Kreću se brzinom od 40 kilometara na sat, gotovo su
nečujni pa mogu biti opasni - ali normalno voze po pješačkim
stazama. Prema hrvatskim zakonima - isti su kao
pješaci.
Radi se naravno o električnim
romobilima kojih u Hrvatskoj ima sve više kao
i problema koji s njima dolaze.
Gotovo svaki tjedan u zagrebačkoj Klinici za traumatologiju šivaju ozlijeđene vozače ili pješake na koje je naletio romobil. Popularnost novog vozila u prometu muči mnoge gradove u svijetu: u Njemačkoj su, primjerice, vozačima romobila naredili da voze sporije i samo po biciklističkim stazama. Naši prometni stručnjaci kažu da i Hrvatska nešto mora poduzeti.
Lijevo - desno, gore - dolje. Po cesti, tračnicama, pješačkim i biciklističkim stazama, gdje god stignu. Jure i do 40 kilometara na sat. Iako postoje tek nekoliko godina, u Zagrebu električnih romobila ima već 8000!
"Prvo je bio odlazak na posao od sedam i pol kilometara, onda imam neke druge obaveze gdje idem na Gornji grad, i nakon toga dodatnih 7 i pol km do kuće, tako da će se danas oko 20 kilometara nakupiti na romobilu", govori Goran Petković, predsjednik Udruge vozača e-romobila.
Mali su, praktični, brzi, ne onečišćuju, njima se putuje besplatno. Ali nisu bezopasni. Svaki tjedan kirurzi u zagrebačkoj "Traumi" imaju posla s ozlijeđenim romobilistima i pješacima na koje su oni naletjeli.
"Ovo ljeto su počeli dolaziti pacijenti koji su pali s romobila. Te su ozljede bile lake, od ogrebotina, do teških kao što su prijelom zglobova i šake.Tu su ozljede teže nego kod pada s bicikla", rekao je za RTL DirektMario Malović, kirurg Klinike za traumatologiju.
Bez regulacije
Brzine velike, ozljede brojne, a zakonski okviri nikakvi. Za hrvatske propise romobili su i dalje pješaci pa vozači ne moraju nositi nikakvu zaštitnu opremu.
Za vožnju električnim romobilom nije potrebna kaciga. Isto tako nisu potrebne rukavice, ni reflektirajući prsluk.
Vozači bez zaštitne opreme mogu kamo god žele. Osim na cestu - za to je predviđena kazna od 300 kuna. Inače, brzo a nečujno mogu juriti među pješacima. I liječnici i prometni stručnjaci traže da se romobile pod hitno dovede u red.
"Bit će potrebno detaljnije definirati ta vozila, vidjeti da li se tu radi o motornim vozilima ili ne. Dakle, mi pratimo razvoj situacije, vidjet ćemo koja su najbolja europska riješena i onda ih primijeniti", kaže Josip Matija iz Službe za sigurnost cestovnog prometa.
Milano uveo zabrane
Privremena rješenja uveo je Milano koji je u pješačkim zonama e-romobilima zabranio brzinu veću od 6 km/h kao i vožnju po nogostupu. Njemačka im je ograničila brzinu na 20 kilometara na sat i zabranila kretanje po nogostupu, a slično su napravile Francuska i Velika Britanija u kojima su dvije osobe poginule.
"Nisu se regulirala neka pravila - u kojim uvjetima mogu sudjelovati u prometu, kako se trebaju ponašati u prometu... A oni su opasni i nema zakonske regulative. Ono što bi trebalo uvesti je edukacija", govori Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti.
Hrvatski zakoni još nisu shvatili da romobili više nisu igračka za djecu.
"Prije tri godine su se svi smijali e-romobilu, mislili su da je to nešto što voze djeca. Prošle godine je krenulo sve bolje, ove godine - totalna pomama. Cijene vam se kreću za neke ovakve osnovne modele od tri tisuće kuna. Nakon toga je cijeli raspon cijena pa i do 20.000 kuna i brzine do 90 kilometara na sat", kaže nam direktor trgovine e-romobilima, Adam Lipšinić.
Romobilisti su odlučili osnovati udrugu i educirati vozače. I sami su svjesni da ih drugi u prometu ne vole.
"Mislim da je to samo nešto u početku, tako je bilo u početku i s biciklistima, dok se ljudi ne naviknu da su romobilisti normlani ljudi koji idu na posao, a ne hrpa divljaka", rekao je Petković.
Misle da romobili trebaju voziti biciklističkim stazama, a tamo gdje ih nema - pješačkom zonom. Pravila treba donijeti uskoro - jer njih je u Hrvatskoj već 11.000.