Većini studenata kada odlazi na studij u drugi grad u cilju je da pronađe što povoljniji, ali opet i što pristojniji smještaj. Upravo je studentski dom pravo rješenje za takve te on često ima svojih prednosti i nedostataka.
Za portal Net.hr progovorio je student, o kako kaže, ne baš najboljim uvjetima za život u studentskom domu u Osijeku.
Tvrdi da studenti nisu nimalo zadovoljni, a "šlag na tortu" bilo je početkom akademske godine kada im je podignuta cijena smještaja.
"Dugo sam šutio misleći da će se stvari u skorije vrijeme poboljšati, no to se nije dogodilo niti će se dogoditi. Živim u studentskom domu u Osijeku i ne mogu više šutjeti. Svaki put kada dobijem mail od uprave, skamenim se jer znam da su uveli novo pravilo koje će nam smanjiti kvalitetu našeg života u domu“, započeo je svoju priču student pa kreće od cijene, kako bi se moglo razumijeti zašto nije u skladu s kvalitetom smještaja i uvjetima u njemu.
"Na početku ove akademske godine cijena je za sve porasla sa 550 kuna na 750 kuna. Bili smo jako ljuti što se cijena toliko odjednom podignula, no prihvatili smo to, jer nije da možemo birati. Ne bi to bila toliko strašna stvar da su nam pravila i uvjeti ostali isti kao i prošle godine. Umjesto da smo dobili više toga za veću cijenu, uskratili su nam puno toga", objašnjava.
Kako kaže, svaki student je do sada mogao dovesti nekoga u "goste" na pet noćenja mjesečno, da bi im odjednom došla odluka da se to smanjuje na samo dva noćenja u cijeloj godini. Ipak, nakon žaljenja studenata, Uprava je popustila i dopustila da uz dva noćenja godišnje - za bilo koga, mogu dovesti i dva puta mjesečno samo i isključivo članove uže obitelji (ne uključuje rodbinu, prijatelje, curu/dečka).
"Ne znam jesu li oni svjesni da ovdje postoje i studenti koji su zaručeni i imaju djecu, ali to nije očito bitno jer dok nema burme na ruci, oni nisu uža obitelj", kaže student.
Druga stvar koja je dodatno uzrujala studente je novo pravilo što se tiče kvarova i šteta u smještaju.
"Došlo je novo pravilo gdje ćemo od sada za svaki kvar i svaku nastalu štetu morati dodatno platiti. Ovdje ne govorim o šteti koja je nastala namjerno i o uništavanju inventara. Ako nam se slučajno zaštopa umivaonik ili tuš morat ćemo platiti 15 eura. Ako bude kamenca na slavini, također ćemo morat platit 15 eura. Najveći problem je što su domovi, ne računajući Novi Paviljon, već stari i nešto poput kamenca i poput zaštopanog umivaonika je normalna stvar. Majstor nam je rekao da će nam se često događati da nam se zaštopa umivaonik jer je star i prije ga nisu dobro čistili pa je sve otišlo u cijevi. I ja bi sada trebao svaka 2 tjedna davati 15 eura??? Nije li dovoljno što i previše plaćam dom??", pita se ovaj student.
Dodaje i da ako mu se primjerice pokida daska za WC mora dati 25 eura za novu, a ona je razmrdana od dana kada je kročio u sobu.
"Kada plaćate nešto, očekujete da će te imati makar osnovne stvari što vam trebaju, npr. toplu sobu tijekom zime, toplu vodu, frižider, klimu, po mogućnosti zavjese ili rolete. To bi bilo jako lijepo, zar ne? E pa upravo te osnovne stvari u Novom domu ne postoje. Tijekom zime je toliko hladno da se morate pokriti s pet deka i jorganom (ne šalim se) i uz to spavati u debelim čarapama, dugačkoj trenirci i duksi, s glavom ispod deke, kako bi se mogli ugrijati. S obzirom da nemamo niti rolete niti zavjese, privatnost ne postoji i sve što radite u sobi radite uz poglede ekipe iz Novog Paviljona. Tople vode nikada nemamo, sretni smo ako u ranim jutarnjim satima uhvatimo malo mlake vode kako bi se mogli otuširati", kaže pa se osvrće na ljeto.
"Toliko je vruće jer nemamo klimu, ali ni zavjese ni rolete, studenti znaju spavati po hodnicima jer je neizdrživo. Na svakom katu nalazi se jedan manji frižider, gledajte da je po katu 50-ak studenata", ukazuje na niz problema.
Ipak, s druge strane, novi paviljon ima upravo sve to.
"Klimu, toplu vodu, dobro grijanje, rolete, frižider u sobi i plaćaju istu cijenu kao i mi koji nemamo ništa od toga. Recite mi kako može cijena novog paviljona i cijena starog doma biti ista??? Luksuz s jedne strane, bijeda s druge, ali ista cijena", uzrujano će.
Za kraj je samo rekao da je cijelo pismo sastavio s nadom da se možda ipak nešto promijeni.
"Da imamo izbora i da su nam financijske situacije stabilne, većina nas bi se odavno iselila i našla stanove, ali to je nemoguće jer jedva spajamo kraj s krajem", kaže mladić, koji je zbog straha od izbacivanja iz doma želio ostati anoniman.
Iz Studentskog centra u Osijeku odgovorili su na upite portala Net.hr. Pitali su ih zašto je cijena smještaja u Novom paviljonu ista kao i u starom smještaju, je li istina da domovi nemaju zavjese niti rolete, tople vode te moraju li plaćati štetu nastalu zbog kvarova u domu.
Iz Smještaja studenata Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku kažu da je na inicijativu ravnatelja Studentskog centra u Osijeku, 27. lipnja 2022. godine Upravno vijeće donijelo je Odluku o cijenama smještaja u studentskim domovima za akademsku godinu 2022./2023.
"Svaki studentski dom ima svoje prednosti i nedostatke. Primjerice, u odnosu na Novi paviljon i Studentski dom IGK, gdje najčešće četiri stanara dijele jednu kupaonicu, u Novom domu, koji navodite kao „stari“, studenti (dva cimera) imaju vlastitu kupaonicu u sobi. Osim veće privatnosti, sobe u Novom domu su i prostranije (oko 25 m2). Nadalje, 2017. godine završena je rekonstrukcija Studentskog doma IGK, stari dom je u potpunosti obnovljen te nudi slične sadržaje kao i Novi paviljon - osim fitness dvorane, koju i tako pravo imaju koristiti svi stanari osječkih studentskih domova“, odgovaraju te kažu da su 2.veljače održali sastanak s predstavnicima stanara Odbora studentskog doma koji su iznijeli probleme vezane za toplu vodu i jačinu grijanja te nedostatak zavjesa.
"Po pitanju iznesenih primjedbi na nedovoljno toplu vodu i nedovoljnu jačinu grijanja u sobama u Novom studentskom domu, u odgovoru na primjedbe Odbora studentskog doma od 9. veljače 2023., predstavnici stanara obaviješteni su da je u planu zamjena kotla, kojim bi se navedeni problemi trebali riješiti. Također, trenutačno se radi i na postupcima prijave za energetsku obnovu doma. U tijeku je i prikupljanje ponuda dobavljača za zavjese te će se po završetku istoga pokrenuti postupak javne nabave“, kazali su.
"Niti jednom stanaru studentskog doma nije naplaćen trošak popravka nijednog kvara koji je sam prijavio ili je zatečen prilikom redovnog ili izvanrednog pregleda sobe, u što ulazi i spomenuto čišćenje odvoda", odgovaraju na pitanje o naknadi štete.
Za štetu koju prouzroči više stanara zajedno, svi sudionici odgovaraju solidarno, kao i poticatelji i pomagatelji. Visinu štete utvrđuje voditelj studentskog doma na temelju zapisnika o učinjenoj šteti te prema Odluci ravnatelja o iznosima za pojedinačne štete.
"Velik problem predstavlja činjenica da studenti nerijetko ne prijavljuju kvarove u sobi, što može eskalirati u ozbiljnije probleme u samoj zgradi doma te uzrokovati znatno veću štetu ili opasnost - primjerice, izlijevanje vode u sobu ispod zbog začepljenja odvoda; nego se isto najčešće detektira prilikom redovnih i izvanrednih pregleda soba i kontrola ostvarenog prava", upozoravaju.
Za kraj su dodali da prema čl. 24, "stanar doma obavezan je prijaviti na recepciji studentskog doma svaki kvar ili oštećenje nastalo u sobi, u zajedničkim prostorijama, na instalacijama i opremi odmah po nastanku, popunjavanjem obrasca za prijavu kvara i oštećenja. Prema čl. 8. Pravilnika o domskom redu, djelatnici Studentskog centra u Osijeku provode redovne i izvanredne preglede soba u svrhu utvrđivanja načina održavanja soba i inventara. Ako se prilikom pregleda ustanovi nastanak štete na inventaru, primijenit će se odredbe o materijalnoj odgovornosti stanara", stoji u odgovoru iz Smještaja studenata Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.