S obzirom na to da ova igranka između A1 i N1 sad već počinje sličiti na teatar u kojem ni publika ni glumci ne razumiju tko igra koju ulogu, ajmo pogledati kako predstava izgleda s druge strane pozornice, iza kulisa.
Prije svega, nije pitanje - zašto A1 (a sutra vjerojatno i HT) ne želi emitirati N1, nego zašto United grupa teleoperaterima ne želi prodati N1 bez Sport Kluba?
Ovisnici o politici i političkom programu će se iznenaditi, ali većina publike će između nadigravanja Domovinskog pokreta i HDZ-a u Vinkovcima radije gledati utakmicu Barcelone i Real Madrida na Campu Nou.
No u paketu s Real Madridom, dobro je imati i prijenos utakmice
iz Vinkovaca. News program sam po sebi ne donosi zaradu, ali
donosi brend, prestiž, ugled, utjecaj..., a to se negdje u
pozadini također isplati. Naime, i oglašivači rado plaćaju oglase
na uglednim televizijama i uglednim informativnim programima zato
što s njima kupuju i ugled svojih higijenskih uložaka i
odčepljivača jer ljudi vole kupovati ugledne stvari.
Zato i tradicionalne, nacionalne televizije ulažu goleme novce u
svoje informativne programe. Ni RTL ni Nova TV nisu došli u
Hrvatsku „jer javnost ima pravo znati“, nego zato što „mi imamo
pravo zaraditi“.
I ta se dva prava ne isključuju, nego uglavnom skladno žive.
Tako je i United grupa Dragana Šolaka dosad vješto kombinirala obje utakmice, oba prava i uspješno izgradila i brendirala N1 - kako u Srbiji (gdje je u pustari režimskih medija to bilo nešto lakše), tako i u Hrvatskoj (gdje je to bilo nešto teže).
Ali cijeli je poslovni model (prihod i zarada) vezan uz sport, tj. prava na sportske prijenose.
Sve je u redu dok imaš prava na Camp
U tom se segmentu doista nisu štedjeli novci i s vremenom je United grupa, tj. njihov Sport Klub postao vlasnik prava za cijelu regiju (cca 20 milijuna stanovnika), svih atraktivnih i financijski lukrativnih sportova. Istodobno, i telekom operateri, tj. njihove kabelske platforme pretplatnike dobivaju i gube ovisno o ponudi svojih sportskih kanala pa ako uz utakmicu na Campu Nou od United grupe moraju kupiti i utakmicu u Vinkovcima - nije problem.
Pogotovo zato što je i N1 postao ugledan i respektabilan kanal i dobro ga je imati u ponudi.
Ali United grupa operaterima ne može i ne želi prodati utakmicu u Vinkovcima (N1) bez utakmice na Campu Nou (Sport Klub) jer prijenos iz Vinkovaca (tehnika, ljudi, investicija) stoji mnogostruko više nego što može privući gledatelja, tj pretplatnika.
Ali kako rekoh, sve je u redu dok imaš prava na Camp.
Jer ne samo da od te utakmice United grupa financira N1, od te i sličnih utakmica financira i daljnje širenje, kupuje telekom operatere od Slovenije do Crne Gore, oni opet donose nove zarade od kojih onda kupuju nova sportska prava, ali i nacionalne televizije (od Slovenije do Crne Gore), pa tako za (pre)velike novce United grupa kupuje i hrvatsku Novu TV.
A onda za isto tako (pre)velike novce United grupa konačno i u Hrvatskoj kupuje jednog teleoperatera - Tele2, današnji Telemach. Nije najveći, nije ni drugi najveći, nego je treći, ali čak i treći u Hrvatskoj može donijeti novaca kao prvi u Srbiji (zbog platežne moći) ili u Sloveniji (zbog veličine).
Osobito ako od njega naprave kabelskog operatera i internet providera.
Dakle, ako postane izravni konkurent A1 i HT-u.
"The winner takes it all"
A tada, kada u svom vlasništvu bude imala i telekom operatera i kabelsku platformu, uz već kupljenu veliku nacionalnu televiziju (Nova TV) i veliki regionalni news kanal (N1) te najatraktivnije sportske sadržaje (Sport Klub), United grupi je otvoren put da postane apsolutni tržišni dominator.
Jedino što Dragana Šolaka priječi da zapjeva „The Winner takes it all“ jest regulativa (ah, ta država!), koja je u Hrvatskoj malo „zaostala“ pa naš zakonodavac još uvijek ne dozvoljava da nakladnik, dakle, proizvođač programa i vlasnik programskih prava, može istodobno biti i distributer tog programa i tih prava (Telemach).
U doba kada smo još vjerovali da živimo na planetu sretnih šešira to je bila zadnja linija obrane od stvaranja medijskih konglomerata koji bi mogli ugroziti tržišnu utakmicu i ograničiti dostupnost sadržaja.
Ali kako rekoh, igranka ima elemente teatra u kojem ni glumci ne znaju koje uloge igraju pa, eto, upravo slušam kako i dobri Vili Matula tvrdi da tu regulativu treba promijeniti i omogućiti vertikalnu integraciju distributera i nakladnika. Nakon njega i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek veli da se o tome može razgovarati.
Naizgled oboje govore jedno te isto, s tom razlikom što dobri
Vili Matula ne zna što govori, a ministrica zna. Jer da je prije
nekog vremena sama to isto predložila razapeli bi je uz kletvu da
je lobistica krupnog kapitala i plaćenica međunarodnih centara
moći.
Mislim, ok, već smo naučili da ne živimo na planetu sretnih
šešira i takva se deregulacija i totalna liberalizacija
vjerojatno kad-tad mora dogoditi i kod nas jer se već dogodilo
svuda oko nas i na to je događanje United grupa i računala kad je
kupila Tele2, tj. Telemach.
Ali da će im taj posao odraditi Vili Matula, na to čak ni Dragan Šolak nije mogao računati, a vjerujte mi, čovjek zna računati.
Biznis ide...
Naravno da je plan United grupe da preuzme sve što se na tržištu može preuzeti prst u oko postojećim operaterima, ali budimo realni, dok u jednom oku imaju Šolakov prst, na drugo oko vide da im Šolak i Sport Klub još uvijek donose pretplatnike i zaradu, a dok donosi - dobro je. Biznis ide, bonus ide, N1 ide, sve ide, svi idemo.
Međutim, u Srbiji istodobno traje beskrupulozna političko-financijska igranka koja rezultira time da državni telekom u nekoj srpski perverznoj varijaciji javno-privatnog partnerstva postaje vlasnik Arena Sporta, tradicionalno najvećeg suparnika Sport Kluba u segmentu sportskih prava.
I događa se vlažni san hrvatskih suverenista: državni Telekom u Arenu počinje ulagati goleme iznose javnog novca koja s njim kupuje sve više i sve atraktivnijih sportova i počinje diktirati tržišnu utakmicu.
A jedan je od glavnih ciljeva u toj utakmici pomesti Sport Klub, tj. Šolaka i United grupu, čiji je tamošnji N1, pak, prst u oko režimu Aleksandra Vučića.
Pa je tako Arena Sport akvizirao većinu popularnih europskih nogometnih liga, među njima i španjolsku, pa se ona utakmica na Campu Nou od koje je sve i počelo (metaforički, naravno) više ne nalazi u paketu Sport Kluba, nego u paketu Arena Sporta.
Osim toga, u Hrvatskoj Arena ima prava i na Hrvatsku nogometnu ligu pa kolege koje prate sport kažu da je Arena postala kudikamo atraktivnija od Sport Kluba. (Meni je od sporta atraktivno jedino boćanje, ali toga nema nigdje za kupiti).
Ugrabili priliku
I kako ovih tjedana istječe ugovor s United grupom, vjerojatno je netko u A1 i HT-u shvatio kako je prilika da izvade onaj prst iz oka koji im je zabio Šolak preuzimanjem Tele2. Jer ako uz pomoć ujedinjenih Vilija Matule i Nine Koržinek United grupa od Telemacha uspije napraviti kabelskog operatera, nema razloga da sa svim svojim sadržajima od njega ne naprave isto što i u ostatku balkanskog kozmosa - dominantnog pružatelja svih mogućih medijskih, telekom i internet usluga.
Ali kako rekosmo, u zadnjim minutama te utakmice United grupa je
ostala bez utakmice na Nou Campu, a operateri kojima je još
uvijek u jednom oku Šolakov prst ne žele plaćati utakmicu u
Vinkovcima (N1) po cijeni utakmice na Nou Campu (Sport Klub) i
pri tome financirati budućeg konkurenta i svoje poslovno
samoubojstvo.
S druge strane, United grupa ne može pristati da N1 izdvoji iz
paketa sa Sport Klubom jer ga onda nema od čega financirati.
Dakle, u ovom je trenutku cijelo medijsko tržište informativnog programa (jer ne radi se ovdje samo o novinarima N1 nego o svima nama) postalo žrtva ambicija United grupe i njezinih investitora, ali isto tako i srpskog političko-financijskog kola koje s maramicom u ruci predvodi Aleksandar Vučić.
Nekad bi takvu situaciju znao riješiti bivši direktor CIA-e, poštovani general David H. Petraeus, koji je kao predstavnik Šolakova većinskog partnera, golemog američkog investicijskog fonda KKR-a, znao obići regiju i riješiti takve probleme, ali Amerikanci su izašli iz United grupe i svoj udio prodali nekoj britanskoj braći, a Britanci, znate i sami, imaju svojih briga.
Ipak, tko god je dosad podcijenio Dragana Šolaka, zajebao se.
Zato neću napraviti istu grešku pa sam prilično siguran da ćemo N1 još gledati.