Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković sklon je opciji zabrane. Već je potkraj prošlog tjedna rekao kako Uber u Hrvatskoj posluje nelegalno.
Ipak, konačnu će odluku donijeti Vlada, a ponajprije premijer Andrej Plenković te potpredsjednica Vlade i ministrica gospodarstva Martina Dalić. Sve dok ne donesu odluku, inspekcija će hvatati Uberove vozače i oduzimati im vozila. Teško da će uspjeti prekinuti njihov rad, jer cijelo područje Hrvatske pokrivaju samo 34 prometna inspektora.
Inspekcije naplatile 1,5 milijuna kuna
Inspektori Uprave prometne inspekcije ove su godne izrekli 1,5 milijuna kuna prekršajnih mjera Uberovim vozačima. Ministarstvo prometa je sigurno da oni krše zakon, pozivajući se na Zakon o prijevozu u cestovnom prometu koji kaže da je za prijevoz putnika u unutarnjem cestovnom prometu potrebna licencija koju izdaje nadležno tijelo državne uprave u županiji, odnosno Gradu Zagrebu.
Budući da partner-vozači Ubera obavljaju prijevoz putnika putem aplikacije, takav se prijevoz, smatra Ministarstvo, može obavljati samo kao taksi prijevoz.
S druge strane, Uber tvrdi da oni nisu taksi služba, već da iznajmljuju putnicima vozača i vozilo. Ministarstvo pak smatra da za to ne postoji pravna norma jer nijedna jedinica lokalne samouprave nije donijela akt kojim bi se uredilo iznajmljivanje vozila s vozačem kao oblikom posebnog prijevoza sukladno Zakonu, navodi Večernji.
Dio zemalja potpuno zabranio Uber
U Ministarstvu su utvrdili i da tvrtka Uber Croatia obavlja marketing i promociju u ime i za račun druge tvrtke – Uber B.V. Nizozemska te da je nizozemski Uber vlasnik aplikacije i upravlja njome u Hrvatskoj te sklapa ugovore s partner-vozačima i kod nas.
Uber je potpuno ili djelomično zabranjen u Mađarskoj, Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Rumunjskoj, Japanu, Indiji, SAD-u, Španjolskoj i Nizozemskoj.
Pravna zastupnica Uberovih partnera Martina Prpić kazala je kako oni pružaju uslugu posebnog oblika prijevoza sukladno odredbi članka 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koji predviđa djelatnost iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem. Prpić je mišljenja da je navedeni Zakon nedorečen u dijelu definirajna i regulacije usluge iznajmljivanja osobnih vozila s vozačem.
Različita pravna tumačenja
'Naime, članak 60. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, bez navođenja konkretnih parametara, delegira odgovornost za regulaciju tih usluga na lokalnu upravu i samoupravu, odnosno na Grad Zagreb. Trenutačno, prema informacijama, tijela lokalne uprave i samouprave u Hrvatskoj i Grad Zagreb nisu regulirala uvjete za obavljanje ove djelatnosti. Zbog toga dolazi do različitih pravnih tumačenja mogućnosti pružanja te usluge, koja je predviđena nacionalnim zakonodavstvom, što stvara pravnu nesigurnost i otežava rad samim pružateljima usluga koji uredno podmiruju sve obveze prema državi', objasnila je Prpić.
Uber tvrdi kako je potrebno što je prije moguće modernizirati postojeću hrvatsku regulativu sukladno preporukama Europske komisije. Kako kažu, na tom predmetu surađuju s predstavnicima više ministarstava te se nadaju kako će nakon Švedske, Estonije, Litve i Portugala, Hrvatska postati referentna zemlja u području digitalne ekonomije i ekonomije dijeljenja.