KATASTROFA JE SAMO PITANJE VREMENA? /

Hrvatski MIG-ovi jedva lete, posljednji incident dogodio se prije 10 dana - pilot izbacio padobran

Image
Foto: Ilustracija: Davor Puklavec/PIXSELL

Tehnička ispravnost borbenih aviona MiG-21 nije na razini.

15.3.2017.
9:56
Ilustracija: Davor Puklavec/PIXSELL
VOYO logo

On je tu informaciju prenio predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović koja je nedavno javno zatražila detaljniju istragu oko nabave i remonta MiG-ova. Najveći problem predstavljaju kvarovi koji se svakodnevno pojavljuju na avionima remontiranima u Ukrajini. Šundov je predsjednicu upozorio da je od srpnja 2015., kada je 12 aviona remontiranih u Ukrajini predano Ratnom zrakoplovstvu, na avionima zabilježeno 300 kvarova, piše Jutarnji.

Jednom avionu motor se tijekom leta dvaput ugasio

Među najčešće kvarove spadaju otkazivanje sustava hidraulike, otkazivanje navigacijske i komunikacijske opreme, istjecanje goriva i istjecanje hidro ulja. U dva navrata ugasio se motor u letu, što je nešto što se u bivšoj JNA nije dogodilo u 40 godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedan od problema bio je jasno vidljiv i prilikom nedavnog posjeta premijera Andreja Plenkovića prostoru dežurne pare na Plesu kada je iz podvozja jednog od aviona kapalo ulje ili gorivo.

Osim hrvatskih vojnih tehničara, u 91. zrakoplovnoj bazi Pleso već više od godinu i pol je i pet djelatnika zavoda iz Ukrajine. Naime, u skladu s odredbama Ugovora o remontu, jamstveni rok još traje. Ukrajinci bezuspješno i dalje pokušavaju avione dovesti u ispravno stanje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pilot jedva izvukao živu glavu

Kako je potvrđeno Jutarnjem, prije desetak dana prilikom uzlijetanja na jednom od aviona otkazala hidraulika. Pilot se ipak uspio spustiti te je tom prilikom morao otvoriti padobran aviona kako bi se sigurnije zaustavio.

Hrvatska je još u stanju nadzirati svoj zračni prostor, no pitanje je dokad. Kako god bilo, Ratno zrakoplovstvo nije operativno spremno izvršiti sve zadaće koje se postavljaju pred njega.

'Ugrožena je nacionalna sigurnost'

'Ovo je prava noćna mora. Ne samo da je ugrožena nacionalna sigurnost nego se dovodi u pitanje i sigurnost naših pilota', rekao je neimenovani izvor Jutarnjeg. Već se razmatra nova rezervna varijanta - dogovor s nekom članicom NATO saveza koja bi u slučaju potrebe obavljala nadzor zračnog prostora Hrvatske.

Kako će reagirati Vlada ostaje vidjeti. Načelnik Glavnog stožera o stanju je izvijestio predsjednicu Republike, a isto bi trebao učiniti ministar obrane prema premijeru Andreju Plenkoviću.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sumnjive radnje tijekom remonta

Vojna policija i dalje provodi intenzivnu istragu o tome na koji je način proveden remont aviona u Ukrajini. U izvještaju koji je podnijela ministru obrane ukazuje se na brojne sumnjive radnje tijekom remonta. Podsjetimo, istraga o kupnji pet i remontu 12 MiG-ova otvorena je prošle godine upravo zbog neprestanih kvarova na tek remontiranim avionima. DORH i USKOK zajedničkim snagama rade na utvrđivanju kakve je MiG-ove Hrvatska zapravo kupila i remontirala za 132,9 milijuna kuna.

Neslužbene informacije govore kako je posebno sumnjiva dokumentacija za pet aviona koje je Hrvatska kupila od Ukrajine. Ranije je utvrđeno kako četiri avionska trupa koja je ukrajinski zavod Ukrspecexport ugradio u MiG-ove 21 i kao remontirane ih prodao Hrvatskoj nemaju resurse za još 850 sati naleta, na koliko su deklarirani.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kupljeni avioni nepoznatog podrijetla

Istraga je otkrila i kako su motori u dva od pet kupljenih aviona nepoznatog podrijetla te da serijski brojevi ne odgovaraju brojevima koji su navedeni u popratnoj dokumentaciji. Nije poznato koliki su im resursi, koliko su stari te koliko su imali sati naleta. Dokumentacija ne odgovara ni ugrađenim krilima koja su podrijetlom iz Alžira.

Zbog davanja i primanja 10.000 eura mita tijekom natječaja za remont MiG-ova Županijski sud u Zagrebu potvrdio je optužnice protiv člana tehničkog povjerenstva MORH-a, bojnika Ivana Čovića i Ivice Josipovića, vlasnika poduzeća Aeropartner i zastupnika ukrajinske tvrtke Ukrspecexport za Hrvatsku i BiH, posrednika u ugovaranju posla remonta MiG-ova za ukrajinski zavod.

Obojica su priznala krivnju, no istrage ukazuju kako bi za ovako loš remont moglo biti i više odgovornih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo