Ima li tome kraja? / Ako mislite da je sve poskupjelo, u pravu ste! 'Rastu i one cijene namirnica koje je Vlada ograničila'

Image
Foto: Thinkstock

Kupci su najbolji regulatori cijena, poručuju iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Dodaju da bi svatko trebao imati svoju "crnu listu" mjesta i proizvoda koje neće kupovati

2.8.2023.
8:44
Thinkstock
VOYO logo

Od rujna prošle do lipnja ove godine cijena prosječne košarice povećala se za 35,99 eura odnosno skočila je s 944,77 na 980,76 eura. Od 103 proizvoda i usluga, čije cijene Državni zavod za statistiku redovito prati, u posljednjih devet mjeseci poskupjelo je čak njih 89! Cijene su pale za 11 proizvoda, a svega tri su ostale iste, piše Jutarnji list.

Najviše se promijenila cijena suhomesnatih proizvoda - kilogram čajne salame u devet mjeseci je poskupio za 2,57 eura (s 14,15 na 16,72 eura).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kilogram slanine sada je skuplji za 1,20 eura odnosno s 14,6 eura cijena se povećala na 15,8 eura. Paket od deset jaja poskupio je s 2,32 na 2,83 eura, što je povećanje od 22 posto! Teglica džema skuplja je 20 posto, napolitanke 22, čips 28, a kukuruzne pahuljice 17 posto.

Rekordera ima i u kategoriji voća i povrća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Crveni luk je u lipnju poskupio za nevjerojatnih 82,5 posto u odnosu na rujan (s 80 centi na 1,46 eura), a slijede mrkva s poskupljenjem od 69 posto, krumpir koji je poskupio za 58 posto i kelj koji je sada 44 posto skuplji! Kilogram paprike u rujnu je stajao 1,99 eura, a u lipnju 31 posto više - 2,60 eura. Tikvice su 29 posto skuplje - s 1,45 eura za kilogram cijena se popela na 1,87 eura.

Image
Što je previše, previše je /

Pogledajte kako su cijene voća i povrća potpuno podivljale: Gotovo sve plaćamo duplo skuplje nego lani!

Image
Što je previše, previše je /

Pogledajte kako su cijene voća i povrća potpuno podivljale: Gotovo sve plaćamo duplo skuplje nego lani!

Poskupjele i usluge

Pogledaju li se cijene usluga, čišćenje zubnog kamenca poskupjelo je za devet posto: s 39,70 na 43,12 eura. Cijena ulaznice na bazen skuplja je 21 posto odnosno, povećala se s 2,92 eura na 3,52 eura. Muško šišanje nekad je bilo 7,9, a sada 8,69 eura. Žensko šišanje, pranje kose i fen frizura popelo se s 19,64 eura na 20,86 eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Redovni godišnji servis plinskog bojlera u rujnu je koštao 66,45 eura, a u lipnju 69,3 eura. Strojno pranje automobila izvana sada košta 8,6, a nekad je bilo 8,1 euro.

Poskupjele su i ulaznice za kino i kazalište. Kino se sada plaća 4,9 eura u odnosu na 4,65 eura u rujnu, dok je kazalište sada 8,88, a ranije je cijena bila 8,44 eura. Teretana mjesečno košta 35,99 eura u lipnju, dok je u rujnu članarina iznosila 33,83 eura. Jedan semestar stranog jezika sada se plaća 320,93, a nekad je koštao 318,19 eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zanimljivo, naknada za vođenje tekućeg računa ostala je ista - 1,51 euro u rujnu prošle godine kao i ovogodišnjeg lipnja.

Navikli smo se na euro, ali ne i na stalna poskupljenja

Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, kaže da projektom "Tajni kupac za zaštitu potrošača u procesu uvođenja eura u RH" od kolovoza redovito prate cijene proizvoda i usluga. Njihov se popis sastoji od osnovnih prehrambenih namirnica i kućanskih potrepština.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Od početka do sada nismo zabilježili niti jedno pojeftinjenje, a proizvodi stalno poskupljuju. Među njima ima i onih namirnica za koje je Vlada Republike Hrvatske ograničila cijenu", kaže Ana Knežević.

Tajni kupci popisali su cijene i u lipnju. Zabilježili su da su poskupjeli i riža, tjestenina, tvrdi sir, mrkve, jabuka, mineralna voda, pivo i vino.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Potrošači više nemaju problema s dvojnim iskazivanjem cijena, polako su se navikli na euro kao valutu, ali ne mogu se nikako naviknuti na stalno povećavanje cijena, i to nam stalno prijavljuju", navodi Hrvatska udruga za zaštitu potrošača u sklopu izvješća za lipanj.

'Poskupljenja zaista nisu opravdana'

Portal Ministarstva gospodarstva, "Kretanje cijena", također pokazuje da više proizvoda poskupljuje nego što ih pojeftinjuje. Prema njihovim trenutačnim podacima, pojeftinilo je 426 proizvoda, a poskupjelo njih gotovo tri puta više - 1262!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Ovakva poskupljenja zaista nisu opravdana. Jedno su vrijeme trgovci govorili da su im se zbog poskupljenja energenata značajno povećali troškovi pa se to mora odraziti na cijenu koju plaćaju krajnji kupci. Sada više ne bi trebalo biti tako", kaže Knežević.

Jutarnji list je cijene iz lipnja usporedio i s cijenama s početka godine. Ukupna cijena košarice od tada se povećala za 22,45 eura: s 958,31 na 980,76 eura. Od svega 23 pojeftinjenja, samo je tri puta ono bilo veće od deset centi: kilogram polutvrdog sira je u pola godine pojeftinio 0,49 eura (s 11,26 na 10,77 eura), a litra suncokretova ulja je s 1,98 pala na 1,62 eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S druge strane, najveće poskupljenje zabilježeno je za kilogram čajne kobasice kojoj je cijena porasla s 14,24 eura na 16,72 eura, dok je mortadeli cijena narasla s 9,26 eura na 10,47 eura.

'Savjetujemo kupcima da bojkotiraju…'

Kupci su najbolji regulatori cijena, poručuju iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. Dodaju da bi svatko trebao imati svoju "crnu listu" mjesta i proizvoda koje neće kupovati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Savjetujemo kupcima da traže dućane koji su povoljniji i bojkotiraju proizvode koji su značajno poskupjeli, a nisu im nužni. Tako će se smanjiti potrošnja, pa će trgovci morati sniziti cijene", poručuje Knežević. Dodaje kako je Državni inspektorat od početka godine provodi nadzore i rekao da će se sve cijene morati vratiti na razinu cijena od 31. prosinca. "Međutim, nismo zabilježili da se to dogodilo", dodaje.

O tome koliko je značajno bilo povećanje cijena u tih mjesec dana, najbolje govori to što je cijena prosječne košarice, koju redovito prati Državni zavod za statistiku, skočila za čak 10,88 eura, odnosno s 947,43 na 958.31 euro. Osim toga, službena statistika zabilježila je da su se 63 cijene povećale, 27 proizvoda je pojeftinilo, a 13 cijena ostalo je isto oba mjeseca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najčešće je bila riječ o promjenama od nekoliko centi, kako bi cijene, nakon prelaska na euro, bile zaokružene. Kada se cijene promatraju pojedinačno, nema značajnijih promjena. Međutim, kada se sve zbroji, osjetna je razlika. Zbog toga ni najveća povećanja nisu drastična. Za ilustraciju, cijena čišćenja zubnog kamenca u prosincu je iznosila 40,82 eura, a mjesec kasnije 42,17 eura.

POGLEDAJTE VIDEO Zašto je kod nas inflacija najgore u Europi? Stručnjak o poskupljenjima i pohlepi trgovaca

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo