Zbog koronakrize brojni su poduzetnici okrenuli ključeve na bravama svojih tvrtki. Neki od njih su propali, drugi pokušavaju spasiti što se spasiti može. Bez posla je ostalo gotovo 15.000 ljudi, a za 100.000 djelatnika država isplaćuje potpore. No, ima onih koji o takvom scenariju nisu niti razišljali, a iz koronakrize izlaze jači.
Proizvođači posteljine i šnajderice sada šiju maske punom parom. U jednoj osječkoj tvrtci su se preorijentirali s proizvodnje popluna, nadmadraca i posteljina na maske. Tako su spasili 13 svojih zaposlenika te doveli još 67, a planiraju i daljnja zapošljavanja.
"COVID-19 nas je sve iznenadio i odlučili smo se prilagoditi tržištu s proizvodnjom zaštitnih maski. Poslujemo s tvrtkama na domaćem i inozemnom tržištu. Očekujemo nabavu novih strojeva i povećanu efikasnost tvrtke", ispričala je za RTLInes Bagarić, djelatnica u proizvodnji.
Istim se receptom za uspjeh vodio i jedan od najstarijih zagrebačkih obrta. Mala krojačka radnja koja je nekad šivala odijela najvećim zvijezdama estrade, sada šije pamučnu zaštitu za lice.
"U onom prvom valu korone, onda su ljudi bili više zainteresirani za te maske i shvatili su da im se više isplati da uzmu par komada platnenih i pamučnih maski koje se mogu prati i koje su višekratnih. Za razliku od medicinskih koje se moraju bacati", rekla je vlasnica krojačkog obrta Snježana Kovačević te dodala kako se u vrijeme krize nitko nije sjetio donijeti robu koju treba prekrojiti, što je nekad bilo uobičajeno.
Sa džina na dezinficijens
Biznis se razvio i na dezinficijensima. U jednoj zagrebačkoj kozmetičkoj tvrtci razvili su bezalkoholni dezinficijens na bazi vode. "Kada koronavirus dođe u doticaj s našim proizvodom, dolazi do reakcije u smislu da se razbija ta lipidna ovojnica, odnosno enizmatskim putem razara tu samu stanicu koronavirusa", kazala je voditeljica za istraživanje Lana Brkić.
Uhodane poslove su razvile i jedna punionica džina i tvrtka koja proizvodi autokozmetiku. Njihove uprave su se preorijentirale na proizvodnju alkoholnog dezinficijensa, kojeg šalju i bolnicama.
"Do sada je već nekih 60 tisuća litara otpremljeno prema hrvatskim bolnicama. I preko pola milijuna kuna stomililitarskih bočica je također završilo na hrvatskom tržištu", rekao je direktor tvrtke za proizvodnju džina, Miroslav Sulejmani.
Prebacili se na pleksiglas
Osim maski i dezinficijensa, na tržištu su se pojavili zaštitni viziri i pregrade, a dio njih proizvodi i tvrtka koja se inače bavi servisima na benzinskim postajama. "Nije nam to primarna djelatnost, ali u ovoj situaciji smo vidjeli priliku da kupcima ponudimo proizvod koji je u principu relativno nov i potreban na tržištu", objasnio je voditelj prodaje Davor Holetić.
Svi ovi ljudi primjer su da se i u krizna vremena u Hrvatskoj s dobrom idejom može preživjeti, ali ne nužno i obogatiti.