Predsjednik RH Zoran Milanović i premijer Andrej Plenković za četvrtak su sazvali sjednicu Vijeća za obranu. Na sjednici će se raspravljati o ponudama za nabavu višenamjenskih borbenih zrakoplova i analizi rada Povjerenstva, a nakon iste će biti objavljeno priopćenje za medije.
Za odabir najbolje ponude nema zakonskih prepreka, a međuresorno povjerenstvo je potkraj prošle godine Vladi dalo preporuku koji od ponuđenih zrakoplova kupiti, no ta se odluka još drži u tajnosti, piše HRT.
Jučer je predsjednik Milanović na pitanje kada očekuje odluku o nabavi aviona rekao da je poslao dopis s namjerom da to bude 28. svibnja, na Dan oružanih snaga. Premijer Plenković nešto kasnije mu je odgovorio da će se na sjednici vidjeti zna li predsjednik sve o nabavi novih aviona te dodao da se Milanović želi ukrcati u vlak suoodlučivanja o nabavi aviona.
U ponudi novi i rabljeni zrakoplovi
Podsjetimo, Hrvatskoj Šveđani i Amerikanci nude nove zrakoplove, dok Francuzi i Izraelci nude rabljene. Postojećim avionima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (MiG-21) životni vijek istječe 2024. godine te se tada moraju povući iz operativne uporabe. Također, SAD je zaustavio ranije dogovorenu nabavu izraelskih borbenih aviona F-16 Barak.
19.06.2020., Zemunik - Svecana dodjela letackog znaka kadetima 24. narastaja vojnoh pilota u zracnoj bazi "Pukovnik Mirko Vuksic". Photo: Marko Dimic/PIXSELL
Hrvatskoj se nude sljedeći zrakoplovi:
Američki F 16 Block 70 nasljednik je razvoja tehnologije dugog 40 godina, a može nositi naoružanje ukupne težine 7700 kg. Također, sadrži 11 hvatišta, tzv. podvjesnih točaka, a može nositi i šest raketa zrak zrak. Dolet mu je 4400 km, a cijena sata naleta oko 20 tisuća dolara. Radi se o najskupljoj opciji za Hrvatsku, a nabavka eskadrile bila bi oko 1,8 milijardi dolara.
Švedski Gripen najmanjeg je kapaciteta nosivosti ubojnog tereta, 5300 kg, no na svojih osam podvjesnih točaka može nositi vrlo šarolik arsenal, pa čak i krstareće rakete dometa 500 km. Dolet mu je 3200 km, a cijena sata naleta je oko 20 tisuća eura. Nabavka ove eskadrile Hrvatsku bi koštala oko milijardu eura.
Rabljeni francuski Rafale karakterizira najveća nosivost naoružanja, čak 9500 kg na 14 hvatišta, a može raspolagati i s dvije stealth krstareće rakete dosega 500 km. Cijena sata naleta procjenjuje se između 16 i 19 tisuća eura, a dolet mu je 3700 km. Ovaj zrakoplov reagira na pojedine glasovne naredbe te je cijena eskadrile oko milijardu eura.
Posljednji avion koji se razmatra je rabljeni izraelski F 16 Barack. Prema svojim mogućnostima negdje je u sredini ponuđenih: nosivost 7700 kg na 11 podvjesnih točaka, doletom se ističe, čak 4400 km, cijena sata naleta je oko 20 tisuća dolara. Cijena eskadrile bila bi oko 500 milijuna dolara, no zrakoplov je potrebno nadograditi, što bi koštalo još toliko koliko je i cijela eskadrila, dakle ukupno oko milijardu dolara.