To također znači i da je autocesta Zagreb – Sisak, nakon što je na njoj radove ponovno otvorila premijerka Jadranka Kosor, dvostruko skuplja od gradnje prosječne, a nezahtjevne autoceste u Europi, piše Novi list.
arti-201004060420006"Za 47 kilometara autoceste Zagreb – Sisak platit će se oko 5,1 milijardu kuna, a za 300 kilometara do Splita devet milijardi. Od Zagreba do Zadra je, valjda, 'pukla' Panonska ravnica, a od Zagreba do Siska bit će nebrojeno puno tunela, mostova i vijadukata!?", ironično je prokomentirao Radimir Čačić.
Kilometar autoceste Zagreb – Sisak košta 14,8 milijuna eura
Za Čačićevog ministarskog mandata pokrenuta je izgradnja Dalmatine, a njena je gradnja na 300 manje zahtjevnih, od ukupno 380 kilometara, koštala nešto više od četiri milijuna eura po kilometru. Autocesta od Zagreba do Siska koštat će, za usporedbu, 14,8 milijuna eura za kilometar.
I kad se usporede projekti u susjednim zemljama, jasno je da je autocesta Zagreb – Sisak skupa investicija: IGH na čelu s Jurom Radićem je za gradnju vrlo zahtjevne autoceste Boljare – Bar Crnogorcima ponudio 16 milijuna eura za kilometar, dok Srbija autocestu od Bara do Beograda, s čak 202 tunela, gradi za 11,5 milijuna eura po kilometru! U HAC-u kažu kako nema smisla na ovaj način uspoređivati cijene, budući da svaka autocesta ima svoje zahtjeve i zakonitosti. U slučaju buduće A11 od Zagreba do Siska, kažu, teren je pun mulja, a da bi se on nasipao, potrebno je, sa strane, dovesti ogromne količine šljunka, dok je, primjerice, na velebitskim dionicama Dalmatine materijal bio nadohvat ruke. U ministarstvu Božidara Kalmete, koji je daleke 2004. godine najavio izgradnju A11 za tri milijuna eura po kilometru, Čačićeve izjave ne žele komentirati.
Dva puta otvarali radove, izgradili tek devet kilometara
Gradnja autoceste od Zagreba do Siska počela je 2006. godine, i političari su je uglavnom otvarali i posjećivali uoči izbora. U svibnju prošle godine Ivo Sanader je, uoči lokalnih izbora, otvorio prvu i posljednju izgrađenu dionicu ove autoceste, dugu devet kilometara, a otad pomaka nije bilo. Prije nekoliko dana premijerka Kosor ponovno je otvorila radove na autocesti, koja će imati, bude li sagrađena, po novom, 2011. godine, 17 manjih ili većih mostova, pet vijadukata, 20 nadvožnjaka i sedam podvožnjaka.
Europske analize kažu, uistinu, da se kod nas grade jeftinije autoceste, no cijena radova na A11 od njih itekako odskače. Prema istraživanju češkog IBR Consultinga, cijena gradnje jednog kilometra autoceste na nezahtjevnom terenu u Hrvatskoj prosječno stoji šest milijuna eura, dakle gotovo dva i pol puta manje negoli će koštati radovi na autocesti Zagreb – Sisak. Prema češkom istraživanju, u gradnji nezahtjevnih autocesta najskuplja je Austrija, u kojoj kilometar takve autoceste košta 11 milijuna eura.
Što se, pak, tiče zahtjevnog terena, prosječna se cijena gradnje u Hrvatskoj penje na 12 milijuna eura, piše Novi list. Najskuplja dionica autoceste Zagreb – Split je ona od tunela Mala Kapela – jug do Žute Lokve, koja je po kilometru stajala nešto manje od 12 milijuna eura.
Iz Hrvatskih autocetsa tvrde kako je neistinita informacija da je 300 kilometara Dalmatine koštalo 'nešto više od 4 milijuna eura po kilometru'.
'Istina je da je prosječna cijena izgradnje autoceste Bosiljevo - Split iznosila 7,1 milijun eura po kilometru.
Spomenuta cijena izgradnje od 4,1 milijuna eura po kilometru bila je ugovorena samo za dionicu Maslenica – Zadar 1. Međutim, ova se cijena odnosila samo na završne radove jer je većinu radova, probijanje trase i sve zemljane radove, već bila izvela 66. pukovnija Ministarstva obrane RH', stoji u njihovom priopćenju.
Također, tvrde kako je netočna informacija da prosječna cijena kilometra autoceste Zagreb – Sisak iznosi 14,8 milijuna eura.
'Točna informacija je da ugovorena cijena za dionicu autoceste od Zagreba do Siska, ukupne duljine 50 kilometara autoceste i 11 kilometara spojnih cesta, iznosi 4,8 milijardi kuna.
Iz navedenog proizlazi da ugovorena prosječna cijena kilometra, uračunavši i spojne ceste, iznosi oko 11,3 milijuna eura. Još jednom ponavljamo da se ova dionica autoceste, unatoč činjenici da je teren ravan, izvodi na vrlo zahtjevnom terenu što uvelike poskupljuje njeno građenje. Prije svega, na trasi se nalaze dva velika i skupa objekta. Jedan od njih je nadvožnjak nad tzv. ranžirnim kolodvorom ukupne duljine 750 metara, a drugi je most preko rijeke Kupe ukupne duljine 500 metara. Također, na značajnom dijelu ove dionice tlo je močvarno i muljavo što također značajno poskupljuje cijenu izvođenja. Radi ilustracije, u izgradnju ove dionice autoceste potrebno je ugraditi oko 9 milijuna kubnih metara materijala. Najbliži materijal dovozit će se s udaljenosti od oko 100 kilometara. Cijena kubnog metra materijala koštat će 128 kuna. Lako je izračunati da će samo materijal za ugradnju u autocestu koštati preko 1,1 milijardu kuna. Radi usporedbe, cijena kubnog metra materijala na dionici prema Splitu iznosila je oko 8 kuna. Tijekom izgradnje te dionice nije bilo problema s materijalom za izgradnju jer većina autoceste je izgrađena u kamenom/stjenovitom području. Osim teškog tla odnosno cijene materijala, na ukupnu cijenu kilometra autoceste Zagreb – Sisak značajno je utjecala i potreba adekvatnog i zahtjevnog reguliranja brojnih vodotoka, te izgradnja odvodnih kanala', stoji u priopćenju koje potpisuju Hrvatske autoceste d.o.o.
Iz te tvrtke naveli su i cijene nekoliko, po zahtjevnosti, usporedivih dionica autocesta.
'Iz navedenih je podataka vidljivo da su cijene, unatoč značajnom proteku vremena što sobom nosi veće plaće, cijene materijala, energenata itd. ali i značajno višim standardima oprema autocesta, ostale na sličnim a ponegdje i nižim razinama. Prosječna cijena do sada izgrađenih autocesta u Republici Hrvatskoj iznosi 7,9 milijuna eura', pojašnjavaju.