„Pandemija je izazvala globalnu zdravstvenu i ekonomsku krizu.
Takvo okruženje povećava rizik od korupcije, podmićivanja,
prijevare, pranja novca i drugih oblika nezakonitoga ponašanja
koji utječu na poslovanje. Kriza ne smije biti opravdanje za
sudjelovanje u neetičnim i koruptivnim poslovima,“ rekla je
glavna tajnica ICC Hrvatska Sunčanica Skupnjak
Kapić povodom webinara Izazovi poslovnog integriteta i
usklađenosti u COVID-19 krizi održanog danas u organizaciji
Međunarodne trgovačke komore (ICC) Hrvatska i Hrvatske
gospodarske komore.
Fokus je bio kako učinkovito odgovoriti na izazove krize i
oporavak prema preporukama ICC-ija i iskustvima iz prakse, a
održan je u sklopu Međunarodnog tjedna svijesti o
prijevarama.
Silvija Vig, izvršna direktorica, Codupo, te članica Komisije za društveno odgovorno poslovanje i borbu protiv korupcije ICC-a predstavila je rezultate istraživanja o prijevarama za vrijeme pandemije iz kolovoza, u kojem je 77 posto ispitanika uočilo povećanje prijevara, a 92 posto očekuje povećanje prijevara tijekom sljedećih 12 mjeseci.
Najčešće prevare su kibernetičke, one vezane uz zaposlenje, zatim uz trgovce i prodaju, vezane uz plaćanja i krađa identiteta. Očekuje se i povećanje prijevara u zdravstvenom sustavu.
„Veliki broj tvrtki radi od doma i to je otežalo prevenciju prijevara. To nije iznenađujuće jer se općenito za vrijeme kriza takva ponašanja češće javljaju. Povećava se pritisak za uspjeh u poslovanju, otvaraju se prilike da se počini neetična radnja i raste sposobnost opravdavanja i racionalizacije 'prečaca' u poslovanju," rekla je Vig.
„Imamo oko 125 tisuća zaposlenika, oni su naša najvrjednija imovina i o tome smo se najviše brinuli tijekom krize. Zaposlenicima smo obećali da nitko zbog pandemije neće ostati bez posla te smo donijeli smo pravilo da nigdje nećemo tražiti pomoć od države,“ kazala je Tomislava Pribanić, voditeljica za etiku, rizik i usklađenost za BiH i Hrvatsku u Novartisu naglasivši da su sve prebacili na digitalno.
"Ne možete zvati liječnika tijekom pandemije da mu predstavite novi lijek, to jednostavno nije etično. Oni su i profesionalno i privatno bili pred izazovom,“ kazala je te predstavila kako su i donacije tijekom krize pažljivo kontrolirali kako bi bili sigurni da su sredstva primjereno i transparentno utrošena.
„Nitko vas ne može pripremiti na pandemiju, potrese. No, moramo imati pripremu za izvanredna događanja. Nekoliko dana prije lockdowna mi smo uspjeli organizirati da čitavo poslovanje, pet tisuća zaposlenika, prebacimo većinski od kuće. Za neke sustavne organizacijske promjene često su inače potrebni mjeseci. Nismo si mogli priuštiti da naša usluga stane te smo promijenili više od sto internih i eksternih procedura,“ rekao je Vinko Berković, Compliance Officer u Hrvatskom Telekomu. Naglasio je da je i kod „najdigitaliziranije“ organizacije rad na daljinu neizbježno znači sporiju razmjenu informacija i to je nešto na što trebamo biti spremni.
Ana Luketin izvršna direktorica za pravne poslove u AD Plastiku predstavila je brigu tvrtke o društveno odgovornom poslovanju, uz tim koji odgovara izravno Upravi.
"S kupcima smo uvijek u partnerskim odnosima i to je specifičnost naše industrije. Oni vrednuju naše mogućnosti da ispunimo njihove standarde i zahtjeve, pri čemu su bitni i nefinancijski pokazatelji. Naša je obveza prema kupcu da sve te njegove zahtjeve prenosimo dalje na naše dobavljače,“ rekla je Luketin.