Nitko još ove godine nije pobacao tone rajčica, a situacija nije
puno drukčija.
Svaka četvrta rajčica na tržištu je uvozna, najčešće iz
Nizozemske, Italije ili
Španjolske, i često se prodaje po smiješnim
cijenama od četiri kune po kilogramu.
Ali nije ni u našim supermarketima svaka rajčica uvozna kako se
često misli. Zato pogledajte deklaraciju.
Kako razlikovati domaću od uvozne rajčice? Prvenstveno po cijeni, domaća je skuplja nego ona iz uvoza. Otišli smo provjeriti cijene na zagrebačkom Dolcu. "12 kuna, to je domaći, malo bolje se prodaje", otkriva nam prodavačica Katica.
Pronašli smo i rajčicu za pet kuna po kilogramu. "Vidi se koji je domaći, a koji nije", ističe prodavačica Cvita.
Ali i na tržnici se prodaje uvozna roba. "Tri kile dajemo za 10 kuna. Paradajz je uvozni, neću lagati, što da vam pričam. Vidi se po ambalaži i po svemu. Po kvaliteti, možda je čak ukusniji nego što je ovaj domaći", priča nam prodavač Željko.
Ne bi se složili na hidroponskoj plantaži u Kerestincu. U njihovom plasteniku nema pesticida. Rajčicu čuvaju i oprašuju bumbari i bube koje se bore sa štetočinama.
Godišnje proizvedu dva milijuna paketa rajčice i sve to prodaju u trgovačke lance. Paketi se u trgovinama uglavnom prodaju po 15-ak kuna, ali kažu - takva je rajčica puno kvalitetnija od uvozne.
"Vanjski proizvođači: Španjolci, Nizozemci, Talijani se rješavaju svojih viškova i svoje viškove po dampinškim cijenama prodaju u Hrvatsku. Ta rajčica je nekategorizirana i vrlo lošije kvalitete od naše", ističe Martina Đureković, voditeljica prodaje i proizvodnje.
2016. Hrvatska je izvezla rajčice u vrijednosti 58,2 milijuna kuna, a lani za gotovo 70 milijuna kuna. Uvoz je puno veći, prije dvije godine uvezeno je rajčice za 169 milijuna kuna, dok se prošle godine uvoz povećao na 189 milijuna kuna.
Deklaracija otkriva državu iz koje rajčica dolazi. Rajčice koje smo kupili u različitim dućanima su iz Španjolske, Belgije i Italije. Neki trgovački lanci prodaju isključivo domaću rajćicu.
"Strategija našeg trgovačkog lanca je uvijek bila i bit će maksimalno sve što se proizvodi u Hrvatskoj se nalazi na našim policama. Dok u Hrvatskoj ima rajčice ili lubenice ili ostaloga dovoljno za našu maloprodaju mrežu naše police će biti popunjene hrvatskim proizvodima", kazao nam je Tomislav Kramarić, direktor maloprodaje i investicija.
U Ministarstvu poljoprivrede kažu da će domaći proizvođai biti konkurentniji ako se udruže. A situaciju na tržištu dodatno bi trebao popraviti Zakon o nepoštenoj trgovačkoj praksi.
"Sve ono što mi provodimo i koiko god nastojimo organizirati naše proizvođače i koliko god nastojimo i financijski poticati ukoliko naši potrošači svojom kupnjom ne podrže zdrav i kvalitetan proizvod", izjavio je Krunoslav Karalić, pomoćnik ministra poljoprivrede.
I za kraj - savjet kumica na Dolcu - najbolji je izbor, kažu - volovsko srce. "Prošle godine sam imala jednu rajčicu od 1,25 kilograma", otkriva nam prodavačica.