'SVE GORE JE. OČEKUJU SE DALJNJA OTPUŠTANJA, ALI I ZATVARANJA'; Pred ugostiteljima su crni dani: /

'Ne treba nam besplatan novac, već nešto drugo...'

Image
Foto: Net

Ugostitelji u Hrvatskoj našli su se u veoma nezavidnom položaju,

30.9.2020.
11:02
Net
VOYO logo

Domaći ugostitelji i njihovo poslovanje pogođeni su pandemijom koronavirusa, a "novo normalno" pravila u vezi rada lokala gotovo pa se svakodnevno mijenjaju. Nacionalni stožer civilne zaštite prvo je zabranio rad svih ugostiteljskih objekata za vrijeme "lockdowna" da bi potom, kada su se ponovno otvorili, donosio nove mjere koje su ugostiteljima, koji su se borili s velikim padom prometa, zadavale dodatne glavobolje. Istovremeno Vlada kao da nema rješenje za ovu tako važnu branšu u Hrvatskoj. Rad barova, kafića i noćnih klubova traje do ponoći još od ljeta, dok su još puno prije toga ugostitelji upozoravali da se nalaze u vrlo nepovoljnom položaju, s velikim padom prihoda. Već nekoliko uzastopnih tjedana ugostitelji diljem Hrvatske održavaju svojevrsne prosvjede zatvarajući svoje lokale na sat vremena, čime žele upozoriti na alarmantnu situaciju u kojoj se nalaze. Tako se i danas sprema prosvjed '3 do 12' u kojem će ugostitelji u Dubrovniku i Bjelovaru zatvoriti svoja vrata na sat vremena.

Kako je poslovati za vrijeme pandemije te koje sve nedaće moraju prolaziti ljudi iz ugostiteljske branše, ispričao nam je poznati zagrebački ugostitelj Dražen Biljan (52). Naš sugovornik vlasnik je lanca Egoist barova te je u ugostiteljstvu od svoje 18. godine. K tome, Biljan je predsjednik sekcije barova pri Nezavisnoj udruzi ugostitelja. Njegova priča s Egoistom i poduzetništvom krenula je 1997., a njegovi barovi nalaze se na Jarunu, na Jankomiru, u trgovačkom centru City Center one West, i u Cvjetnom naselju. Na posljednjoj lokaciji, Biljan je uveo i ponudu hrane, jer kako kaže, svaki ozbiljniji bar mora imati i nekakav zalogaj. Tijekom pandemije nitko od njegovih zaposlenika nije dobio otkaz, a trenutačno na trima lokacijama Egoista radi 32 ljudi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

"Od početka sam znao da želim postaviti priču dobro i, uz velik angažman i krvav rad, sve što imam danas rezultat je toga. Za mene su tri ključna pravila u ugostiteljstvu: vrhunska kvaliteta, personalizirani pristup gostima i poseban ugođaj. Još jedna bitna stvar je i dosljednost jer ako postavite zdrave temelje i držite se svojih standarda, to će vam se vratiti. Posebnu pažnju već godinama posvećujemo potrebitima kroz humanitarne akcije 'Imam herc', kojima tvrtka Egoist pomaže lokalnoj zajednici i onim najpotrebitijim u njoj, siromašnim obiteljima, bolesnoj djeci i studentima. Smatram da oni koji više imaju trebaju pomoći onima koji nemaju te da je važno da budemo ljudi i da pomažemo jedni drugima", otkriva Dražen Biljan.

Image
UGOSTITELJI NISU ZADOVOLJNI MJERAMA: /

'Ako ih prihvatimo, sve pada na naša leđa. Bojim se da uskoro idu masovna otpuštanja'

Image
UGOSTITELJI NISU ZADOVOLJNI MJERAMA: /

'Ako ih prihvatimo, sve pada na naša leđa. Bojim se da uskoro idu masovna otpuštanja'

'Mogu se očekivati daljnja otpuštanja i zatvaranje objekata'

Biljan nam otkriva da je, prema dostupnim podacima, pad prihoda ugostitelja za vrijeme pandemije 47 posto, dok njegova tvrtka konkretno bilježi pad od 45 posto. Daljnja otpuštanja u ugostiteljstvu ono su što se može očekivati u narednom razdoblju, govori nam sugovornik te dodaje da će biti i zatvaranja ugostiteljskih objekata ako Vlada hitno ne poduzme mjere za spašavanje radnih mjesta i ugostiteljske djelatnosti. Ipak, očekivanja ugostitelja od Vlade ne baziraju se na novcu i naknadama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

'Od Vlade ne tražimo besplatan novac nego kredite i porezno rasterećenje'

"Situacija se mijenja na gore, i dalje se nastavljaju otpuštanja radnika kao i pad prometa. Ugostitelji u cijeloj Hrvatskoj su pogođeni. Zahvalni smo Vladi što je omogućila potpore za radna mjesta dok je trajala karantena, i koje su i danas korisne ugostiteljima s najvećim padom prometa, ali... nama ostalima ne treba besplatan novac, niti želimo uzimati naknade za to da ne radimo, nego samo želimo dostupne kredite za poslovanje i porezno rasterećenje. Najviše bi nam pomoglo da se obustavi naplata PDV-a do 1. ožujka iduće godine, sniženje PDV-a od 10 posto na hranu, što uključuje i bezalkoholna pića, napitke, vino i pivo te nastavak kreditiranja za likvidnost i investicije kroz HBOR i HAMAG BICRO", kaže zagrebački ugostitelj.

'Daljnji prosvjedi ugostitelja su apel Vladi'

Osim ugostitelja iz Istre i Kvarnera, koji su na sat vremena zatvorili svoja vrata, to su nedavno učinili i oni s dalmatinskog područja. Danas su pak najavljeni prosvjedi u vidu zatvaranja lokala u Dubrovniku i Bjelovaru, dok će u listopadu prosvjed imati ugostitelji u metropoli. Pitali smo našeg sugovornika jesu li takvi prosvjedi uopće rješenje.

"Svi ugostitelji diljem Hrvatske su jedinstveni u svojim zahtjevima, a koje sam već ranije spomenuo. Što se tiče daljnjih prosvjeda, više bih to nazvao apelom Vladi da nam pomogne. Istra i Kvarner su bili prvi, prošli tjedan su to organizirali kolege u Dalmaciji, danas će isto učiniti kolege u Dubrovniku i Bjelovaru, a 8. listopada sprema se veliki prosvjed ugostitelja u Zagrebu. Nadamo se da će Vlada uvažiti naše zahtjeve jer iz dana u dan se radnici otpuštaju i sve više se ugostiteljskih objekata zatvara", upozorava Biljan.

'Neka sankcioniraju one koje rade mimo pravila'

Kada je u pitanju percepcija javnosti o ugostiteljima kao bogatašima koji rade mimo zakona i na štetu svojih radnika, Biljan komentira da u svakom sektoru postoje oni koji ne poštuju propisane procedure i pravila koja su definirana zakonom. Naš sugovornik smatra da većina ugostitelja posluje prema pravilima struke i poštujući svoje radnike kao i zakonska pravila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Net.hr

Drazen Biljan

"Postoje mehanizmi kontrole poslovanja svih ugostitelja pa i takvih koji rade mimo pravila. Kontrolu je potrebno provoditi kod svih prema istim kriterijima ako se utvrde nepravilnosti u poslovanju te kršenje zakona. Takve je potrebno sankcionirati, a u težim slučajevima i zabraniti bavljenje ugostiteljskom djelatnošću", smatra Biljan.

Odgovarajući na pitanje je li se među zaposlenike uvukao strah zbog potencijalnog gubitka posla ako se stanje s pandemijom nastavi, Biljan kaže da kod dobrih i kvalitetnih radnika straha nema. Ono što on želi istaknuti jest da je takvih radnika manje i da je prisutan nedostatak radnika u struci koji zaista žele raditi kvalitetno te odgovorno obavljati svoj posao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Mjera stišavanja glazbe u kafićima zapravo nema težinu'

Za kraj, našeg smo sugovornika upitali da prokomentira najnoviju mjeru stišavanja glazbe u lokalima.

"Ta mjere zapravo nema nikakvu težinu jer je zakonom vrlo jasno propisana jačina buke za ugostiteljske objekte koja može biti do 65 decibela. Taj je zakon već jako dugo na snazi i ugostitelji su dobro upoznati s njim", rekao nam je Dražen Biljan.

Hrvatski ugostitelji gaje nadu da će njihovi mini-prosvjedi uroditi plodom i da će Vlada imati sluha za njihove zahtjeve. Ako njihov apel ipak ne uspije, mnoge zaposlenike ugostiteljskih objekata kao i vlasnike čeka okrutna sudbina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo