadzor vozila i vozača.
Sjedaju umorni za volan
"Sve više ljudi danas sjeda za volan nakon nedovoljnog i nekvalitetnog sna što onda može dovesti do teških prometnih nesreća. Posebno je karakteristična za našu županiju vožnja osoba u tranzitu koja nekada traje i više od 15 sati do odredišta kao što su Albanija ili Kosovo. Taj vozački umor je zapravo mentalni umor, smanjuje se motivacija, pažnja, slabija je kontrola nad vozilom, događaju se varijacije u brzini i krivudanje unutar trake“, navode.
Države mogu informirati vozače o opasnostima vozačkog umora i postaviti vibracijske trake na rubove i sredinu ceste. Takozvane 'rumble strips', odnosno zvučne ili vibracijske trake se rade hrapavljenjem dijela ceste, glodanjem ili nanošenjem tankih reljefnih slojeva, objašnjavaju i napominju kako je to jednostavan i jeftin način upozoravanja vozača, pa čak i buđenja u trenutku mikro-sna. One proizvode glasnu buku i podrhtavanje vozila što onda upozorava vozača da je skrenuo s ceste, piše Dubrovački dnevnik.