BIJELI KRALJ, ĆELIJA, ODESSA.. /

Jednog tražio KGB, drugi postao kum na zatvorskom snimanju. Direkt donosi razgovore s najzanimljivijim redateljima na ZagrebDoxu

ZagrebDox je otvoren 3. travnja, a traje sve do nedjelje, 10. travnja

6.4.2022.
8:30
VOYO logo

Svi znamo da nema ništa bolje od dokumentaraca, a najbolje dokumentarce ovih dana možete gledati na ZagrebDoxu. Recimo o jednom pomorcu iz Crikvenice koji je u brodskoj kabini nosio i 200 kila kokaina, a onda godinama u južnoafričkom zatvoru bio smatran kraljem. Možete saznati kako to izgleda kad Bjelorusi pokušaju prosvjedovati, kako žive ukrajinski siročići ili žene u zatvoru.

Tako je Direkt doznao da je zločin iz strasti najčešći razlog ubojstva kod Ukrajinki smještenih u zatvoru u Odesi. U ćeliji rađaju i odgajaju djecu do treće godine. Redatelj Peter Kerekeš kaže da je ženski zatvor više kao ljetni kamp nego strašno mjesto kakvo vidimo u filmovima. A on je sasvim slučajno postao kršteni kum jednom dječaku rođenom u ćeliji.

"Snimali smo scenu krštenja i rekli su mi da im treba kum, pa sam ja pristao.
Izgleda kao život u studentskom domu kojeg dijeliti s još 20 ludih studenata i jednostavno radite sve dosadne stvari kao inače. Nije ništa lošije od uobičajenog života kojeg su imale u Odesi. Najgora stvar u zatvoru je to što morate biti s ljudima s kojima ne želite biti", kaže Kerekeš, redatelj filma "107 Majki".

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
do 10. travnja /

Počinje 18 izdanje ZagrebDoxa: 'Filmovi su tu da nas podsjete da ima lijepih stvari u svijetu, da on nije monokromatski'

Image
do 10. travnja /

Počinje 18 izdanje ZagrebDoxa: 'Filmovi su tu da nas podsjete da ima lijepih stvari u svijetu, da on nije monokromatski'


Njihov zatvor prije dvije godine je zatvoren pa su prebačene u druge kaznionice. A onda je došao rat pa je Peter u svoj dom u Bratislavi primio svoje kumče, njegovu sestru i njihovu majku, bivšu zatvorenicu. Njene cimerice iz Odese sada su u Harkivu u zatvoru. S njima se Peter redovito čuje.

"Grozno je jer osjećate dvostruki pritisak. U zatvoru ste i na vas padaju bombe. Ne znate kako i gdje pobjeći, to je stvarno teško", dodaje.

Slično iskustvo ima i Simon Lereng Wilmont, redatelj filma "Kuća od krhotina". "Neka djeca u tom privremenom boravku u sirotištima još uvijek imaju ožiljke iz vremena kad je rat buknuo 2014. i 2015. godine. Neki od njih naravno pate jer su im roditelji poludjeli ili previše počeli piti. Ta su djeca na puno načina bila prisiljena prerano odrasti", tvrdi.

Simon je 2017. snimio film o dječaku kojem je djetinjstvo obilježio rat u Donbassu. Vratio se u Ukrajinu, ovog puta u sirotište. Glavni likovi su tri brata, roditelji su alkoholičari pa su privremeno odvojeni od roditelja.


"Glavni lik u filmu se zove Kolja. On je u ovom sirotištu s dvojicom, od četvorice braće. Razlog zbog koje je ostao je da skuplja metal kako bi platio hranu i smještaj za mlađu braću kako bi preživjeli", pojašnjava.

Kako bi preživio iz Bjelorusije je otišao Andrei. Snimio je dokumentarac o gušenju mirnih prosvjeda nakon namještenih izbora i pobjede Lukašenka. Njegova sestra glavni je lik, a njega je tražio KGB, da je ostao vjerojatno bi bio osuđen.

Andrei Kutsila, redatelj filma "Kad cvijeće ne šuti" pak tvrdi: "Režim ove ljude tretira kao ekstremiste, kao teroriste. Moja sestra je uhićena u prvim danima prosvjeda, u auto u kojem se vozila sa suprugom se zabilo policijsko oklopno vozilo. Na njih su pucali. Srećom, živa je, ali priveli su je, a njenog supruga su strpali u zatvor".

Tekst se nastavlja ispod oglasa


Borba za slobodu u Bjelorusiji je sada teška, teža nego ikada. "Lukašenko je dao dio teritorija Bjelorusije za rat u Ukrajini. Jako je teško, a meni je teško uopće raditi i snimati", govori Kutsila.

Jedan od filmova na ZagrebDoxu je i "Bijeli kralj". Gringo u Meksiku ili Mlungu po afričkom. Mlungu je bijelac koji dolazi s mora, odnosno Bijeli kralj iz Hrvatske. Celebrity u zatvoru, pomorac koji je plovio između južne Amerike i Europe, a s njim je u torbama plovio i kokain.

Redatelj David Lušičić ističe: "On je bio njima kralj. Tako su ga zvali, to mu je bio nadimak. Mislili su da je šef nisu vjerovali da je kurir. Oni to nisu vjerovali, a kako je to više poricao to su oni više vjerovali i to mu je dalo kultni status".

Nenad Puhovski, direktor ZagrebDox festivala zaključuje: "Dokumentarac je važan jer vam daje ulaz u stvarnost. U vrijeme Marvela, superjunaka i junakinja i jednog izmišljenog svijeta čjudima je dosta zida prema stvarnosti."

Nema Marvela, ali ima superjunaka u svim oblicima. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
nedelja
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo