Malo tko mu zna ime a svaki dan na posao i s posla, u školu i iz škole preveze stotine tisuća zagrepčana. TMK 2200 tako se zove Končarov niskopodni tramvaj koji više od deset godina kruži zagrebačkim ulicama. I više od deset godina pokušava izaći van Zagreba, van Hrvatske. Trebao je voziti po Helsinkiju, Debrecinu čak je i Beograd bio zainteresiran za hrvatski tramvaj. Ali konkurencija je na tom tržištu nemilosrdna i TMK 2200 nikako da vidi svijeta. No i to se promijenilo.
Poznato je da i vlakovi u Hrvatskoj baš i ne dolaze na vrijeme. Ali manje je poznato da su HŽ-ove prigradske uzdanice, tehnološki, u korak s vremenom. I sada ćemo pokazati kako to izgleda. U slučaju požara sva plastika ne može izgoriti, računala i elektronika rade na napajanju i pokretanju samog vlaka. I sve to djelo je hrvatske pameti.
Proizvedeno u Končaru koji je do sad HŽ-u isporučio 21 niskopodni vlak, a uskoro bi na tračnice trebalo doći još novih vlakova.
"HŽ je osigurao financiranje za daljnja 4. Započeta je proizvodnja. Još preostaje 19 vlakova za koje HŽ treba osigurati financiranje i obavijestiti nas da bi mi mogli započeti s proizvodnjom", kazao je Ivan Bahun, predsjednik Uprave Končara.
Tramvaji zainteresirali Latvijce
"Paralelno s proizvodnjom vlakova obavljaju se i remonti tramvajskih postolja za ZET. Dolazi do izmjena motora ležajeva, na motorima pregled amortizera primara sekundara i otalih potrošnih dijelova", kazao je Milan Fridrih, poslovođa na završnoj montaži.
Končar je ZET-u do sad isporučio 142 niskopodna tramvaja, a isti takvi za dvije godine vozit će u Latviji. Prije nekoliko dana sklopili su ugovor s gradom Liepaja o isporuci.
"Naša obaveza je isporuka 6 niskopodnih tramvaja, prvi tramvaj moramo isporučiti u 24 mjeseca od potpisa, a svih 6 u roku od 34 mjeseca. Vrijednost ugovora kao što je bilo i objavljeno je 9 milijuna eura", kazao je Josip Ninić, direktor prodaje.
Poznat je preliminaran izgled Končarevih tramvaja za Latviju, ali konačan dizajn tek trebaju dogovoriti. No, napredna tehnologija je ista kao i u Zagrebu i to je, uz cijenu, presudilo na natječaju.
'Radi se o skupim tehničko-tehnološkim rješenjima'
"To što mi imamo tramvaj koji je sto posto niskopodni, bez ikakvih rampa u putničkom prostoru, što nema osovine između nasuprotnih kotača. Dakle, riječ je svakako o jednom složenom i naprednom tehničkom rješenju i njima se to učinilo kao nešto što bi oni htjeli imati u svom gradu", tvrdi Ninić.
Ulaganja u razvoj sad su se isplatila. Pri izradi vlakova i tramvaja ovdje u Končarima koriste se sofisticiranim tehnologijama kao malo tko u svijetu.
"Ne zaostajemo s ničim i vidjeli smo tek da neki veliki proizvođači kao što su Siemens i Bombarrdier tek sada koriste neke tehnologije", kazao je Igor Jagodić, direktor proizvodnje.
"Radi se o vrlo skupim tehničko-tehnološkim rješenjima, ona su rezultat našeg vlastitog razvoja i pri tom koristimo komponente sa svjetskog tržišta kakve koristi i naša konkurencija", tvrdi Bahun.
I tu konkurenciju nastoje pobijediti proizvodima koje izrađuje isključivo domaća radna snaga.