Sa Svjetskom bankom je dogovoren projekt modernizacije i restrukturiranja sektora cestovne infrastrukture, pri čemu državne tvrtke koje u Hrvatskoj upravljaju autocestama moraju sadašnji broj od tri tisuće radnika smanjiti za 700 do 900. HAC-ONC je stoga pozvao radnike da iskažu interes za dobrovoljno odlazak uz otpremnine.
One će, sukladno kolektivnom ugovoru, iznositi 35 posto prosječne mjesečne bruto plaće ostvarene u tri mjeseca prije prestanka ugovora o radu za svaku godinu rada kod poslodavca i njegova prednika, piše Večernji.
Poticajne otpremnine
Dodatno će radnici dobiti i poticajne otpremnine u iznosu koji je razlika između otpremnine prema kolektivnom ugovoru i poticajne otpremnine prema godinama staža, a koje iznose od 100.000 do 160.000 kuna neto. Očekuje se ako će prosječna otpremnina iznositi 130.000 kuna neto.
Plan je da do kraja ove godine iz HAC-ONCA uz poticajne otpremnine ode 130 do 170 radnika.
Kako navode iz tvrtke, do jučer je interes za dobrovoljni odlazak u mirovinu iskazalo 199 radnika. Ipak, rok još teče pa će konačni podaci biti poznati početkom sljedećeg tjedna.
Prednost pri dobivanju poticajne otpremnine imaju radnici kod kojih ‘postoji profesionalna nesposobnost za rad, neposredna opasnost od nastanka invalidnosti, gubitak zdravstvene sposobnosti ili druge osobne okolnosti zbog kojih ne mogu obavljati obaveze preuzete ugovorom o radu, kao i radnici koji ispunjavaju uvjete za mirovinu’, piše Večernji.
HAC-ONC tvrdi kako će tek nakon prikupljanja izjava odlučiti kojim će radnicima prestati radni odnos. Pritom će, kažu, u obzir uzeti i spomenute kriterije te će, bude li potrebno, utvrditi i dodatne kriterije kako bi normalno nastavili s poslovanjem.
Troškove otpremnina financirat će se iz zajma Svjetske banke, za što je predviđeno 4.7 milijuna eura.
Novi val otpuštanja
Nakon izrade nove organizacijske strukture i provedbe sistematizacije radnih mjesta, krenut će i novi val optuštanja. No, u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture plan je da ti radnici ne napuštaju HAC uz tako velike otpremnine kao u prvom krugu jer će im kao tehnološkom višku pripasti Zakonu o radu i kolektivnom ugovoru. One će biti otprilike dvostruko niže od poticajnih optremnina.
Čelnik Nezavisnog cestarskog sindikata Mijat Stanić tvrdi – Sindikat na to neće olako pristati. On navodi kako bi poticajne otpremnine trebali dobiti i radnici koji će biti proglašeni tehnološkim viškom.
‘Poziv za prijavu za dobrovoljni odlazak trebao bi stalno biti otvoren, sve do kraja restrukturiranja 2020. godine. To bi bio najbezbolniji način rješavanja viška radnika’, kaže Stanić.
HAC se već u 2013. u sklopu tadašnjeg restrukturiranja uz poticajne otpremnine riješio 271 radnika, što je stajalo oko 62 milijuna kuna. To je financirano kreditom HPB-a.