PEKING - Vodeća hrvatska prehrambeno-farmaceutska tvrtka Podravka ozbiljno je krenula u osvajanje Kine, a prvi proizvodi iz njezina asortimana trebali bi se već ovog ljeta naći na policama kineskih supermarketa.
"Prvo ćemo golemom kineskom tržištu ponuditi vodu, ledeni čaj, slastice i dječju hranu. Prve pošiljke, ako računamo da prijevoz brodom traje oko 45 dana, u kineskim će se dućanima naći u srpnju ili kolovozu", izjavio je Hini direktor Podravkina predstavništva u Pekingu Goran Kapičić.
Jedina hrvatska tvrtka s predstavništvom u Kini, zemlji s 450.000 stranih tvrtki
Podravka je jedina hrvatska tvrtka s predstavništvom u Kini, jednoj od najjačih ekonomskih sila svijeta i ogromnom tržištu s 1,4 milijardi ljudi.
Time se priključila brojci od preko 27.000 stranih kompanija koje su otvorile urede u Pekingu. U cijeloj Kini ima ih gotovo 450.000.
Predstavništvo je otvoreno 13. siječnja ove godine, a nakon prilično komplicirane registracije sve je potrebne dozvole za rad dobilo oko tri mjeseca kasnije.
Prve pošiljke, ako računamo da prijevoz brodom traje oko 45
dana, u kineskim će se dućanima naći u srpnju ili kolovozu
Goran Kapičić
Podravka je više od 20 godina pokušavala ući na kinesko tržište, no shvatila je da bez pokazivanja ozbiljnosti i fizičke prisutnosti u samoj Kini to jako teško prolazi ili je nemoguće.
"Dolazila je i na sajmove, pokušavala i samostalno nešto napraviti, ali to nije išlo. Ovdje je potpuno drugačiji mentalitet i Kinezi žele stalno komunicirati, vidjeti i upoznati svog suradnika i na taj način se zaključuje posao", kaže Kapičić koji već 22 godine živi i radi u Kini.
Dovoljno je to vremena da i na vlastite oči svjedoči ubrzanom razvoju te zemlje, kao i promjenama u prehrambenim navikama Kineza.
Kinezi mijenjaju prehrambene navike
"Mlađe generacije okrenule su se prema slatkome i zapadnoj hrani. Žele sve probati, a to je apsolutno dobra stvar", kaže Kapičić koji je, kada je prije više od dva desetljeća došao u Kinu, zatekao isključivo tradicionalnu prehranu.
"U Kini imaju specifičan način prehrane - potpuno su to drugačiji okusi. Zbog toga će sasvim sigurno doći do nekih modifikacija naših recepata", kaže.
Procjenjuje da će starija populacija i dalje biti okrenuta tradicionalnoj kuhinji, dok će mlađa populacija prihvatiti novitete.
Kinezi su do sada pokazali interes za vode Studenu i Studenac, ledeni čaj, program slastica Dolcela – posebice sirni i čokoladni kolač, te dječju hranu Lino.
To je sve ono što se ne priprema dugo, što ide na brzinu.
"Oni jako puno rade. Samo područje Pekinga ima 32 milijuna stanovnika i površine je Belgije. Ljudi izgube i po dva sata na put do posla, isto toliko kada se vraćaju. Kada se kasno navečer vrate kući hoće nešto na brzinu", rekao je Kapičić.
Dječja hrana mogla bi najbolje proći
Najveći optimizam pokazuje oko prodaje dječje hrane, tim više što je zadnjih godina u Kini došlo do velikih skandala s hranom, a posebno velik problem bila je dječja hrana. "Naši proizvodi za djecu su vrlo kvalitetni i siguran sam da će dječja hrana ovdje zauzeti visoko mjesto", kaže.
Osim toga, kineski "klinci" postali su pomalo razmaženi, posebice zbog donedavne politike jednog djeteta, tako da se i mama i tata i bake i djedovi brinu o svojim jedincima, želeći im priuštiti najbolje. To također ide u prilog Podravci, poznatoj po proizvodima iz Lino programa kao što su Čokolino, Keksolino, Frutolino i dr.
Kapičić napominje da je prednost proizvoda s kojima Podravka kreće na kinesko tržište u tome što ih je lako registrirati budući da nemaju animalno podrijetlo. Potrebno je tek dva do četiri tjedna.
Za proizvode animalnog podrijetla registracija traje i do dvije godine. Stoga će, kaže Kapičić, s proizvodima kao što su mesni doručak ili ribe ipak malo pričekati.
Kada neki kineski distributer ili agent kaže da može pokriti
cijelu Kinu s Podravkinim proizvodima, to je sasvim nemoguća
misija, budući da su poznanstva i veze ipak limitirane na jednu
provinciju ili veći grad
Goran Kapičić
Što se tiče Vegete, najpoznatijeg Podravkinog branda, Kapičić kaže - dugoročno da, ali ipak teže na prvu ruku, jer je kinesko tržište puno specifičnih začina na koje su Kinezi navikli.
Istovremeno i na golemo kinesko internetsko tržište
Osim na klasičan način prodaje putem supermarketa, Podravka planira izaći i na kinesko internetsko tržište, koje je lani zabilježilo promet od oko 415 milijardi eura, uz godišnje povećanje od 49 posto, što odgovara postotku od 10,7 ukupne maloprodaje u Kini.
"E-trgovina, apsolutno da, ali prvo treba biti prepoznatljiv, jer tko će vas kupiti ako ne znaju ništa o vama niti kako proizvod izgleda", kaže Kapičić.
Šef Podravkina predstavništva napominje kako je svaka kineska provincija tržište za sebe, kao i svaki veći grad koji ima svoje posebnosti. To se odmah može vidjeti kod administracije pri uvozu robe i kod same promocije i načina distribucije.
"Kada neki kineski distributer ili agent kaže da može pokriti cijelu Kinu s Podravkinim proizvodima, to je sasvim nemoguća misija, budući da su poznanstva i veze ipak limitirane na jednu provinciju ili veći grad. Kina je ogromna zemlja gdje se otvaraju ogromne poslovne mogućnosti, pa se tvrtka ni u kojem slučaju ne može osloniti samo na jednog kineskog partnera", kaže Kapičić.
Podravka je još u ožujku dogovorila početne poslove s čak tri najveće distributerske kuće za prehrambene artikle.
Kapičić je također primijetio da su Kinezi, posebice mladi, opterećeni Amerikom, Njemačkom, Francuskom i svim drugim velikim zemljama, koje su već ušle na kinesko tržište i nude svoje proizvode, uključujući i hranu čija potrošnja raste.
Konkurirati visokom kvalitetom i nižom cijenom
Kako Podravka misli konkurirati tim velesilama?
"Svoju šansu vidjeli smo u tome što ćemo ponuditi istu kvalitetu, ali ipak nešto nižu cijenu. To je jedini način, jer nemamo dovoljno novaca za snažniju promociju uz takvu konkurenciju", kaže šef Podravkina pekinškog predstavnštva.
Budući da je nogomet jedino po čemu Kinezi pamte i prepoznaju Hrvatsku, otkriva Kapičić, predstavnici tvrtke će na sajmovima obući prepoznatljive crveno-bijele dresove nogometne reprezentacije, što ispada zgodno jer su i Podravkine boje crvena i bijela.
Svoju šansu vidjeli smo u tome što ćemo ponuditi istu
kvalitetu, ali ipak nešto nižu cijenu
Goran Kapičić
"Kinesko tržište je ogromno i treba ga namiriti. Konkurencija je strahovito jaka - svi koji nešto znače u svijetu ondje su prisutni, ali Podravka je optimistična", poručuje Kapičić.
Dolazak poznatih im Podravkinih okusa u Kinu sasvim sigurno će pozdraviti i nešto više od 200 hrvatskih državljana koji s još 850 tisuća stranaca žive u toj zemlji.
Direktor Podravkinog predstavništva u Kini diplomirao je na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu i završio Stanford Sloan Program. Poslovnu karijeru počeo je u Plivi, te otvorio njihovo predstavništvo u Pekingu 1993.
Također je vodio predstavništva u Kini za američki Barr Laboratories i izraelsku TEVU. Bio je čelni čovjek Actavisa u Kini, a u Podravku dolazi iz američke konzultantske tvrtke iz Bostona, gdje je bio njihov čelni čovjek za Kinu.
Tečno govori kineski jezik, a na posjetnici mu piše i njegovo kinesko ime – Gao Ren.