Vijest da su liste čekanja za pojedine pretrage u najvećim hrvatskim bolnicama popunjene za gotovo cijelu ovu godinu vjerojatno nikog više ne šokira, ponajmanje one koji imaju nesreću da u istim tim bolnicama traže ozdravljenje. A biti bolestan i ne moći se osloniti na zajednicu, jedna je od najtežih situacija u kojoj se netko može naći.
Iako se čini da je problem s listama čekanja jedan od gorućih problema, kada je riječ o pravima pacijenata na kvalitetnu i kontinuiranu zdravstvenu zaštitu, broj žalbi koje zaprimaju u Udruzi za promicanje prava pacijenata i na Bijelom telefonu Ministarstva zdravstva i socijalne skrbi pokazuje da postoji još niz problema kojima se krše osnovna (ljudska) prava pacijenata.
Najviše pritužbi na rad zdravstvenih djelatnika
Većina pritužbi koje primaju na dvjema navedenim adresama odnosi se na rad zdravstvenih djelatnika. Na Bijelom telefonu su u 2010. godini zaprimili 298 takvih poziva, ali iz Ministarstva nisu precizirali o kakvim je pritužbama riječ. Takvih je poziva bilo najviše i u Udruzi za promicanje prava pacijenata, a tamo pojašnjavaju da se te pritužbe odnose na ginekologe i stomatologe koji ne izdaju račune, na ortodonte koji odugovlače sa zakazivanjem pregleda dok djeca ne postanu punoljetna pa naplaćuju aparatić za zube itd... Nadalje, pritužbe su zaprimljene i zbog liječnika opće medicine koji ne izdaju putne naloge jer im HZZO to poslije odbija od glavarine, a ima i onih koji ne idu u kućne posjete.
Pritužbe su zaprimljene i na liječnike medicine rada, odnosno na njihov sukob interesa budući da te liječnike ugovaraju poslodavci. Pacijenti se bune i što im poslodavci mogu vidjeti dijagnozu, iako po zakonu imaju pravo na povjerljivost podataka koji se odnose na stanje njihova zdravlja.
U šest godina nije naplaćena niti jedna jedina globa
U Udruzi ističu kako je najveći problem pacijenata nemogućnost postavljanja pritužbe, budući da sam Zakon o zaštiti prava pacijenata ne jamči učinkovitu pritužbu i proceduru oslobođenu od sukoba interesa. Štoviše, kažu, u šest godina nije naplaćena niti jedna jedina globa sukladno odredbama toga Zakona, iako je svakom pacijentu koji im se obratio zasigurno bilo prekršeno pravo na informaciju, ako ništa drugo.
"S jedne strane postoji veliki strah pacijenata, koji se prema nekim primjerima pokazao opravdanim... Imali smo pacijenta koji su sami jasno ukazivali na sukob interesa kada je u pitanju mišljenje liječničke komore i jasno se izjasnili kako nemaju namjere na to pitanje dalje tražiti odgovore od institucija jer im ne vjeruju i jer nema nijednog pozitivnog primjera koji bi im uopće dao nadu da njihova pritužba neće završiti samo na njihovu vlastitu štetu", kažu iz Udruge.
Napominju, stanje je ozbiljno jer se potpuno nekažnjeno krše ljudska prava najnemoćnijih u društvu.
"U ulozi onoga tko plaća sustav, a nema niti jednu mogućnost sudjelovati u odlukama o istom, nema zaštitu ni kao korisnik ni kao onaj koji sustav plaća, pacijent je krava muzara, a ne korisnik usluga koji ima prava sukladno zakonima... Time se dostojanstvo pacijenata narušava na svakom koraku. Društvo koje ne štiti nemoćne nije humano", poručuju iz Udruge.
U 2010. godini na Bijelom telefonu su zaprimili i 211 pritužbi zbog dugačkih listi čekanja, potom 203 pritužbe zbog nemogućnosti ostvarivanja prava iz osnovnog zdravstvenog osiguranja, 168 pritužbi na način organizacije rada zdravstvenih ustanova te tek 11 pritužbi na rad Hitne medicinske pomoći, priopćili su iz Ministarstva. Kažu, najveći broj pritužbi riješili su u direktnoj komunikaciji sa strankom, a 473 predmeta su proslijeđena nadležnim službama Ministarstva.
Vezani članci:
arti-201102040647006 arti-201101210080006 arti-201102130221006 arti-201102130025006